הקאמבק של אובר לישראל: אלה עמלות ההשקה לנהגים

לפני שנתיים, חודש - 24 ספטמבר 2022, גלובס
הקאמבק של אובר לישראל: אלה עמלות ההשקה לנהגים
בתחילת השנה עזב את אובר המנהל הוותיק יוני גרייפמן ובמקומו מונתה גוני נוי, שחזרה לארץ כדי לנהל את הפעילות המקומית עם המנדט לחבור למוניות מורשות . מדובר בחלק מאסטרטגיה חדשה שמובילה אובר בשנים האחרונות לשרת את הקהל שהתנגד להקמתה - נהגי המוניות

אובר, אפליקציית הנסיעות השיתופיות האמריקאית, מנסה בשנית את מזלה בישראל לאחר שהנסיון הראשון שלה שהחל לפני כשבע שנים נחל כישלון. התנגדות נהגי המוניות, ועד נהגי המוניות ושר התחבורה דאז ישראל כץ, הכריעה את הכף ואפליקציית אובר איקס (UberX) שאפשרה לכל אחד להיות נהג בתמורה לתשלום - הורחקה מישראל. בתחילת השנה עזב את אובר המנהל הוותיק יוני גרייפמן ובמקומו מונתה גוני נוי, שחזרה לארץ כדי לנהל את הפעילות המקומית עם המנדט לחבור למוניות מורשות.

מדובר בחלק מאסטרטגיה חדשה שמובילה אובר בשנים האחרונות לשרת את הקהל שהתנגד להקמתה - נהגי המוניות. באחרונה צירפה החברה יותר מ־150 אלף מוניות מורשות ברחבי העולם.

החל מחודש יולי האחרון מבקשת אובר לנצל את ההתאוששות מהקורונה והחזרה לשגרה בקרב שני קהלים עיקריים: התיירים והישראלים שמרבים בנסיעות לחו״ל - שני קהלים שבלאו הכי רגילים להשתמש באפליקציה ואין צורך לשכנע אותם להוריד אותה. האתגר הגדול של אובר היה, כרגיל, בגיוס נוסעים, בעוד שבאשר לגיוס נהגים משחקת העלייה בעמלות מצד גט ויאנגו לידיה כפרי בשל.

העמלות הזולות לנהגים הטובים

בעוד גט מעלה את המסלול המרכזי שלה מ־1,500 שקל ל־1,700 שקל לפני מע"מ ומ־99 ל־149 שקל במסלול המוזל, ובעוד יאנגו העלו את העמלה לנהגים חדשים ל־8%, מציעים באובר מחירי השקה עם עמלה נמוכה שמשתנה בין 3%־8% בהתאם לנסיעה. העמלות הנמוכות שמורות לנהגים שמספקים שירות טוב יותר לנוסעים: מקבלים שיעור גבוה של נסיעות בשעות השיא ומקבלים ציונים גבוהים. באובר מפרסמים בקבוצות פייסבוק של נהגים ועורכים אירועי גיוס בהם מציעים לנהגים מענקי "חבר מביא חבר" בסכום של 720 שקל, 360 שקל לנהג היוזם והנהג החדש, ומחלקים הנחות בטיפולים במוסכים מסוימים.

כמו יאנגו, גם אובר נאבקת באתגר המחייב נהגי מוניות להפעיל מונה. האפליקציה מציגה לנוסע טווח מחירים משוער ומחייבת את הנהג להפעיל מונה, כך שאין לנוסע ודאות לגבי כמה ישלם מראש, כפי שהדבר קורה ביאנגו, אך מצד שני הוא מקבל טווח משוער, שלא כמו בגט. מאחר ונהגי אובר מתרכזים סביב נתב"ג, התמריץ להפעיל מונה בנסיעות בינעירוניות הוא מלכתחילה נמוך יותר, וזאת בשל מחיר המקסימום הנמוך שנקבע במשרד התחבורה לנסיעות בין עירוניות.

בנוסף באובר מובילים כעת מהלך נוסף לקידום שירות המוניות השיתופיות אובר שייר, שיאפשר למוניות לחלק מסלול נסיעה בין מספר נוסעים ולפצל את התשלומים ביניהם. החברה מתבססת על שינוי בתקנות התעבורה מ-2017 לפיו תתאפשר נסיעה שיתופית במונית עם הנחה אוטומטית של 20% ממחיר המונה. התוספת האחרונה הפכה את הנסיעה ללא כלכלית עבור נהגים רבים שלא אימצו אותה מחשש שנוסעים ינצלו אותה על מנת לנסוע בהנחה לאחר שמשתתפים נוספים יבטלו את הזמנתם. באובר מבקשים כעת לבטל את ההנחה לנסיעות בודדות, ובימים אלה פועלים מול משרד התחבורה בנושא.

Support Ukraine