לרשום את האוטו על שם הילד: כך מתחמקים עברייני תנועה מצבירת עבירות

לפני 6 שנים, 9 חודשים - 2 יולי 2017, TheMarker
לרשום את האוטו על שם הילד: כך מתחמקים עברייני תנועה מצבירת עבירות
החוק כיום מאפשר לרשום כבעל רכב כל אדם, בכל גיל וללא תלות באחזקת רישיון נהיגה . כתוצאה מכך, עברייני תנועה רושמים את ילדיהם כבעלי רכב, וכך מתחמקים מרישום עבירות

הצעת חוק חדשה, שיזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), מבקשת לאסור את האפשרות לרשום ילדים כבעלי רכב, במטרה לחסל את תופעת ההתחמקות של עברייני תנועה מצבירת עבירות תנועה על שמם.

כיום, על פי חוק, כלי רכב יכול להירשם על שמו של כל אדם, ללא קשר לגילו או לשאלה אם יש ברשותו רישיון נהיגה בתוקף. לפי אגף התנועה במשטרה, עובדה זו מאפשרת לנהג לרשום את רכבו על שמו של אחר, למשל על שם בנו — וכך "לגלגל" אליו את העבירה, אף שפעמים רבות הוא קטין ללא רישיון נהיגה.

כדי לתת מענה לבעיה זו, הצעת החוק באה לתקן את פקודת התעבורה, ולקבוע כי בעל רכב לא יוכל להיות אדם שאין ברשותו רישיון נהיגה.

כיום החוק רואה בבעל הרכב אחראי לעבירת תעבורה שבוצעה בכלי הרכב, אלא אם כן הוכיח כי אדם אחר נהג בו. הניצול לרעה של נוסח החוק רלוונטי בעבירות מסוימות שבהן קשה להוכיח מי נהג בעת ביצוע העבירה, למשל, כשהמכונית מצולמת במצלמת מהירות או לאחר שהיא עברה רמזור באור אדום. לפי נוסח הצעת החוק, בעל הרכב יוכל להיות רק מי שניתן להטיל עליו אחריות לביצוע עבירת תעבורה, כלומר — מי שמחזיק ברישיון נהיגה בתוקף.

הצעת חוק דומה הועלתה בכנסת הקודמת, לפני כארבע שנים, על ידי ח"כ לשעבר בועז טופורובסקי (יש עתיד), אבל היא נדחתה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, צפוי לתמוך בהצעת החוק הנוכחית ולסייע בקידומה בוועדת השרים.

במכתב ששוגר מאגף התנועה הארצי של משטרת ישראל אל המשרד לביטחון פנים בשנה שעברה, מתואר האבסורד: "הפרצה הקיימת בחוק משמשת פתח לניצול לרעה, ומכאן ואילך עבירות שמבוצעות ברכב נרשמות על שמם של קטינים, אף שבפועל הם אינם נוהגים ברכב. במצב זה העיוות הוא כפול — הנהג מצליח לחמוק מהדין ולסכן את ביטחונם של משתמשי הדרך, ומנגד, הקטין צובר נקודות בגין עבירות שלא ביצע — עובדה הפועלת לרעתו כשהוא מבקש להוציא רישיון בהגיעו לגיל המתאים".

במכתבה הביאה המשטרה דוגמה לתביעה הממחישה את חומרת הבעיה: "התובע, חייל משוחרר, עתר נגד אביו, המרצה עונש מאסר, בטענה שרשם על שמו וללא ידיעתו מכונית מסוג קדילאק. המכונית צולמה כשהיא ביצעה עבירת מהירות, והדו"ח נשלח לתובע, שעל שמו רשומה המכונית. לטענת התובע, מעולם לא נהג בה, ויתרה מזו, בזמן רישום הדו"ח לא היה ברשותו רישיון נהיגה".

ח"כ אוחנה נימק את הצעת החוק בכך ש"מצב הבטיחות בדרכים מחייב נקיטה של כל יוזמה שתקשה על ביצוע עבירות ועל סיכון עוברי הדרך — בין השאר, ענישה טובה ויעילה לאלה שמסכנים את הציבור. יש נהגים שמסכנים את חיינו ואת חיי ילדינו בכבישים, ובגלל עיוות של החוק הם מתחמקים מעונש וממשיכים בדרכם. לא ניתן לזה יד. הצעת החוק שהגשתי תפסיק את הסיטואציה האבסורדית הזאת".

Support Ukraine