ועד הבית הציב תנאים להתקנת עמדת טעינה לטסלה: האם זה חוקי?

לפני שנתיים, חודש - 7 מרץ 2022, גלובס
ועד הבית הציב תנאים להתקנת עמדת טעינה לטסלה: האם זה חוקי?
בעוד שהמדינה מעודדת שימוש בכלי רכב חשמליים, התשתית החוקית לא מוכנה להתמודד עם ההשלכות . בעל דירה בבניין משותף בכפר סבא תבע לאשר לו להתקין עמדה לאחר שוועד הבית דרש ממנו התחייבות אישית לשאת בכל נזק מעבר לביטוח. מה קבע מפקח המקרקעין?

בעוד שהצעת החוק להסדרת ההתקנה של עמדות טעינה חשמליות בבתים משותפים אושרה בוועדת שרים לחקיקה, סכסוכי שכנים על ההתקנה ממשיכים להגיע למפקחי רישום מקרקעין. בשבוע שעבר ניתן פסק דין בתביעה של דייר שביקש לחייב את ועד הבניין לאשר התקנה של עמדת טעינה בחניון התת-קרקעי. המפקח על המקרקעין, בפתח תקווה, נדרש לשאלה האם ועד הבניין רשאי להציב תנאים לבעל דירה המעוניין להתקין עמדת טעינה חשמלית בחנייתו הפרטית?

הדייר מתגורר בקומת קרקע בבניין מגורים משותף ברחוב חניתה בכפר סבא. הוא רכש טסלה וביקש להתקין עמדת טעינה בחניה התת-קרקעית בו יש לו מקום חניה צמודה לדירתו עם חיבור חשמל פרטי.

הדייר פנה לחברת אי.וי.אדג' להתקנת עמדה והחברה דרשה אישור מראש של ועד הבניין. הוועד הסכים אך הציב לדייר שתי דרישות: הראשונה - שהדייר ירכוש ביטוח צד ג' לעמדת הטעינה; והשנייה שיתחייב לשאת בכל נזק שייגרם מהעמדה. הדייר לא הסכים לתנאים, וטען כי לרכב קיים ביטוח ולמתקן אחריות למשך 4 שנים ויש להסתפק בכך. משלא הגיעו להסכמה הדייר הגיש תביעה למפקח על המקרקעין  לקבלת צו להתקנת העמדה. בסמכות המפקח לקבל החלטות שיפוטיות לגבי ניהולם של בתים משותפים.

נזכיר, כי לפי הצעת החוק, שכאמור אושרה בוועדת השרים, דיירים יוכלו להתקין עמדות טעינה גם ללא הסכמת כלל הדיירים כאשר מדובב בחיבור לחשמל דירתי, כמו במקרה הנדון. זאת, כחלק מהכנת תשתית לתחבורה חשמלית בעתיד שתפחית את זיהום הרכבים. בנוסף, מוצע שאם מדובר בהתחברות לחשמל הציבורי הדייר יצטרך לקבל את הסכמת רוב בעלי הדירות להתקנת מונה נפרד. עוד מוצע כי בחניה שהיא חלק מהרכוש המשותף ניתן יהיה להתקין עמדת טעינה בהסכמת רוב של שני שליש מבעלי הדירות.

מפקח המקרקעין מאיר פורת ציין כי הצעת החוק לא מתייחסת לעניין הביטוחי, וקבע כי מותר לוועד הבית לקבוע תנאים אך אלו צריכים להיות סבירים. הוא קבע כי התנאי שהציב ועד הבית להתחייבות אישית של הדייר לנזקים מעבר לפוליסת הביטוח אינו סביר ומידתי ומונע מהדייר להשתמש באופן סביר בקניינו. לצד זאת נקבע כי התנאי המחייב רכישת ביטוח צד ג' למתקן ההטענה הוא סביר ועל הדייר לרכוש ביטוח בגובה של 2 מיליון שקל.

"במרוצת הזמן, כוחות השוק יעשו את שלהם. במובן זה, שככל שבמרוצת הזמן, לא יתרחשו אירועי קרות נזק הנובעים מעמדת הטעינה החשמלית, ממילא עלות רכישת הפוליסה תרד באופן משמעותי - ולהיפך - ככל שחלילה יתרחשו אירועים כאלו בעתיד", קבע המפקח.

עוד נקבע כי האינטרס הלאומי העולה מהצעת החוק הוא לעודד שימוש ברכבים חשמליים ולהקל על בעל דירה המעוניין להתקין עמדת טעינה חשמלית בחנייתו. "כפועל יוצא התנאים שמציבה הנציגות לבעל דירה, צריכים להיות סבירים ושלא יהיה בהם כדי למנוע או לעכב בעל דירה, להתקין עמדת טעינה חשמלית בחנייתו הפרטית, באופן שמאזן בין זכות הקניין של דיירי הבניין ברכוש המשותף לבין הצורך של בעל דירה להשתמש ברכוש המשותף".

Support Ukraine