פניית פרסה: כץ ביטל את מרכז הרכב האוטונומי בנתניה

לפני 5 שנים, 8 חודשים - 11 יולי 2018, כלכליסט
פניית פרסה: כץ ביטל את מרכז הרכב האוטונומי בנתניה
ביקורת של חברות המפתחות רכב אוטונומי גרמה למשרד התחבורה לסגור את הפרויקט השאפתני. במקומו יוקמו 18 אתרי ניסוי קטנים ברחבי הארץ. משרד התחבורה: "המרכז נמצא בהליכי אישור שייארכו זמן, בינתיים הוחלט לבצע ניסויים במספר אתרים בארץ"

הקמת המרכז הישראלי לרכב אוטונומי שתוכננה בנתניה תבוטל. במקומו יוקמו 18 אתרי נהיגה אוטונומית קטנים ברחבי הארץ, כך נודע ל"כלכליסט".

השבוע לפני שנתיים הכריז משרד התחבורה על תוכנית שאפתנית להקמת מרכז נהיגה לרכב אוטונומי בנתניה. המרכז היה אמור לקום על שטח מיוחד של 400 דונם, במימון בהיקף של 20 מיליון דולר שהוקצה במשותף על ידי משרדי התחבורה של ישראל וארה"ב.

המרכז אמור היה לדמות שכונה אמיתית בעיר, כולל רמזורים, כבישים, צמתים חכמים, מסלול האצה באורך 400 מטרים ועמדות מיוחדות לביצוע בדיקות וטיפולים לרכבים.

אלא שכאמור המרכז בנתניה לא יוקם אף ששטח ייעודי כבר הוקצה למטרה. במקומו יוקמו ברחבי הארץ 18 אתרים קטנים שבהם יבוצעו ניסויי הנהיגה ברכב האוטונומי. האתרים שיוקמו באזור המרכז והדרום יהיו מקורים בחלקם. בהמשך יוכלו מכוניות אוטונומיות גם לנסוע בין המרכזים בכבישים ציבוריים.

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי ההחלטה להקפיא את הקמת עיר הרכב האוטונומית בנתניה נובעת, בין היתר, מדרישה של חברות אשר עוסקות בפיתוח רכב אוטונומי ומתעתדות לבחון רכבים בכבישי ישראל — לבצע את הניסויים בתנאים שידמו כבישים אמיתיים. מנקודת מבטן מגרש סגור ובתוכו כבישים כמו שתוכנן אינו מייצג את תנאי השטח שאיתם יצטרכו הרכבים האוטונומיים להתמודד. 

למשל, המרכז שאמור היה לקום בנתניה לא יוכל לדמות שטח הררי כגון אזור ירושלים, את הירידות לים המלח, תנאים של קור וגשם כמו בצפון הארץ, או נהיגה תנאי חום קשים כמו בערבה ובאילת. כמו כן, במרכז לא היה ניתן לבחון את התנגות הרכב האוטונומי במהירויות גבוהות, מכיוון שאורך המסלולים שתוכננו להיות בו היה מצומצם.

ניסויי רכב אוטונומי כבר מתבצעים כיום בישראל באישורים מיוחדים שמשרד התחבורה מעניק. עד כה מובילאיי היא החברה היחידה שקיבלה אישור כזה, לביצוע ניסוי ברחובות ירושלים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", גם מרצדס בנץ עתידה לבצע בקרוב ניסוי בישראל.

ממשרד התחבורה נמסר, "מרכז הנהיגה האוטונומית בנתניה נמצא בהליכי אישורים סטטוטוריים במחלקת ההנדסה של עיריית נתניה. לכשיושלם תהליך זה יתאפשר לנו לבצע את הניסויים במרכז האוטונומי. מאחר והקמת המרכז תארך זמן רב הוחלט במשרד התחבורה לבצע ניסויים במספר אתרים בארץ ובכללם גם באצטדיון בנתניה וזאת בהתאם לדרישות חברות המבצעות את הניסויים".

Support Ukraine