הרכב שלכם מקרטע? כנראה נסעתם על דלק שמיועד לחורף

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 24 מאי 2020, כלכליסט
הרכב שלכם מקרטע? כנראה נסעתם על דלק שמיועד לחורף
משרד האנרגיה בדק תלונות על כלי רכב שמקרטעים. הערכות: שילוב של מזג האוויר הקיצוני ותדלוק של דלק שמותאם לחורף הוא הגורם לבעיות

משרד האנרגיה השלים בשבוע האחרון בדיקה של שורת תחנות דלק ברחבי המדינה, זאת בעקבות תלונות שהגיעו אליו בדבר בעיות בנסיעה של כלי רכב שונים. הטענה שחזרה היא שבזמן הנסיעה כלי הרכב כאילו מקרטע, זאת לעומת נסיעה חלקה ונטולת "שיהוקים".

במשרד יודעים לספר שהתקבלו 12 תלונות על איכות הדלק בתחנות הדלק. "מפקחי מנהל הדלק והגז ערכו בדיקות בתחנות הדלק. בהתאם לממצאי הבדיקות עולה כי הן תקינות למעט תחנה אחת בצפון שנדרשה על ידי הפיקוח להחליף את הדלק בתחנה", אומרים שם.

מנגד, בעלי מוסכים וכלי רכב יודעים לספר על בעיות בנסיעה ועד כדי הצורך להכניס את הרכב למוסך כדי לוודא שהכול תקין. הבעיה החלה עם שורת כלי רכב דו-גלגליים, אולם ידוע לפחות על תלונה אחת של רכב פרטי שסבל מאותה בעיה.

לפיכך, ההערכות הן ששילוב של מזג האוויר הקיצוני ותדלוק של דלק שמותאם לחורף הוא הגורם לבעיות. מהנדס הרכב דוד נמרי אומר בשיחה עם כלכליסט שבחורף הדלק ששוכן במכלי תחנות הדלק מותאם לעבודה במזג אוויר קר יותר, עם צפיפות אדים שונה מזו של דלק שנמכר בקיץ. במשרד האנרגיה מודים שקיים שוני בסוגי הדלקים, ומזכירים שמדי שנה סביב חודשי אפריל ומאי, משק התשתיות מחליף את הדלקים. עוד אומרים שם שהביקוש לבנזין באפריל 2020 היה רק כ-54% ביחס לאפריל 2019, ואילו במאי עד עתה הביקוש מתקרב לכ-90% ביחס לזה שנרשם במאי 2019. 

ולכן, הסברה היא שאם חלק מתחנות הדלק היו מושבתות באפריל בגלל הסגר, וחלק מכלי הרכב כלל לא נסעו, ייתכן שכלי רכב שונים תדלקו בתחנות בנזין שהיה מותאם לחורף, ואחרי שבוע שבו נמדדו 40 מעלות חום ואף יותר, פעולת המנועים ולחץ האדים גרר ל"שיהוקים" בעבודת המנועים. השינוי בצפיפות האדים נועד להתאים את הדלק לשינוי בטמפרטורה. בדלק קיץ יש פחות אדים מאשר בדלק חורף, שנזקק ליותר אדים כדי לייעל את הבעירה במנוע, להפחית את זיהום האוויר ולהקטין את צריכת הדלק.

Support Ukraine