בשונה מארה"ב: ממשלת ישראל דווקא סומכת על יצרניות הרכב הסיניות

לפני חודש, 3 שבועות - 7 מרץ 2024, כלכליסט
בשונה מארה"ב: ממשלת ישראל דווקא סומכת על יצרניות הרכב הסיניות
בכבישי הארץ מכוניות חשמליות מסין הן מחזה נפוץ ומשמשות אפילו את המשטרה האזרחית והצבאית

הודעת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן איננה מפתיעה. גם לא העיתוי לפרסומה: יצרני הרכב האמריקאיים חווים ירידה בביקושים למכוניות חשמליות, כשאחד השיקולים העיקריים של הצרכנים הוא חוסר כדאיות כלכלית. 

אפשר לזלזל בהצהרתו של ביידן ולפטור אותה כניסיון נואש להגן על תעשיית הרכב האמריקאית הדועכת מפני איום סיני אפשרי, אבל ייתכן גם שהנשיא האמריקאי איננו מפרסם הצהרות בעלות משקל כה משמעותי ללא כיסוי. ובניגוד לארצות הברית שמכוניות סיניות אינן נפוצות בה, בישראל הן מחזה נפוץ.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נמסרו בישראל בשנה שעברה 47,153 מכוניות מתוצרת סין לעומת 25,238 ב־2022 ו־9,144 ב־2021. הזינוק בנתוני המסירות אינו טעות: הישראלים מתנפלים על החשמליות הזולות. ויותר מכך: גם מדינת ישראל מתנפלת עליהן. סביב הקריה בתל אביב מפטרלות מכוניות חשמליות של MG המשמשות את המשטרה הצבאית. לפני חודשיים פרסם מינהל הרכב הממשלתי כי ירכוש מכוניות חשמליות עבור עובדי המדינה בהיקף הצטיידות שיכול להגיע לאלפי רכבים. אלה ישמשו מלבד את עובדי המדינה, גם שוטרים וכבאים. רשימת הזוכים כוללת דגמים של MG, BYD וגם של ג'ילי. בהקשר זה יצוין כי הגוף היחיד שהטיל מגבלה על רכב מתוצרת סינית הוא הצבא, שמנתק חלק ממערכות המדיה ברכבי הליסינג של סגני אלופים, מחשש לריגול. בשנת 2019 החליט הקבינט המדיני ביטחוני על הקמת תהליך ומנגנון לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות בישראל. לפי סקירה בנושא שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בניגוד לרכבות או לנמלים, יצרני הרכב הסיניים אינם מוזכרים מכיוון שאינם משקיעים בישראל. באשר ליבואני הרכב, בענף מדגישים כי בפועל כל מכונית מודרנית יכולה להשתמש במידע שנאסף על ידי חיישני הרכב, אך עד כה לא עלו עדויות לגניבת מידע והעברתו לגורמי ממשל.

ממערך הסייבר נמסר בתגובה לפניית "כלכליסט": "כמדיניות, מערך הסייבר הלאומי ממליץ למשתמשים בכל טכנולוגיה על הדרך הנכונה להשתמש בה, במקום איסור גורף על שימוש".

ממשרד האוצר נמסר: "לא התקבלה הנחיה מהגורמים המוסמכים בכל הנוגע לשימוש ברכבים סיניים". בתגובה להצהרת הבית הלבן מסר משרד התחבורה: "המשרד ביצע מחקר על סיכוני הסייבר ברכבים מקושרים וחשמליים, נכתבו נהלים והמלצות ליישום. בנוסף פעל המשרד עם מערך הסייבר הלאומי, נתיבי איילון ואלתא להקמת מרכז סייבר לתחבורה חכמה שייעודו ביצוע בדיקות סייבר ברכבים". עוד מסר משרד התחבורה, כי הרכבים הסיניים עומדים בתקינת הסייבר האירופית, שבה מחויבים רכבים המיובאים לישראל.

Support Ukraine