הקורקינט ינצח? עיריית ת"א בוחנת סגירת תל אופן

לפני 4 שנים, 10 חודשים - 16 מאי 2019, כלכליסט
Illustration
Illustration
על רקע הירידה בשימוש באופניים, העירייה שוקלת גם החלפת המפעיל או שינוי טכנולוגי. ההחלטה תלויה גם בשאלה אם חברת מוביייק, המפעילה הנוספת היחידה של אופניים שיתופיים בת"א, תמשיך לפעול בישראל

עיריית תל אביב דנה בימים אלה אם להמשיך ולהפעיל את את שירות האופניים השיתופיים שלה, התל אופן, כך נודע ל"כלכליסט". הדיונים מתקייימים על רקע סיומו השל החוזה בין עיריית תל אביב ובין FSM, החברה המפעילה את תל אופן, בסוף שנת 2020.

תל אופן החל לפעול בשנת 2011 במסגרת חוזה עם FSM לתקופה של עשור. אלא שמה שנחשב חדשני בשנת 2011 כבר אינו כזה כיום. בשנים האחרונות חלה שחיקה במספר המשתמשים של השירות, הן המזדמנים והן המנויים הקבועים. על פי דו"חות פרידנזון, החברה האם של FSM, אם בשנת 2016 היו רשומים בתל אופן 8,600 מנויים, בשנת 2018 כבר ירד מספרם ל־4,100.

בשנה זו רשמה פרידנזון רווח תפעולי של 100 אלף שקל מתל אופן. המיזם הוא בבעלות העירייה ו־FSM מקבלת ממנה סבסוד של עד חמישה מיליון שקל בשנה, פלוס נתח מן ההכנסות. 

אחד הגורמים לירידה בשימוש בתל אופן הוא התפשטות השימוש בקורקינטים חשמליים בעיר, פרטיים ושיתופיים שמוצעים להשכרה. אך בעוד שפועלות בעיר ארבע חברות קורקינטים, יש רק חברת אחת נוספת לאופניים, לצד תל אופן: חברת מובייק הסינית המופעלת על ידי קאר טו גו. החברה הודיעה בשנה שעברה על נסיגה משווקים עולמיים רבים, אך לא מישראל, ומידת יציבותה קריטית לשאלת המשך הפעלת תל אופן.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "תל אופן הינו פרויקט שהוביל למהפכת שימוש באופניים בעיר. החוזה של העירייה עם הזכיין של פרויקט תל אופן מסתיים בסוף 2020. באופן טבעי תידרש העירייה להחליט בחודשים הקרובים האם להאריך את החוזה הקיים, לשנות אותו או להפסיק את הפעילות.

"במקביל, לאור כניסת חברות פרטיות לשוק השכרת כלי רכב זעירים ללא תחנות עגינה (אופניים וקורקינטים), מקדמת העירייה בחינה מעמיקה לטובת הסדרת התחום. גיבוש ההמלצות, אישורן ויישומן צפוי לקרות בחודשים הקרובים ועשוי להשפיע על פעילות פרויקט תל אופן ולהחלטה לגבי עתידו".

Support Ukraine