הפיתוח החדש של תע"א: רכב אוטונומי לאזורי אסונות

לפני 5 שנים, 8 חודשים - 27 יולי 2018, גלובס
הפיתוח החדש של תע"א: רכב אוטונומי לאזורי אסונות
התחממות בין התעשיות הישראליות לקרואטיות כשברקע עסקת ענק למכירת מטוסים ישראליים מיושנים שיושבחו בתע"א ובאלביט - בכחצי מיליארד דולר . המערכת שתפותח בידי שתי החברות מתוקף שיתוף-הפעולה החדש ביניהן כוללת כלי רכב ייעודי מתקדם שיוכלו לנוע באזורים מוכי אסון בחופשיות

התעשייה האווירית (תע"א) והחברה הקרואטית DOK-ING חתמו על הסכם חדש לשיתוף-פעולה בתוכנית לפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות רובוטיות מתקדמות שיפעלו באזורים מוכי אסון. מדובר ברובוטים מתנייעים שיוכלו לפעול בין השאר באזורים שנפגעו מקרינה רדיו-אקטיבית ומנשורת גרעינית, ובאזורים שנפגעו מחומרים כימיים וביולוגיים, שבני אדם לא יכולים לגשת אליהם.

המערכת שתפותח בידי שתי החברות מתוקף שיתוף-הפעולה החדש ביניהן כוללת כלי רכב ייעודי מתקדם שיוכלו לנוע באזורים מוכי אסון בחופשיות. את הרכב תייצר החברה הקרואטית ואילו את מערכות התקשורת, השליטה והבקרה ואלגוריתמים שמאפשרים תנועה אוטונומית שיותקנו ברכב יפותחו בתעשייה האווירית. בכוונת שתי החברות להטמיע ברכב הרובוטי החדש מערכות של חיישנים מיוחדים שבכוחם לגלות ולזהות חומרים מסוכנים ורעילים לפי קטלוג שפרטיו יותקנו בו מראש.

ההסכם נחתם במהלך ביקור בקרואטיה שעשה נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ואליו התלווה גם המנכ"ל היוצא של התע"א, יוסי וייס. במסגרת הביקור, נפגשו חברי המשלחת הישראלית עם נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ'.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום וייס כי "היכולות הטכנולוגיות המובילות שלנו בתחום הרובוטיקה והאוטונומיה בשילוב עם היכולות ההנדסיות והטכנולוגיות של DOK-ING, יובילו לפתרון מתקדם ומוביל מסוגו הן מבחינה טכנולוגיות והן מבחינה מבצעית ובאופן שיספק מענה למשימות שנדרשות באזורים מסוכנים בלי לסכן חיי אדם".

הסכם שיתוף-הפעולה בין התע"א לבין החברה הקרואטית מבטא את הניסיון של התעשיות הביטחוניות הישראליות לבסס פעילות בקרואטיה, לקראת עסקאות עתידיות נוספות. זאת, כשברקע החלטה שקיבלה ממשלת קרואטיה במרץ השנה על רכישה של 12 מטוסי קרב מסוג F-16 ששימשו עד לאחרונה את חיל האוויר והוצאו משירות, בין השאר על רקע תוכניות התייעלות פנימיות בצבא.

מדובר במטוסים מיושנים מדגם A ו-B, שיעברו תהליכי השבחה טרם מכירתם לחיל האוויר הקרואטי. היקף העסקה, לרבות עלות ההשבחה של המטוסים הוערך בעבר בכחצי מיליארד דולר. עבודות ההשבחה של המטוסים יחולקו בין התע"א לבין אלביט מערכות.

מדובר בעסקה בין מדינות (GTG) וגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו לקח חלק בקידומה, כשבתחילת השנה הוא סיכם את פרטיה עם ראש הממשלה הקרואטי, אנדרי פלקוביץ' וזאת במסגרת פגישה שקיימו בדאבוס.

Support Ukraine