לקראת ההנפקה: משפחת פורשה תרכוש 25% ממניות החברה

לפני שנה, 7 חודשים - 12 ספטמבר 2022, כלכליסט
לקראת ההנפקה: משפחת פורשה תרכוש 25% ממניות החברה
הנפקת החברה צפויה לצאת לדרך לקראת סוף השנה, וחברת האחזקות של משפחת המותג נערכת לרכישה של 25% ממניות החברה. ההנפקה ממחישה את האתגר של יצרניות הרכב הותיקות - מצד אחד שמירה על האינטרסים של המייסדים, מצד שני גיוסים חדשים

הנפקת פורשה צפויה לצאת לדרך לקראת סוף השנה, וחברת האחזקות של משפחת המותג נערכת לרכישה של 25% ממניות החברה. 

למשפחת פורשה ולחברה הנושאת את שמה יש היסטוריה שמשתרעת על פני כמעט מאה שנה: פרדיננד פורשה, האב המייסד של השושלת היה זה שהציג לאדולף היטלר את התכנון המקורי ל"מכונית העם"- "פולקס-וואגן" אי שם בשנות ה-30 של המאה הקודמת ומאז דרכיהן של פורשה ופולקסווגן נכרכו, ולא רק במישור ההנדסי, אלא גם בקשרים משפחתיים בין משפחות פורשה ופייך, שאחראיות לעיצוב דמותן של פולקסווגן ופורשה המודרניות.

הנפקת פורשה היא הנפקה מרתקת עבור ענף הרכב העולמי ולא בכדי: פורשה היא אחת מיצרניות רכבי העל היחידות שאכן מוכנה לעתיד חשמלי. בעוד שפעילותה אינה מוגבלת רק לייצור אלא גם לתחומי המחקר והפיתוח (כולל פעילות בישראל), כבר לפני מעל עשור החברה ביצעה את המעבר לרכבים יותר עממיים ופחות יוקרתיים. הנפקת פורשה מגיעה בעיתוי שאינו אידיאלי: יצרני הרכב באירופה תלויים במידה רבה באנרגיה רוסית, חשש מאינפלציה הופך את עתידם של רכבי היוקרה בשנים הקרובות ללא ברור והצורך בגיוס משאבים לייצור של סוללות לרכב חשמלי מעיק על יצרני הרכב. עם זאת, porsche automobile holding se, חברת האחזקות אשר מייצגת את בני משפחת פורשה (צאצאי פרדיננד פורשה, בנו פרי פורשה ונכדו בוצי פורשה) הודיעה שתרכוש 25% ממניות פורשה AG לכשתונפק בשווי שהוערך על ידי אנליסטים בכ-6 עד 85 מיליארד יורו. 

הנפקת פורשה מהווה אתגר מעניין למציאת נתיב אידיאלי בין האינטרסים של מייסדי יצרניות הרכב ובין הצורך לגייס. המשותף לרוב יצרני הרכב האירופים שקיימים מאמצע המאה הקודמת הוא נוכחות ברורה של נציגי המשפחות המייסדות: מצאצאיו של ארמאן פיג'ו שהחליט להרחיב את עסקי האופניים והמלחיות שלו לייצור רכב, ועד לצאצאיו של ג'יובאני אניילי מייסד פיאט שמצאו עצמם יושבים בדירקטוריון סטלאנטיס ביחד, ועד לצאצאי משפחת קוואנדט, המשפחה שעשתה את הונה בדרכים מעניינות במלחמת העולם השנייה לאחר שקיבלה מהממשל הנאצי יד חופשית לניהול של חברת המנועים הבווארית - ב.מ.וו.

Support Ukraine