חזרה לעבר: למה כל הפלאג-אין הייבריד הסיניות עולות פתאום אותו דבר?

לפני 3 חודשים, שבועיים - 19 אוגוסט 2025, כלכליסט
חזרה לעבר: למה כל הפלאג-אין הייבריד הסיניות עולות פתאום אותו דבר?
לינק אנד קו הוזילה את ה-01 ב-50 אלף שקל, ג'אקו וצ'רי השיקו גרסאות "מופחתות אבזור" - והתוצאה מזכירה את שיטת "קבוצות המחיר" הישנה. מאחורי ההוזלות: מגרשים גדושים במכוניות לא נמכרות, היערכות לדגמים יוקרתיים חדשים ופחד מהתחזקות הרכב החשמלי. חברות הליסינג שמחות, אבל האוצר כבר מכין "הפתעה" בשווי השימוש

בשבוע שעבר קיימה חברת מאיר, יבואנית לינק אנד קו אירוע להשקת דגם חדש: מכונית פלאג אין היבריד גדולה ששמה 08. ה-08 מסוגלת לנסוע לטווח של 200 קילומטר ללא חשמל עד שמנוע הבנזין פועל, הישג מכובד שמעמיד רכישת מכונית חשמלית בסימן שאלה, אבל מה שיותר מעניין הוא דווקא "עדכון גרסה" של מכונית הפלאג אין הייבריד של היצרנית- ה-01. 

לינק אנד קו 01 היא מכונית בעלת חשיבות היסטורית: זהו אחד מרכבי הכביש שטח הראשונים שמשווקים בישראל עם טווח נסיעה של עשרות קילומטרים בכוח חשמל ולמעשה היא נמצאת איתנו מעל שנתיים. מחיר לינק אנד קו 01 שנמכר בישראל לפני שנתיים היה 230 אלף שקל. רק כדי לסבר את האוזן: היבואנית הוזילה מכונית עממית בשיעור של 50 אלף שקל. כמובן, מדובר בדגם "משודרג" שיש לו עדכונים קוסמטיים, אבל בתכל'ס, קשה לחשוב על פריצת דרך בטכנולוגיית סוללות, שינוי דרמטי בשערי מטבע או מהלך אחר שהביא לכזו הוזלה משמעותית במחירו של הדגם. 

מטבע הדברים, כאשר יבואן רכב מבצע הוזלת מחיר ברכב בכזה סדר גודל, יש נפגעים. כלומר, מי שרכשו את המכונית ועכשיו יצטרכו לראות את הערך צונח. מניתוח נתוני משרד התחבורה עולה שהרוב המכריע של מכוניות הלינק אנד קו 01 שהגיעו לישראל נמכרו לציי רכב. יתרה מכך, לפי הרישומים כמויות נאות של המכוניות נמכרו לחברת הליסינג וההשכרה "הרץ" שבעלת השליטה בה היא חברת מאיר. כלומר, יש כאן סוג של יריה ברגל, אבל את זו צריך לספוג בלי להתלונן.

מהלך הורדת המחיר של לינק אנד קו אינו היחיד: לפני כמה ימים הציגה כלמוביל גרסה "בסיסית" של רכב הכביש שטח הנמכר ביותר של היבואנית- ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד. הגרסה החדשה מוותרת על אבזור "יוקרתי" שהוצע ללקוחות ג'אקו עד כה - למשל ריפוד העור הסינטטי וגג הזכוכית הפנוראמי. המחיר של הגרסה החדשה של הג'אקו, הפלא ופלא, זהה למחיר הלינק אנד קו והוא זול בעשרת אלפים שקל מהגרסה ההתחלתית של הג'אקו ששווקה עד כה בישראל. 

חשוב לשים לב: לינק אנד קו הורידה את המחיר, ג'אקו הציגה גרסה "מופחתת אבזור". ג'אקו, כבר נכתב ב"כלכליסט", נמצאת בעיצומה של מלחמה נגד צ'רי, והפלא ופלא, גם יבואנית צ'רי הציגה גרסה מוזלת של הדגם שלה שמתחרה בג'אקו: הטיגו 7. הטיגו 7 פלאג אין הייבריד המוזלת עולה 173 אלף שקל וגם כאן הקונה מוותר על "אבזור יוקרה" כמו מושבי עור סינטטי וגג נפתח. האם הצ'רי זולה מהיתר בגלל שיש כאן ניסיון לשבור את השוק? לא בדיוק. מי שיבחן את מחירון היבואנית יגלה שלמעשה הדגם הבכיר של צ'רי - הטיגו 8 הגדול הוצג גם הוא בגרסת ציי רכב - שמחירה 190 אלף שקל. כלומר, יש כאן מהלך ש"כולא" את מי שרוכש או במקרה זה חוכר את הג'אקו. בין שתי אופציות, אחת קצת יותר יקרה ואחת קצת יותר זולה. בל נשכח: בהנחה שעיקר הרוכשים יהיו מחזיקי רכב צמוד, הפערים בין המכוניות האלה בתלוש השכר הם מינוריים.

במקביל, בשבוע שעבר הוצגה עוד מכונית חדשה בישראל: טויוטה קורולה קרוס, גרסת רכב הכביש שטח של טויוטה קורולה. הקורולה אינה מיובאת לישראל זה זמן רב בגלל החרם שארדואן גזר על תעשיית הרכב ולכן זוהי מכונית חשובה מאוד- כי בפועל היא מחליפת הקורולה. המחיר, ניחשתם נכון, הוא 180 אלף שקל.

הימים הטובים כשכולם עלו אותו הדבר

עד שנת 2010 היתה נהוגה בישראל שיטה של חישוב שווי השימוש לרכב צמוד לעובדים. השיטה קבעה שכל סוגי הרכב בישראל חולקו ל"קבוצות" מחיר (במקום שווי שימוש שמוכר לנו כיום שמחושב לפי 2.48% ממחיר הרכב). תופעת הלוואי של הקבוצה היתה שכל המכוניות עלו אותו דבר, והמכוניות שבהן הבעיה הזאת הורגשה בצורה המהותית ביותר היתה המשפחתיות - כלומר מה שהלך לליסינג. כך, בישראל של לפני 2009 מאזדה עלתה כמו פורד, שברולט עלתה כמו סקודה. ההחלטה איזו מכונית להציע ללקוחות היתה בידי חברות הליסינג ומה שהכתיב את הטון היה כמובן גובה ההנחה שחברת הליסינג מקבלת מיבואני הרכב. 

השיטה נעלמה מהעולם כששווי השימוש לרכב צמוד עבר לחישוב לפי אחוז ממחיר הרכב. אבל כעת, כך נדמה, היא חוזרת ובגדול. אין מה לעשות, לינק אנד קו אינה ג'אקו. ג'אקו למרבה האירוניה היא דווקא כן מכונית שמבחינה מכאנית מאוד דומה לצ'רי - אבל כאן המהלך השיווקי הוסבר קודם ובכל מקרה, מבחינת החוכר מדובר בכסף קטן.

אז מה בעצם גורם לכל הכאוס הזה בגזרת הפלאג אין הייבריד ש"באורח פלא" מייצר מכוניות שמחיריהן כמעט זהים? 

ראשית, לא ניתן להתעלם מן העובדה שלא משנה כמה יבואני הרכב ינסו להסתיר את המצב, מדובר בשוק שבמידה מסוימת הוא בועתי. צילומים שצצו בשבועות האחרונים מעוד ועוד מגרשי רכב בצפון הארץ חושפים אלפי מכוניות פלאג אין הייבריד סיניות. לא צריך להיות מומחה לכלכלה כדי להבין שאם ליבואני הרכב יש מרווח לתת הנחות לסוחרים, יש להם מרווח לתת הנחות לציבור. אבל את זה הם לא יכולים לעשות בצורה נרחבת, ועובדתית לרכוש מכונית שעולה 190 אלף שקל, זהו מבצע שנמצא מחוץ לטווח ההישג של רוב הישראלים. לכן מופיעות "גרסאות פחותות אבזור" עם סיסמאות על התקרבות לציי הרכב. למחזיקי רכב צמוד ההבדל בתלוש השכר בין הגרסה המאובזרת לגרסה הפחותה כלל אינו מהותי.

דגמים "יורדים בדרגה" לקראת הגעת הבכירים

שנית, מתחת לפני השטח שוק הפלאג אין הייבריד עובר רה אורגניזציה שיבואני הרכב כבר מתכוננים לקראתה. בקנה של יבואני הרכב יש כמה דגמים, כולם סינים פלאג אין הייבריד שמחירי היעד שלהם יעברו את רף 200 אלף השקלים. 

צ'רי טיגו 9 נמצאת מעבר לפינה. בעלי רכב חשמלי חדי עין שיזדמנו לתחנות טעינה בישראל אולי יבחינו במכונית אומודה לבנה שעוברת בין התחנות ברחבי ישראל ומבצעת בדיקת טעינה באקלים ובתנאים בישראל. אומודה היא החברה האחות היוקרתית של ג'אקו. את הלינק אנד קו 08 כבר הציגה חברת מאיר. פלאג אין הייביד נוספים בדרך לישראל והמחירים שלהם לא יהיו זולים. כלומר, מעל 200 אלף שקל - אבל בטח שלא רבע מיליון שקל (כי אז הלקוח יקנה זיקר או טסלה). כאן נדרשת "הורדה בדרגה" של המכונית העממית. 

כיום בקרב יבואני הרכב הסיני נשמעות לא מעט בדיחות על ה"אבזור היוקרתי" שהישראלים קונים: גג נפתח תופס את תשומת ליבם, מושבים מעור סינטטי נחשבים לתוספת מבוקשת. אותם יבואנים גם יודעים לספר שהתוספות עולות מעט מאוד אבל מאפשרות לנפח את מחיר הרכב. עכשיו, כשיש גרסאות יוקרה של רכבי פלאג אין הייבריד- מכירת מכונית ב-190 או 200 אלף שקל נראית לפתע כמו צעד לא חכם - אז הדרגות יורדות. 

מעבר לכך, יבואני הרכב הם אלה שיצרו מצב בעייתי שמורגש היטב בשוק: הם לא מצליחים למכור את המכוניות החשמליות שגודשות את החניונים ברחבי הארץ, הם אלה שמעניקים עליהן הנחות. הם אלה שצריכים כעת להוזיל את הפלאג אין הייבריד "מחשש שמא" הישראלים ילכו אחרי מבצעי המכוניות החשמליות. תכלס, מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה בסוף השנה - ואז הם יוכלו לנשום לרווחה - ואולי גם לייקר את הפלאג אין הייבריד.

שווי השימוש מחכה לכם מעבר לפינה

בתוך כל אלה חשוב לזכור: יש כאן גם "ווין ווין" לצרכן. אחרי הכול, מחיר מכונית מוזל (בלי לגעת במחיר הרשמי)- אבל אם אכן אלה המכונית שצריכות להגיע לציי הרכב אזי ייתכן שמי שיבחר בהן ימצא עצמו בבעיה.

כך, כפי שנחשף ב"כלכליסט", ברשות המסים מתכוננים לפרסם תקנות חדשות לשווי השימוש לרכב צמוד ומכוניות הפלאג אין הייבריד על הכוונת: ככל הנראה בעלי רכבים אלה יצטרכו להוכיח שהם אכן טוענים את המכונית. ואם לא, אז שווי השימוש שלהם יעלה.

מדובר בפגיעה של כאלף שקל בשכר הברוטו שבמידה מסוימת הופכת את מכונית הפלאג אין הייבריד ללא כדאית. כלומר, למה לקחת פלאג אין היבריד סיני ב-180 אלף שקל ולקבל עליו הטבת שווי שימוש עלובה - כשאפשר לקחת ב-180 אלף שקל את רכב הכביש שטח של טויוטה? מה שבהחלט עשוי להסביר כיצד מלכתחילה טויוטה היבידית עולה בדיוק כמו גרסת הליסינג של כל הפלאג אין הייבריד שהוצגו בשבועות האחרונים בישראל.

Support Ukraine