WEY נעלם, מקסוס עבר יבואן: ההפתעות של רשימת הזיכיונות החדשה

לפני 3 חודשים, שבוע - 27 אוגוסט 2025, כלכליסט
WEY נעלם, מקסוס עבר יבואן: ההפתעות של רשימת הזיכיונות החדשה
רשימת הזיכיונות החדשה של משרד התחבורה חושפת תזוזות משמעותיות בשוק יבוא הרכב. טלקאר איבדה את זיכיון דונגפנג, צ'יינה מוטורס נפרדה ממקסוס, ומרצדס וסמארט קיבלו חידוש של שלושה חודשים בלבד. הרקע: בדיקת הממונה על התחרות שמטלטלת את השחקנים בענף

אילו מותגי רכב שרדו את התהפוכות של שוק הרכב החשמלי בישראל ואילו יבואנים מרגישים כבר את פעילות הממונה על התחרות? היום (ג') פרסם משרד התחבורה את רשימת הזיכיונות שנמצאים בידי יבואני הרכב השונים נכון לאוגוסט 2025.

הרשימה מתפרסמת כל רבעון, ובדרך כלל אינה כוללת שינויים רבים, אבל מהלכים רגולטוריים שמתרחשים בימים אלה יחד עם לא מעט אכזבות מזיכיונות קיימים גורמים ללא מעט תזוזות של מותגים בין יבואנים - ולפעמים גם היעלמות של מותגים.

כך מרשימת הרבעון הנוכחי עולה כי טלקאר, המייבאת ארצה את קיה ו-SERES היתה ברבעון הקודם זכיינית הרכב הכבד של דונגפנג הסינית, וכעת כבר לא מחזיקה בזיכיון. כפי שנחשף ב"כלכליסט" הממונה על התחרות נמצאת בעיצומו של מהלך בדיקה של שחקנים בענף הרכב הישראלי. במסגרת הבדיקה התריעה הממונה בפני משרד התחבורה לפני כחודשיים כי עופר אבניר תצטרך לוותר על זיכיונות שבידיה. 

היכולת להחליט האם לכפות על יבואן לוותר על מותגים היא בידי משרד התחבורה - ובפועל, לפחות לעת עתה, עופר אבניר מחזיקה באותה רשימת זיכיונות - מאופנועי גאס גאס ועד קימקו.

עוד עולה מהרשימה כי צ'יינה מוטורס, שלאחרונה נחשף ב"כלכליסט" שצפויה לאבד את זיכיון הרכב של מקסוס - אכן איבדה אותו. לפי הרישומים כעת היא מחזיקה רק בזיכיון יבוא האוטובוסים של רודיום הסינית. במקרה הספציפי של מקסוס, ב"כלכליסט" פורסם כאמור כי הממונה על התחרות קבעה כי UMI לא תוכל לשווק טנדרים של היצרנית הסינית אלא רק את יתר היצע הרכב הפרטי. ואכן- לפי רשימת הזיכיונות החדשה UMI יכולה לשווק בישראל את רכבי מקסוס "לא כולל רכב מסוג טנדר או פיק אפ".

עוד נקודה מעניינת היא המותגים שנעלמו. לפי הרשימה החדשה סמלת כבר אינה זכיינית המותג הסיני WEY בישראל. כפי שנחשף ב"כלכליסט", למרות הצהרות היבואנית על חידוש היבוא, מה שבדרך כלל גורם ליבואן להשאיר את הזיכיון רשום במשרד התחבורה - במקרה של סמלת WEY כבר אינה מיובאת רשמית לישראל. עוד עולה מהרשימה כי לובינסקי, יבואנית MG תייבא לישראל גם רכב תפעולי קל של LVTONG.

הגזרות בדרך? לצ'רי ומרצדס חידשו רישיון רק לשלושה חודשים

עוד עולה מהרשימה כי באופן מעניין חלק מזיכיונות הרכב של היבואנים אכן חודשו - אבל החידושים הם לתקופות קצרות מאוד ולא לכמה שנים כנהוג בענף הרכב בישראל. כך לדוגמה: זיכיון מרצדס חודש לכלמוביל לשלושה חודשים בלבד לרכבי הנוסעים, גם זיכיון סמארט חודש לשלושה חודשים בלבד. גם במקרה של אוריון מוביליטי - שהזיכיון שלה היה אמור לפוג החודש - הזיכיון חודש לארבעה חודשים בלבד. זיכיון צ'רי חודש לשלושה חודשים בלבד, כמו גם זיכיון מכוניות הנוסעים של KGM וזיכיון SERES של טל קאר.

לא מדובר במקריות: יבואנים אלה שזיכיונות היבוא שלהם פגו לאחרונה - אך חודש לתקופות קצרות בלבד מעיד ככל הנראה על כך שמדובר בזיכיונות שהם חלק מבדיקת הממונה על התחרות.

Support Ukraine