חברה ישראלית פיתחה חיישן להגנת רוכבי אופנועים וקורקינטים מתאונות

לפני שנתיים, 5 חודשים - 8 נובמבר 2021, כלכליסט
חברה ישראלית פיתחה חיישן להגנת רוכבי אופנועים וקורקינטים מתאונות
כשליש מהרוגי תאונות הדרכים בארץ השנה רכבו על רכב דו גלגלי, מקורקינטים ועד אופנועים. אנאקויק, שגייסה עד כה 2.3 מיליון דולר ממשקיעים כמו דניאל רמות מ-VIA ו-HCS קפיטל בע"מ, מספקת התרעות קוליות לרוכב על סכנות מסביבו. תתחיל בקרוב פיילוט בקורקינטים של LIME בת"א

סטארט-אפ ישראלי נוסף מצטרף לתחרות על התואר "המובילאיי של הרכב הדו גלגלי". אנאקויק פיתחה חיישן מכ"ם זול לרוכבי אופנועים, אופניים וקורקינטים, שיאפשר להם לקבל התרעה קולית על תנועה שמסכנת אותם על הכביש, מלפנים, מאחור ומהצדדים.

אנאקויק, שתיחשף היום לראשונה בוועידת ראש הממשלה לתחבורה חכמה, מנסה להגן על רוכבי הכלים שמהווים יותר משליש מהרוגי תאונות הדרכים מתחילת השנה: 81 רוכבי אופנועים וקטנועים, 16 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, ו-11 רוכבי אופניים רגילים, 108 מבין 312 ההרוגים בתאונות ב-2021 עד כה.

החברה מרמת גן שהוקמה בידי המנכ"ל אריק תמם וסמנכ"ל התפעול ג'ון מייסטר, שניהם רוכבי אופנועים, גייסה עד היום 2.3 מיליון דולר, ממשקיעים כמו דניאל רמות, מייסד VIA ו-HCS קפיטל בע"מ, ומעסיקה שבעה עובדים. 

המערכת שלהם בנויה סביב מכ"ם מבוסס שבב, הפועל בעוצמה נמוכה ויכול להיות מחובר לקסדת הרוכב או לכלי עצמו. המכ"ם מספק התרעות על רכבים ב-360 מעלות מסביב לרוכב, מתריע באמצעות קול על האיום ועל כיוונו, ואף מתריע לנהגים שמאחור באמצעות נורות לד שמחוברות למערכת על קיומו של הרוכב לפניהם. המערכת יכולה גם להתריע לרוכב על חדירת הולך רגל למרחב הרכיבה שלו.

אנאקויק היא לא החברה הישראלית הראשונה שפועלת בתחום: רייד ויז'ן מהרצליה פתיחה מערכת דומה מבוססת מצלמה, כתוספת לאופנועים קיימים, ומקיימת פיילוטים עם יצרני אופנועים, אולם המערכת שלה עולה בין 1,600 ל-3,000 שקל. המערכת של אנאקויק צפויה לעלות מאות שקלים. גם ספקיות רכיבים לתעשיית הרכב כמו בוש הציגה מערכת דומות לאופנועים, אך מחירה יקר עוד יותר מזו של רייד ויז'ן, שגייסה עד היום 10 מיליון דולר.

"בני אדם מגיבים להתרעה קולית יותר מהר מהתרעה ויזואלית, והשימוש בהתרעה קולית גם מפשט ומוזיל את המערכת, כדי שתוכל להגיע לכמה שיותר כלים, ולא רק אופנועים יקרים", אומר המנכ"ל תמם. "בניסויים שראינו שנהגים מגיבים לאורות האזהרה של המערכת שמתריעה שהם מתקרבים מדי לרוכבים, ומאטים".

מינואר תתחיל אנאקויק בפיילוט עם חברת הקורקינטים השיתופיים LIME, כאשר בשלב הראשון תותקן המערכת של החברה בחלק מהכלים להשכרה של החברה בתל אביב, ובהמשך גם בחו"ל. הפיילוט יבחן את יכולתה של המערכת הישראלית לסייע במיפוי אזורים מועדים לסכנה לשוכרי הכלים כדי לאפשר את הגבלת המהירות של הכלים בזמן שהם נוסעים בהם, ואת ניתוב הרוכבים לדרכים בטוחות יותר. חברות ביטוח לאופנועים יוכלו להשתמש בנתוני המערכת לזהות רוכבים זהירים- ומסוכנים, ולהתאים את גובה הפוליסה שלהם.

יניב גודר, מנכ"ל LIME בדרום אירופה, אמר כי "מערכות מבוססות רדאר היו זמינות עד היום רק עבור כלי רכב מתקדמים. שיתוף הפעולה מייצר הזדמנות להטמעת טכנולוגיה מסוג זה גם בתעשיית הקורקיננטים ושאר כלי המיקרו מוביליטי".
בעוד כשנה צפויות להגיע לשוק מערכות ראשונות של אנאקויק שרוכבים יוכלו לרכוש ולהרכיב על הקסדה או בכלים קיימים.

Support Ukraine