מה עושות יונדאי טוסון ומאזדה 2 חדשות במגרש של יבואנית הונדה וולוו?

לפני שנה, חודשיים - 22 פברואר 2023, כלכליסט
מה עושות יונדאי טוסון ומאזדה 2 חדשות במגרש של יבואנית הונדה וולוו?
אלפי מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" ששוחררו בדצמבר מהמכס עשו את דרכן לזרועות הסחר של יבואני הרכב, שחלקם מתחרים ביבואן הרשמי, כך עולה מבדיקת כלכליסט. במקרים מסויימים ניתן למצוא במגרשים גם מכוניות שלא משווקות כלל על ידי יבואני הרכב הישירים

היכן ממתינות אלפי מכוניות שיבואני הרכב שיחררו בדצמבר מהמכס? מבדיקת כלכליסט עולה, כי הן מפוזרות בזרועות הסחר של יבואני הרכב, שחלקם מתחרים ביבואן הרשמי.

בנוסף, גם מכוניות יבוא מקביל מוצאות עצמן השנה ברשימות המלאי של גופי הסחר הגדולים – במה שניכר כניסיון לנצל את ערוצי השיווק של היבואנים הגדולים וחברות הליסינג וההשכרה. מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר", הן מכוניות חדשות שנסעו קילומטרים ספורים – ונרכשו על ידי גופים שונים, למשל חברות ליסינג. כאשר הרכב נרכש, היד הראשונה נרשמת ברישיון הרכב, כך שהקונה ה"אמיתי", כלומר זה שייסע במכונית וישתמש בה, ירשם כיד שנייה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט" לפני כשלושה חודשים, רשתות הסחר הגדולות כלל לא החזיקו במלאי מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר, זאת לאחר שרוב המלאים נמכרו ללקוחות פרטיים – אבל מאז הגיעו לישראל עשרות אלפי מכוניות שחלקן שוחררו מהמכס בדצמבר האחרון לפני עליית מסי הקנייה, מכוניות שככל הנראה מצאו דרכן אל המלאים של חברות הליסינג וגופי הסחר ומשם ישירות אל מגרשי המכוניות. 

במקרים רבים אחרים ניתן למצוא במלאים של גופי הסחר הגדולים גם מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" שכלל אינן משווקות על ידי יבואני הרכב הישירים. עובדה זו מעידה על שימוש בערוצי הפצה חיצוניים, ועל העובדה שיש לא מעט דגמי מכוניות ביבוא מקביל שתומחרו על ידי היבואן במחירים גבוהים מדי, גם ביחס לשיאי המחירים של שנת 2022. המלאים המשמעותיים של מכוניות חדשות שממתינים ברשתות הסחר הם כאלה שמורכבים לעתים קרובות ממכוניות שיובאו על ידי יבואנים מתחרים ביבואנים ששולטים ברשתות הסחר עצמן.  כלומר - לאחרונה רשתות סחר כמו "פריסבי" החלו לפרסם באגרסיביות שהן משווקות גם רכבים של יבואנים מתחרים – אבל בפועל בדרך זו או אחרת – חלק ניכר מיבואני הרכב אשר מחזיקים ברשתות סחר טומנים ידם בצלחת – ומשווקים בעקיפין את התוצרת של המתחרים.

מבדיקת כלכליסט עולה לדוגמה שברשת "אוטו סנטר" שנמצאת בשליטת יבואנית הונדה ו-וולוו , רשת שלפני כשלושה חודשים החזיקה בקומץ של מכוניות חדשות למכירה, ניתן למצוא כעת יונדאי I10 מודל 2023, יונדאי טוסון מודל 2023, מאזדה 2 מודל 2023, כמו גם פיג'ו 3008 – כולן עם פחות מ-20 קילומטרים על השעון. במחלקת הטרייד אין של יבואנית פיג'ו וסיטרואן ניתן למצוא גם סובארו חדשה, מודל 2022, שנסעה פחות מעשרה קילומטרים, מספר דגמי טויוטה אייגו חדשים מודל 2022, קיה פיקנטו מודל 2023 וגם את "מותגי הבית" של היבואנית כלומר סיטרואן ו- MG . 

לא מעט מכוניות ביבוא מקביל הגיעו אף הן לערוצי השיווק המרכזיים. כך לדוגמה הונדה סיטי ניתנת לרכישה כעת ברשת "טרייד מוביל". באופן מעניין – במלאי חברת הסחר מופיע מלאי של מכוניות הונדה סיטי, כולן מודל 2023 חדשות לחלוטין – וכולן מופיעות כרשומות על שם "יד ראשונה פרטי", כלומר לפחות לפי פרסומי טרייד מוביל, המכוניות כלל לא נרשמו על שם חברה כלשהי אלא על שם אדם פרטי אשר "מציע אותן" למכירה. לצד לא מעט דגמי הונדה סיטי ניתן למצוא בטרייד מוביל בעסקת "יד ראשונה אפס קילומטר" את מה שהיא כנראה אחת המכוניות החשמליות הזולות בישראל – דאצ'יה ספרינג.

הספרינג, יש להדגיש, כלל אינה מיובאת לישראל על ידי היבואנית הישירה אלא רק ביבוא מקביל. גם במקרה של הספרינג, לפי תיאורי טרייד מוביל כל המכוניות החשמליות העממיות של דאצ'יה שהיא מציעה למכירה בכ -123 אלף שקל רשומות כיד ראשונה פרטית – ולא כמכוניות שנרשמו כיד ראשונה אפס קילומטר על שם חברה. באופן מעניין ניתן למצוא במלאים של טרייד מוביל גם מכוניות SERES חשמליות שככל הנראה שוחררו על ידי היבואנית טלקאר ממכס טרם עליית מס הקניה, כמו גם מכוניות פולקסווגן ID4 שיובאו על ידי טרייד מוביל עצמה ביבוא מקביל.

Support Ukraine