המלחמה של אילון מאסק במכ"ם ובליידאר משפיעה על ארבה ואינוביז הישראליות

לפני שנתיים, 8 חודשים - 23 מרץ 2022, כלכליסט
המכ"ם החדש של ארבה
המכ"ם החדש של ארבה
טסלה הפסיקה למכור רכבים עם מכ"ם אלקטרוני בארה"ב, ומאסק מסרב כבר שנים להשתמש במכ"ם לייזר. חזונו של מאסק חותר תחת סיבת קיומן של שתי ספקיות מכ"ם לייזר ישראליות מתחרות, שהתמזגו בשנה שעברה עם ספאקים אמריקאים, ומאז איבדו עשרות אחוזים משוויין

בחודש שעבר רשמה טסלה עוד ציון דרך במלחמה של אילון מאסק במכ"מים לרכב. יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית הודיעה שתפסיק לצייד את דגמי הסאלון מודל S והפנאי מודל X במכ"מים אלקטרוניים, מהלך שכבר עשתה לפני שנה בצמד החשמליות הקטנות יותר שלה, מודל 3 ומודל Y. המהלך מוגבל בינתיים למכוניות שטסלה מוכרת בארה"ב, ומגיע אחרי שנים בהם מאסק טען שגם מכ"ם לייזר, ליידאר מיותר, למרות שיצרניות רכב אחרות דווקא מאמצות בדגמים עם יכולות אוטונומית חלקית.

"בני אדם נוהגים באמצעות העיניים שרואות, ומוח שמורכב מרשתות נוירונים ביולוגיות שמנתחות את המידע. אין סיבה שרכב אוטונומי לא יעבוד באותה צורה, עם מצלמות ורשתות נוירונים מסילקון שייעבדו את המידע", כתב מאסק באוקטובר. עם זאת טסלה הודעה כי עד שמערכת הבינה המלאכותית שלה תצבור ניסיון בעבודה עם מצלמה בלבד, תוגבל המהירות המירבית שבה פועלת מערכת הבטיחות של רכביה ל-80 מייל בשעה (130 קמ"ש). זאת בזמן שהמתחרות, בעיקר יצרניות היוקרה הגרמניות שמשתמשות גם במכ"מים ובליידארים, מאפשרות שיוט אדפטיבי במהירות אוטובאן, שנושקת ל-200 קמ"ש.

מי שפחות התלהבו מהגישה של מאסק היו אנשי הרשות לבטיחות הדרכים המהירות במשרד התחבורה האמריקאי (NHTSA) שהודיעו על פתיחת חקירה נגד טסלה, בעקבות תלונות על "בלימות רפאים", כלומר בלימות חירום ללא סיבה נראית לעין שהתקבלו מבעלי טסלה מודל 3 ומודל Y שבלימת החירום שלהן מבוססת מצלמות. בארה"ב נוסעות כ-400 אלף מכוניות משני הדגמים שיוצרו מאז הוסר מהם המכ"ם ב-2021. 
בלימת רפאים חושפת את הרכב לסיכון של התנגשות מאחור בידי נהג שהופתע מבלימת החירום של דגמי טסלה, והן אחד התסריטים שבגללו מעדיפים יצרני רכב אחרים לשלב במערכת הבטיחות שלהם חיישן נוסף כגיבוי למצלמה - מכ"ם, ליידאר, או שניהם. 

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל, מאמין גם הוא שרכב אוטונומי יזדקק לגיבוי למה שרואות המצלמות שלו, ולכן מערכת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי תתבסס על מערך מצלמות ועל מערך מכ"מים אלקטרוניים ומכ"מי לייזר נפרד, שכל אחד מהם יספק תמונת דרך משלו שמערכת הנהיגה האוטונומית תנתח, ובמקרה של סתירה תחליט למי מהם לתת עדיפות, בהתאם לסדר עדיפויות שייקבע מראש.

הבעיה של חיישנים נוספים היא העלויות הגבוהות שלהם, בעיקר של הליידארים. מכ"ם מתקדם, עם רזולוציה גבוהה, כמו של ארבה רובטיקס הישראלית, עולה יותר מ-100 דולר, לעומת עשרות דולרים בודדים במכ"מים פשוטים שכבר מותקנים במכוניות שנמכרות בארץ. ליידארים עולים אלפי דולרים, ואינוביז הישראלית מבטיחה להוזיל אותם למחיר של מאות דולרים בודדים. שתי החברות נערכות לספק את המערכות לא רק לרכבים עתידיים ללא נהג (רמת אוטונומיה 4-5), אלא גם לרכבים מאוישים ברמת אוטונומיה גבוהה (רמה 2-3), שכבר נמצאים בייצור.
החזון של מאסק חותר תחת סיבת קיומן של שתי החברות, שהתמזגו בשנה שעברה עם ספאקים אמריקאים, לא עמדו ביעדי ההכנסות שלהן, ונסחרות לפי שווי נמוך יותר משהיה להן בעת תחילת המסחר. 

אינוביז, שהוקמה ומנוהלת בידי עומר כיילף, נסחרת בשווי של 489 מיליון דולר, לאחר ירידה מצטברת של 51% משוייה בעת ההנפקה ביולי 2021, לאחר מיזוג עם הספאק Collective Growth Corporation. ארבה, שהוקמה ומנוהלת בידי קובי מרנקו, נסחרת כיום בשווי שוק של 377 מיליון דולר, לאחר ירידה מצטברת בשיעור של 25% מאז ההנפקה באוקטובר 2021, לאחר שהתמזגה עם הספאק Industrial Tech.

בקרב יצרני הרכב שמבקשים לגבות את מערך המצלמות שלהם, שתי החברות מתמודדות זו מול זו, כאופציית הגיבוי. מכ"ם מסוגל 'לראות' גם במזג אוויר קשה ובחשכה שמקשה על מצלמות, ויש לו טווח ארוך יותר מאשר לליידאר, אבל הוא מספק תמונה ברזולוציה נמוכה יותר, שאינה צבעונית. ליידאר לעומת זאת מספק תמונה ברוזולוציה גבוהה יותר, אך לטווח קצר, ומסוגל לתפקד בתנאים שבהם מצלמות מתקשות.

שתי החברות חשפו השנה שידרוגים למוצריהן. ארבה הציגה יכולת מיפוי של המרחב שבקרבת הרכב באמצעות המכ"ם, ובטווח מוצהר של 300 מטר, יכולת ראשונה מסוגה בתחום המכ"מים, שהייתה עד היום רק למצלמות. לארבה יש כבר חוזי ייצור עם שתי חברות סיניות, מיזם הרכבים האוטונומיים AUTOx וספקית הרכיבים לתעשיית הרכב Weifu. החברה הפסידה ב-2021 כ-30 מיליון דולר. 

אינוביז חשפה דור חדש לליידר שלה, אינוביז 360, עם רזולוציה משופרת ויכולת ראייה היקפית של 360 מעלות, ומייעדת אותו גם למשאיות, אוטובוסים ורכבים אוטונומיים הפועלים במרכזים לוגיסטיים. לאינוביז חוזה ייצור עם ב-מ-וו והיא עובדת עם ספקים גדולים לתעשיית הרכב המערבית, כמו מגנה האוסטרית ואפטיב האמריקאית. אינוביז הפסידה ב-2021 כ-158 מיליון דולר.

שתי החברות העריכו בדוחות שלהן כי יתחילו לרשום הכנסות משמעותית מסוף 2022 ובעיקר ב-2023 ו-2024. בינתיים שאר תעשיית הרכב לא מראה סימנים של הליכה בעקבות המהלך חותך העלויות של טסלה, שעוד צריכה כאמור לשכנע את הרשויות שלא מדובר בפשרה מבחינת בטיחות. 

Support Ukraine