+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1380, סה"כ - 22683

שכנים כועסים וחניות אבודות: בשביל שהרכב החשמלי יעבוד בארץ צריך עמדות טעינה, וזה לא פשוט

30 אוקטובר 2019 - גלובס

שכנים כועסים וחניות אבודות: בשביל שהרכב החשמלי יעבוד בארץ צריך עמדות טעינה, וזה לא פשוט

הקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי כרוכה בהיערכות מחדש של המרחב הציבורי והפרטי . זה קורה בישראל, אבל לאט מאוד ועם לא מעט ביורוקרטיה. משרד האנרגיה מסבסד הקמת עמדות טעינה וחלק מהעיריות מתגייסות לעניין, אבל מי ישכנע את התושבים לוותר על החניה?

אחד האתגרים שאיתם צריכים יצרני ומשווקי המכוניות החשמליות להתמודד בכל העולם, הוא סוגיית תשתיות הטעינה. בשונה מתחנות הדלק ,שבהן התידלוק נמשך כמה דקות בלבד, משך הטעינה של הרכבים החשמליים תלוי בסוג הסוללה והמטען והוא נמשך 2-8 שעות עד שמגיעים לסוללה מלאה, שמספיקה למרחק של כמה מאות קילומטרים.

עמדות הטעינה ממוקמות בדרך כלל במגרשי החניה של בנייה פרטית ורוויה, במרכזי תעסוקה ומסחר, בתחנות דלק וגם בשטחים הציבוריים של המרחבים העירוניים.

לחלקנו זה נשמע כרגע בדיוני, אבל יש מדינות שקבעו תאריכי יעד שבהם תיאסר מכירת רכבים פרטיים מונעים בסולר או בנזין. כך בנורבגיה ב-2025, בגרמניה ובהודו ב-2030, ובאנגליה עד 2040. אפילו ממשלת ישראל הכריזה שעד 2030 כל כלי הרכב שינועו בכבישי ארצנו יהיו מונעים בחשמל או מימן. אשרי המאמין.

לאור המגמה העולמית, גם בארץ תהיה בסופו של דבר עלייה בביקוש לרכב חשמלי והמרחבים הציבורי והפרטי, שיספקו את עמדות הטעינה, יצטרכו להשתנות ולהתאים את עצמם למגמה החדשה.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2018 מגלים ששוק כלי הרכב החשמליים בישראל עדיין בחיתוליו. בישראל יש 2,978,911 כלי רכב פרטיים, אך מתוכם, ניתן למצוא 655 כלי רכבים חשמליים לגמרי ו-69 אוטובוסים חשמליים.

ממחקר שערך השנה עידן ליבס, במסגרת מוסד שמואל נאמן בטכניון, עולה שבשנת 2020 יהיה 1% משוק הרכב בארץ מבוסס על רכב חשמלי, ובשנת 2025 הנתח יגיע לכמעט 8%, כלומר כ-188 אלף מכוניות.

מבחינת כמות עמדות הטעינה, התחזית היא שבשנת 2025 יהיו כ-150 אלף עמדות פרטיות (בבית או במקום עבודה), כ-13 אלף עמדות טעינה ציבוריות (בשטח שנמצא בבעלות הרשות העירונית) ו-327 עמדות טעינה מהירה, בדרך כלל בתחנות דלק.

נושא הרכבים החשמליים מקודם על ידי משרד האנרגיה, שהקציב 28 מיליון שקל לסיבסוד הקמת עמדות טעינה עד 2020. נקודת המוצא של המשרד היא שפריסה מקיפה של עמדות טעינה לאורכה ולרוחבה של ישראל תאפשר טעינה מהירה ונוחה, שתעודד את המעבר לכלי רכב חשמליים.

לדברי המדען הראשי של משרד האנרגיה, דר’ גדעון פרידמן: "השוק היה רדום בנושא המכוניות החשמליות. הצעד של התמיכה בעמדות הטעינה הבהיר שאנחנו תומכים בעניין הזה, וכל השוק התעורר בעקבותיו. כל השחקנים הבינו שזה עומד לקרות".

עמדות לטעינה מהירה ואיטית

בשנה האחרונה יצא משרד האנרגיה בארבעה קולות קוראים בנושא, כשהיעד המוצהר היה להקים עד אמצע 2020 לפחות 2,500 עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ. משרד האנרגיה מסבסד 75%-50% מעלות ההקמה של עמדת טעינה, תוך התניית זמן ההקמה עד אמצע שנת 2020. עלות ההקמה של עמדת טעינה, כולל תשתיות חשמל, נאמדת ב-18-28 אלף שקל לעמדה רגילה (AC), ו-130-190 אלף שקל לעמדה מהירה (DC).

33 רשויות מקומיות זכו לסבסוד של כ-7 מיליון שקל להקמת עמדות. במכרז להקמת עמדות טעינה רגילות (AC) במרחב הציבורי למחצה (חניוני קניונים, מרכזי קניות ובילויים וכו’) זכו תשע חברות, שיקימו 812 שקעי טעינה ב-148 אתרים שונים, ויקבלו מהמשרד מענקים בסכום כולל של 3.2 מיליון שקל. עמדות טעינה רגילות (AC) הן בהספק של כ-22 קילוואט, והזמן שיידרש לטעינה מלאה עשוי לנוע בין שעתיים לארבע שעות.
במכרז לתמיכה בהקמת עמדות טעינה רגילות למעסיקים זכו תשעה גופים שונים, בהן חברות ורשויות מקומיות, שיקימו 940 שקעי טעינה במקומות עבודה ויקבלו מהמשרד מענקים בסכום כולל של כ-2 מליון שקל. במכרז נוסף הוקצה סכום של כ-16 מיליון שקל להקמת 111 עמדות טעינה מהירות.

רונן יבלון, מנכ"ל EV-Edge מקבוצת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, מסביר ש-80% מהטעינות נעשות בבית ובמקום העבודה. "הטעינה שונה לחלוטין מתדלוק. זה לא שאתה ממלא מיכל מלא ונוסע. טעינה יכולה לקחת שמונה שעות והיא מספיקה לטווח של מינימום 200 קילומטר לרכבים עממיים, כמו יונדאי איוניק, רנו זואי וניסאן ליף, ו-400 קילומטר לרכבים יותר יקרים. זה לא העידן של בטר פלייס, אז הטכנולוגיה הגיעה לטווח של 100 קילומטר לטעינה".

"הטעינה מלווה אותך במשך היום, לצד הפעילויות שאתה עושה. אתה לא צריך לנסוע במיוחד לתחנת הדלק. כל פעם אתה טוען עוד קצת, כמו טלפון סלולרי. בגלל זה יש חשיבות גדולה לרשת הציבורית".

לדברי עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI: "בנורווגיה 50% מכלי הרכב הם חשמליים. כלומר, כל רכב שני. אנחנו אפילו לא מגרדים את ה-1%. זה סוג של ביצה ותרנגולת, אין רכבים חשמליים, בין היתר, בגלל שאין תשתיות. אין איפה להטעין את המכוניות.

"המדינה מבינה את זה ומשרד האנרגיה הקציב מליונים לחברות מהסוג שלנו. הוא מסבסד את העמדות האלה. מה שהם דרשו מהמשתתפים במכרז זה בעצם לוקיישנים".

קשיים מול חברת החשמל ושכנים

מה הם האתגרים המרכזיים שאיתם מתמודדים ספקי עמדות הטעינה? יבלון מ-EV-Edge: "הקושי העיקרי, בהקשר של רשויות, זה הצורך בחיבור של חברת חשמל. אני יכול להתקין מהיום למחר עמדת טעינה בקניון, במדרכה במרחב העירוני, אבל עליי להזמין חיבור חדש מחברת החשמל. זה תהליך שלוקח מינימום כמה חודשים ודורש היתרים. עדיין אין סטנדרטים קבועים בחברת החשמל לטיפול בסוגיה הזאת".

בחברת החשמל אומרים שהם פועלים עם רשות החשמל ומשרד האנרגיה לקידום מתווה, שמטרתו לעודד פריסה רחבה של עמדות תוך מיקסום תועלות, למשל שימוש בסוללות הרכבים כאגירה חשמלית לטובת הרשת, וצמצום עלויות למשק החשמל ובעיקר מניעת גודש ועומסים חריגים לא מנוהלים.

בחברה אומרים שפתיחת השוק לתחרות תתבצע כשיהיה תיאום מכלול הגורמים. עוד אומרים שם, כי חיבור עמדת טעינה לרכב הוא כמו חיבור חשמל פשוט ורגיל, ללא קשר להספק הנדרש. בנוסף, החברה טוענת שהיא עומדת בזמני התקן לכל חיבור, לרבות הצבת העמדות, אך הצורך באישורי חפירה להנחת התשתית אינו תלוי בחברת החשמל, והוא זה שמכתיב את לוחות זמנים.

יבלון מסביר שבעיות נוספת עלולות לצוץ מכיוון התושבים: "אין כל כך רגולציה בעניין. הכוונה היא לחוקים עירוניים, שקובעים מקומות חניה לרכבים חשמליים, שבהם ניתן גם לטעון. אם אני מקים עמדת טעינה בחניה עירונית ותופס אותה רכב מונע בבנזין, אני בבעיה".

"אתגר נוסף קשור למבני המגורים. לפי חוק המקרקעין, כדי להתקין מוצר חשמלי מחוץ לדירה צריך אישור של כלל דיירי הבניין. זה מהווה חסם עבור קונים של רכב חשמלי".

אקשטיין מסונול EVI: "הרבה יותר קל להתקין עמדת טעינה, כשמתכננים מראש. אם למשל אתה מקים מרכז מסחרי, אז זה הרבה יותר קל לתכנן עמדות טעינה כבר בשלב ראשוני. זה הופך לתשתית. בסיטואציה הפוכה, כשהמרכז המסחרי כבר בנוי, זה מסובך - צריך לחצוב תעלות, להרים את הרצפה, לפתוח ארונות חשמל, להעביר כבלים. כשאנחנו מדברים על תכנון אנחנו מדברים על זה שאחוז מסוים מכלל החניות במבנה יוקצה לטובת רכב חשמלי".

למרות שהשיח היום מתמקד בצורך לעבור לתחבורה ציבורית, מכוניות פרטיות לא ייעלמו כל כך מהר ולכן חשוב לעבור למכוניות חשמליות.

לדברי עידן ליבס מהטכניון, "אפילו אם יצליחו להכפיל את השימוש בתחבורה הציבורית, ואנשים ישתמשו בתחבורה שיתופית ורכבים אוטונומיים, החלק של הרכבים הפרטיים יהיה משמעותי".

הרכב הפרטי לא ייעלם במהירות

על פניו, הרשויות המקומיות הן נקודת הממשק המשמעותית ביותר שבין המשתמשים ברכב חשמלי, אזורי מגורים ומסחר ותשתיות התחבורה והחשמל. ליבס: "אנו מעריכים את הטעינה במרחב הציבורי בסך של 15% מסך שוק הטעינה. עם זאת, החלק של הטעינה הציבורית הוא קריטי, כי הוא נותן מענה למי שאין לו חניה פרטית".

"בסופו של דבר", אומר ליבס, "החניה, המקום שבו הרכבים מבלים את רוב הזמן שלהם, היא משאב נדל"ני שאינו מנוצל. החניה הציבורית היא בין חמישית לרבע מכלל שטח העיר, ואף אחד לא יודע כמה מקומות חניה יש וכמה משתמשים בהם. הטעינה מאפשרת לרשויות לתת שירות לתושב ולייצר הכנסות מחניה, שהיתה עד כה מקום מת".

מדובר לכאורה בגזל חניות, שזה נושא רלוונטי וכאוב. למה שרשות עירונית תתעסק עם זה?

ליבס: "המוטיבציה של הרשות לסייע בקידום הרכב החשמלי היא הפחתת הזיהום בתוך העיר. כמעט כל זיהום האוויר שלנו מגיע מתחבורה. מבחינת איכות החיים של התושב, כל רכב שעובר להיות חשמלי זה שיפור איכות האוויר. העניין החשוב ביותר הוא שזה פשוט שירות לתושבים. החל מהעשור הבא יהיה קשה למצוא רכבים שהם לא חשמליים. אנשים לא יוכלו להשתמש ברכב חשמלי בלי טעינה מובטחת".

ליבס סבור שהרשויות המקומיות צריכות לקדם חקיקה שתחייב בנייה חדשה להכין תשתית לטעינת כלי רכב חשמליים: "טעינה במרחב הפרטי תמיד עדיפה, כי היא זמינה ויותר זולה. הרשות המקומית יכולה לכפות על היזמים לעשות הכנה או להקים עמדות טעינה בחניונים. כמו שיש דרישה למקומות חניה פר מטר בנוי. העלות של זה היא כמעט אפסית וההשלכות, לבניינים שנבנים ל-70-80 שנים, הן אדירות".

עיריית תל אביב לא ניגשה למכרז של משרד האנרגיה, ולא רק בגלל מצבה הפיננסי האיתן. בדרך הזאת היא גם לא מחויבת ללוחות הזמנים של המשרד, כלומר הפיכת עמדות הטעינה לאופרטיביות עד אמצע 2020.

סגנית ראש העיר תל אביב-יפו, מיטל להבי, שמחזיקה בתיק התחבורה, מספרת שבעירייה הגישה לרכבים החשמליים היא מעט שונה: "אנחנו העירייה הראשונה שהכניסה את הדרישה לאחוז מסוים של חניות לרכב חשמלי בבנייה חדשה בתוכניות מקודמות. כמו כן, עשינו פיילוט של עמדות טעינה במגרשי החנייה של אחוזות החוף".

לדברי להבי: "אנחנו לא יכולים להקים עמדות טעינה לרכבים חשמליים ברחובות, לפני שיש לנו מדיניות חניה ברורה. אם נעשה כך, נייצר מצב שבו נקבע את כמות החניות במקום לצמצם אותן".

האתגרים בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים במרחב העירוני

ברמה הארצית

אין דרישה רגולטורית לטעינה מנוהלת
אין פיקוח על שירותי הטעינה ועל התעריפים

ברמה המוניציפלית

הציבור רואה בהקמת עמדות טעינה בחניות ציבוריות אובדן של חניה רגילה
הרשות העירונית צריכה לאסוף מידע על מספר כלי הרכב החשמליים בעיר, דפוסי השימוש בהם, האזורים המזוהמים במיוחד ועוד
הרשות חייבת להקצות משאבים לנושא ולהיערך לכך, בתיאום עם גורמים שאחראים על תשתיות אחרות

ברמת המבנה הבודד

לפי חוק המקרקעין, דייר בבניין משותף קיים שרוצה להקים עמדת טעינה/שקע, תוך חיבור ללוח המשותף, צריך הסכמה של כל דיירי הבניין

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv Metrotel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen TaosvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית