מי יבדוק את מערכות הבטיחות ברכב? לפי משרד התחבורה, הרכב עצמו

לפני 3 שנים, 4 חודשים - 18 נובמבר 2020, כלכליסט
Illustration
Illustration
מערכות בטיחות אקטיביות לרכב הופכות לנפוצות יותר ויותר וסובלות מתקלות הנובעות, בין היתר, מכשלים בתפקוד החיישנים האחראים על קריאת מרחק וסימוני כביש. הבעיה: כיום אין פרוטוקול לבדיקה תקופתית של תקינותן, בין היתר בגלל מחסור בציוד מתאים; הפתרון של משרד התחבורה: במידת הצורך, הרכב יגלה את התקלה - ויתריע

מי אחראי על בדיקת מערכות הבטיחות האקטיביות של המכוניות הנוסעות בכבישי ישראל? לפי משרד התחבורה, המכונית עצמה תהיה אחראית.

במהלך השנים האחרונות הפכו מערכות בטיחות אקטיביות לנפוצות ברכבים המשווקים בישראל. בניגוד למערכות בטיחות פסיביות, אשר מסוגלות רק להתריע בשעת סכנה, מערכות אקטיביות מסוגלות גם לבלום את הרכב בשעת הצורך, להסיט את ההגה בשעת סטייה מן הנתיב וגם לשמור מרחק מהרכב שמלפנים. עם זאת, ככל שעוברות השנים,

בדומה לרוב המערכות הקיימות במכוניות, גם מערכות בטיחות אקטיביות סובלות מתקלות הנובעות בין היתר מכשלים בתפקוד החיישנים האחראים על קריאת מרחק וסימוני כביש.

כיום מדינת ישראל מעניקה תמריצים לרוכשי מכוניות המצוידות במערכות בטיחות אקטיביות. המשמעות היא שבכבישי הארץ נוסעות מאות אלפי מכוניות עם מערכות כאלו, שנהגיהן מסתמכים על יכולתן לזהות אי-שמירת מרחק, סטייה ממסלול הנסיעה ורכבים הנמצאים ב"נקודה המתה" שבצידי הרכב.

עם זאת, נקודה אחת שנותרה ללא מענה נוגעת לתקינות המערכות הללו בטווח הרחוק. ראשית, מדובר במערכות שאי-תקינותן מתגלה רק בשלב בו זה מאוחר מדי, כלומר בהתנגשות במקרה הרע, או בכמעט התנגשות במקרה הטוב. שנית, מדובר במערכות להן אין פרוטוקול לבדיקה תקופתית של תקינותן, בין היתר בגלל מחסור בציוד שיאפשר הדמיה של תרחיש של סטיה מנתיב או אי שמירת מרחק, שלא קיים כיום במוסכי יבואני הרכב ולא במכוני הרישוי.

כלומר, הדרך היחידה לוודא שמערכות הבטיחות האקטיביות תקינות היא באמצעות התחברות למחשבי הרכב באופן תקופתי, אך כיום לא ניתן לוודא כי אכן המכוניות מחוברות למחשבים כנדרש. יש לציין כי בעבר הועלו יוזמות לחבר את מחשביהם של רכבים חדישים למחשבי מכוני הרישוי בישראל, באמצעות שקעי הדיאגנוזה המצויים בכל המכוניות החדישות, אך עד כה הדבר לא יצא לפועל. 

במשרד התחבורה מגיבים בנושא זה ומדגישים שבמידת הצורך, הרכב יהיה זה שאחראי על גילוי התקלה ועל התרעה. כך, לפי משרד התחבורה: "משרד התחבורה מקדם שימוש במערכות בטיחות אקטיביות במטרה להעלות את רמת הבטיחות של כלי הרכב בארץ. מערכות אלו מותקנות על ידי יצרן הרכב בקו הייצור ונבדקות בתהליך אישור הרכב, בהתאם לתקנים האירופאיים המחייבים.

"המערכות כוללות נורות התראה בלוח המחוונים של הרכב, המאפשרות לנהג לדעת בעזרתן כי המערכת פועלת בצורה תקינה או לחילופין על תקלה במערכת, במטרה להסב את תשומת ליבו של הנהג כי עליו לגשת למוסך לבדיקה. בנוסף על כך, במהלך הבדיקה השנתית של הרכב במכון הרישוי, תקינות המערכות מאומתת על בסיס חיווי תקין בלוח המחוונים. יצויין כי מערכות אלו הינן מערכות עזר לנהג ואינן מחליפות את אחריות הנהג לוודא את תקינות הרכב ומערכותיו, וכן לנהיגה זהירה ובטוחה בדרכים".

Support Ukraine