וולוו S90 גרסת T8 במבחן גיאוגרפי: שוודית שרירית המגיעה אלינו מסין ובמרכז הכוונת שלה, מכוניות היוקרה מגרמניה

לפני 6 שנים, 3 חודשים - 18 ינואר 2018, Walla!
וולוו S90 גרסת T8 במבחן גיאוגרפי: שוודית שרירית המגיעה אלינו מסין ובמרכז הכוונת שלה, מכוניות היוקרה מגרמניה
עם שני מנועים ו-407 כוחות סוס לא חסר לשוודית ההיברידית כוח; אבל האם יש לה את רמת העידון וחדוות הנהיגה, הנחוצים כדי לחדור לטריטוריית היוקרה של מרצדס ו-ב.מ.וו?

מזה שנים רבות הייתה וולוו אאוטסיידרית המנסה לחדור אל מקדש היוקרה הגרמני, וה- S90 מקרבת אותה עוד צעד אל היעד הנכסף. שבע שנים ו-11 מיליארד דולר לאחר שנרכשה על ידי קונצרן Geely הסיני אנו בוחנים את הוויקינגית הלוהטת ביותר שהגיעה אלינו אי פעם.

"שניים סינים עם אגזוז גדול"

לקח לי זמן כדי לגלות מה בדיוק שוודי, ומה סיני ב-וולוו החדשה? האם יש לנו עסק עם מוצר נחות במשהו מסטנדרט העילית האירופאי? האם מערכות ההנעה מגיעות מאירופה, והמרכב מיוצר במפעלי וולוו ב-Daqin, צפון סין? ואם אמנם, כפי שהסתבר לי, כל מכלולי ה- S90 מיוצרים בשוודיה והם רק מורכבים בסין, מה הטעם לשלוח אותם כל הדרך מזרחה, רק כדי להחזיר את המוצר המוגמר למערב אירופה?

מבט במפת העולם מראה שארוכה הדרך לשילוח S90 מוגמרת מסין לשוודיה, אבל לא זה המסלול המיועד לרוב ה-S90; השווקים הגדולים נמצאים דווקא מזרחית ל-Daqin, אלו פרברי היוקרה של לוס אנג'לס וערי המיליונרים החדשות של סין ויפן. נראה כי 'דרך המשי' העתיקה הפכה את כיוונה ההיסטורי והיום, חלק מהסחורות עושות את דרכן ממערב למזרח. האמת היא שהתופעה לא לגמרי חדשה, מכיוון שמפעלי וולוו בסין מייצרים את ה-S60 לשוק האמריקני כבר מ-2015, כך שהרכבת ה- S90 אינה מהווה מהפך כה גדול. למרות זאת לא השתלטתי על חשדנותי העיתונאית ונברתי מאחורי לוח המחוונים, חיפשתי תקלות במלאכת ההרכבה, אך לא מצאתי. אז את המבחן הגיאוגרפי עוברת S90 בהצלחה מרובה וכל שנשאר לבדוק הוא, האם היא מסוגלת לאיים על מכוניות היוקרה הגרמניות?

בשנים האחרונות מתפתחת לנוכח עינינו תת-קטגוריה חדשה של מכוניות יוקרה שריריות; אלו הן היברידיות פלאג-אין מתוחכמות, המעניקות חבילת ביצועים מרשימה מאוד במחיר אטרקטיבי, יחסית לקטגוריית יוקרה זו. הביצועים מגיעים מצירוף של מנוע חשמלי למנוע הבנזין המסורתי, המחיר האטרקטיבי (ככל שניתן לקרוא כך למספרים המתקרבים לחצי מיליון!) נגזר מהנחות במס קנייה, על כלי רכב ירוקים. במרכז הכוונת של וולוו S90 ניצבות מרצדס E350e ו-ב.מ.וו 530e. קצת הצידה אנו מוצאים את לקסוס GS 450h אבל לא את אודי; לאודי אין היום מכונית היברידית בקטגוריה זו וכך היא נעדרת מקרב ההיברידיות, ההולך ותופס משקל מיום ליום. הוולוו עולה 454,842 שקלים, מחיר סביר ביותר לקטגורה זו.

סלון שוודי, אבל לא איקאה

וולוו S90 היא מכונית סלון מכובדת באורך הנושק לחמישה מטרים; היא אלגנטית ומרשימה מאוד, מרכבה מתוח מפגוש לפגוש. חישוקי 19 אינץ' מוצבים בפינות המרכב, וקו המותניים שלה שמרני ונקי; לא תמצאו כאן גילופים צעקניים אלא רק קימורים חושניים ואלגנטיים, בדיוק מה שאתה מצפה לקבל מבת אצולה שוודית. בחרטום נמצא את סממני העיצוב אותם אנו מכירים מה-XC90 המוצלחת: שבכה קדמית גדולה וקעורה, במרכזה מתנוסס הלוגו של VOLVO במידת XXXL. פנסי החזית מעוטרים באלמנט 'הפטיש הנורדי', כונסי האוויר צנועים יחסית - החזית משדרת את האיפוק והאלגנטיות המתבקשת. גם הישבן אלגנטי מאוד, עם יחידות תאורה מסוגננות החובקות את תא המטען. כמצופה ממכונית היברידית, גם מכונית המבחן הגיעה בגוון תכול מתכתי, מאוד היי-טק.

גם במבט צד המכונית מרשימה מאוד, יושבת על חישוקי 19-אינץ' ספורטיביים למראה, ביניהם נמתחת רצועת כרום אלגנטית. S90 היא סדאן קלאסית אבל הגג המשתפל לאחור מעניק לה שמץ של תצורת קופה ספורטיבית, זה נחמד. בכנף הקדמית-שמאלית נראה מכסה שקע הטעינה של הוולוו; הייתי מוותר בשמחה על מדבקות תקע החשמל הלבנות, אני לא חושב שקהל הלקוחות של וולוו צריך את התזכורת הפשטנית הזאת.

ככל שה- S90 מרשימה ובעלת נוכחות חיצונית, היא מטופחת ומושקעת גם מבפנים. מרחב הפנים גדול מאוד, מלפנים ובעיקר מאחור. עם בסיס גלגלים של 2.94 מטרים יש מקום לכולם, אפילו אם אלו ארבעה שחקני כדורסל. הנוסע המרכזי מאחור יהיה פחות מאושר בגלל הבליטה ברצפה, מתחתיה מונח המצבר הענקי. איכות חומרי הריפוד מצוינת כמצופה, למעט חלקו העליון של לוח המחוונים; זה עשוי מחומר פלסטי שאינו מרשים למראה ולמגע – בהשוואה למתחרות הגרמניות, ואפילו ביחס ל-XC90 מצופה העור.

המושבים איכותיים וארגונומיים ביותר, ותשומת הלב לפרטים מרשימה – כולל אפילו ריפודי גומי זעירים בחלקם האחורי של מנופי העברת ההילוכים מההגה. שלא תיגע, חס וחלילה, באלומיניום צונן! לוח המחוונים מדופן בשילוב נעים לעין של עור ועץ, אלומיניום מוברש ומשטחי נירוסטה. במרכז הלוח מתנוסס רמקול עגול וחמוד למראה, Cool.

אני פחות מתלהב ממתג ההתנעה המתחכם במקצת (התנעה ודימום בסיבוב, ולא לחיצה רגילה ואינטואיטיבית), ואפילו ממסך התצוגה המרכזי. זהו צג מגע 9-אינץ' מלא וגדוש אינפורמציה. הוא צלול, בהיר ורגיש למגע אבל הוא גדוש ועמוס במידע, עם פונטים קטנים מדי עבור מסך של רכב נוסע. זה לא טאבלט לשימוש משרדי, זוהי מכונית נוסעים! אנשי וולוו מסבירים כי קל להתאים את הצג להעדפותייך האישיות אבל בכל זאת, הייתי מעדיף גרפיקה ברורה יותר, עם עוד כמה מתגים פיזיים הנגישים להפעלה אינטואיטיבית. בכל זאת, ה-90S לא נועדה לנהגים בני 19 שגדלו על סמארטפונים!

ההיברידית השוודית מגיעה ברמת גימור Inscription הכוללת כמעט כל שיעלה על דעתך – כולל מערכת צליל מעולה Bowers & Wilkins, חימום-קירור וחישמול של כל מה שזז, גג שמש ועוד. עבור האצולה הסינית מיוצרת גם גרסת Excellence עם מושב אחורי מפואר ומרווח עוד יותר הכולל אפילו, מתג להזזת מושב הנוסע הקדמי ימני (המושב של שומר הראש), הרמת וילונות צל חשמלית... אין גבול לפינוק...

"אין תחליף לנפח מנוע"?

עד לפני שנים לא מעטות נהגנו לומר שכדי לקבל כוח שופע צריך מנוע גדול, רצוי V8. כך היה בזמנו אבל מנועי טורבו החדשים והטכנולוגיה ההיברידית מתחילים לשנות את הקונספט. ג'רמי קלרקסון אהב להסתלבט על הפריוס השבלולית שפותחה כדי לחסוך דלק וזיהום, אבל היום? מנועי החשמל מזריקים ערימות מומנט הזמין באופן מיידי, וההיברידיות מעניקות ביצועי מנוע מעולים – משולבים בתצרוכת דלק מגוחכת.

במשחק הזה, ה-וולוו "כפולת המנועים" מצטיינת – בחרטומה פועם מנוע בנזין 2.0 ליטר 320 כ"ס, המניע את הגלגלים הקדמיים. מנוע חשמלי בהספק 87 כ"ס מניע את הגלגלים האחוריים, מביא את הנתונים המשולבים ל-407 כוח סוס, ו-65 קג"מ. נתונים אלה טובים בהרבה מאלה של המתחרות לבית מרצדס ו-ב.מ.וו ועל פי נתוני היצרן, מתבטאים בתאוצת שיא של 4.8 שניות; זה מהיר למעלה משנייה מנתוני המתחרות. למרות הנתונים המזהירים התחושה עם S90 אינה עוצרת נשימה, כמצופה ממכונית המאיצה ל-100 בפחות מחמש שניות. אבל בואו לא נתעצב יותר מדי, הוולוו הזו מהירה ונחרצת להפליא.

למרות משקל עצמי של 2,076 קילוגרם (180 ק"ג יותר ממקבילת הבנזין שלה) הוולוו חזקה בזינוק מעמידה או בעקיפות ביניים, היכולות להתמשך עמוק אל תוך מד המהירות שלה. תיבת שמונת ההילוכים מתפקדת היטב אם כי היא לא מהירה במיוחד; רשמנו לפנינו קומץ העברות הילוכים ברוטליות למדי, בעיקר תחת האצה מלאה. כך במצב "כוח" המנצל עד תום את עצמת המנועים, אבל אני משער שרוב הזמן תושאר ה-S90 במצב "היברידי".

נוחות הנסיעה טובה, אם כי לא מדהימה – מתלי האוויר האחוריים עושים עבודה טובה (מלפנים יש קפיצי סליל בלבד), אבל צמיגי ה-255/40R19 מעבירים לישבנך חבטות מזדמנות, רעשי כביש ושאר מפגעים המצליחים לחדור את המתלים ואת הבידוד האקוסטי. גם צליל המנוע אומר את שלו, ובתאוצה חזקה הוא משמיע נהמה לא לגמרי מתורבתת. בנהיגה במצב 'טעינה מרבית', קל לשמוע ולהרגיש את טעינת הסוללה, זמזום קליל ממנו אפשר להיפטר בקלות, על ידי מעבר למצב 'היברידי רגיל'. הוולוו לא מעודדת אותך להשחיז צמיגים – היא מהירה מאוד, יציבה כקטר ונוסכת ביטחון רב. אבל אין בה את העידון וההיזון ההופך מכונית מהירה למכונית מענגת, המתקשרת איתך בכביש הררי תובעני. אני משער שרוב הלקוחות לא יימצאו דופי בהתנהגות הכביש של הוולוו המפוארת אבל חובבי נהיגה עשויים לבקש היגוי קצת יותר מוצק ואינפורמטיבי, ונכונות גבוהה יותר לצלול לפניות חדות

תכנית חיסכון

יש משהו מכושף במכונית גדולה ה'מניעה' בבוקר בלי להשמיע קול, וגולשת חרישית אל פתח החניון. ה-S90 מתיימרת להעניק עד 50 קילומטרים על חשמל טהור, אבל אני לא הצלחתי עד כדי כך; בשימוש ריאלי אפשר לצפות ל-30 עד 35 קילומטרים נטולי זיהום, זה לגמרי לא רע. מי שנוסע מהפרברים למשרד בכל בוקר וערב, יכול לבלות את כל השבוע בלי לשרוף ליטר בנזין, זו בהחלט מכונית ירוקה. המהירות המרבית המתאפשרת על חשמל טהור היא כ-120 קמ"ש. נתוני תצרוכת הדלק הריאליים מצוינים להפתיע: בנהיגה מהירה עברנו בקלות 10-12 קילומטרים לליטר ובנהיגה רגועה פינקה אותנו הוולוו עם קרוב ל-20 קילומטרים לליטר. "רגועה" אומר נסיעה בין עירונית במהירות 110-120, זה בהחלט סביר – ואף יוצא דופן למכונית גדולה, עם ביצועים לוהטים כל כך.

עוד נציין את שפע מערכות הבטיחות – כל מה שהטכנולוגיה של 2018 מציעה. החל בהיגוי אוטונומי מהטובים בהם נתקלנו, עבור דרך בלימה אוטונומית (לא ניסינו לבדוק...), בקרת נהיגה אדפטיבית, ניטור שטחי מתים מלפנים ומאחור... הוולוו הזאת מקיימת את טענות החברה לבטיחות מרבית. מערכת Pilot assist מאפשרת להתרגע מאחורי ההגה, ולתת למכונית לעשות את רוב העבודה; אם כי לא להרפות מההגה ליותר מאשר 15 שניות. למרות התפקוד המעולה של מערכות הבטיחות, חובה לציין שגם הן משתבשות מדי פעם – כך שממש אין מה לצפות למכונית אוטונומית, היא רק עוזרת לך להעביר את הנסיעה ואולי אף תציל אותך ממצב חירום. שבע כריות אוויר וחמישה כוכבי Euro NCAP משלימים את מערך הבטיחות המצוין.

סוף המסע, או רק תחילתו?

ב-2017 גדל שוק ההיברידיות בישראל פי שתיים וחצי, וגם השוודים רוצים חלק בעוגה התופחת. וולוו S90 T8היא מכונית סאלון מצוינת, גם בתג מחיר של 454,000 שקלים. היא נראית מצוין, מגלמת את ערכי החברה השוודית המנסה להחדיר אלמנט Cool'יות למוצריה המתוחכמים, והיא מעניקה לנוסעיה שילוב נדיר של ביצועים, פאר וחיסכון בדלק (עד כמה שזה מעניין מישהו). רמת הליטוש של ה-S90 אינה בפסגת הקטגוריה אבל נתוני המנוע שלה בולטים ביחס למתחרות ואין לי ספק, שהיא חלופה מעניינת למי שרוצה להתרחק קצת מהקבוצה הגרמנית. בסגמנט יוקרה הנושק לחצי מיליון קל יש חשיבות רבה לערך המותג, ולהרגלי קנייה של הלקוחות. לא יהיה קל לוולוו לדחוק את רגלי מרצדס E350e ו-ב.מ.וו 530e אבל נראה שעם S90 ההיפר-מתוחכמת, זה יהיה פחות קשה מאשר בעבר.

Support Ukraine