+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1519, סה"כ - 21720

כך הועלמו המכוניות הקטנות מכבישי הארץ

5 פברואר 2020 - כלכליסט

כך הועלמו המכוניות הקטנות מכבישי הארץ

ליבואנים פחות משתלם למכור מכוניות קטנות וזולות, למדינה אין אינטרס להקטין את הקופון ממיסוי על מכוניות זולות והנהגים התמכרו להלוואות הרכב שמאפשרות לרכוש מכוניות גדולות יותר. התוצאה: הדגמים הקטנים והפופולריים מלפני עשור נעלמו מהכביש. המחיר: החמרת הזיהום ומצוקת החניה

סקירה שפרסם בחודש שעבר משרד האוצר על ענף הרכב הישראלי, ונתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב, חושפים תופעה מטרידה בנוגע לשוק הרכב המקומי – היעלמות המכוניות הקטנות, שקיבלה חותמת רשמית בשנת 2019. אשתקד נמכרו בישראל 10,416 מכוניות בעלות מנועים קטנים שהיוו 4% מכלל המכוניות – השיעור הנמוך ביותר מאז חדירתן של המסיבית של המכוניות הקטנות לארץ בשנת 2011.
שורת גורמים הביאה לכך, ובראשם האינטרס של היבואנים למכור מכוניות יקרות יותר, הכבדת המיסוי הירוק מצד רשות המסים וגם המימון הזול לרכישת מכוניות שגרם ליותר נהגים בארץ לוותר על מכונית קטנה לטובת גדולה הרבה יותר. התוצאה היא שלנהגי ישראל יש כיום הרבה פחות מכוניות זולות לקנות.

זיכרונות מהמחיר הנמוך

לפי סקירת האוצר, מחיר ה־CIF של מכונית (כלומר Cost Insurance Freight), דהיינו מחיר "יבש", ללא מיסוי ורווח של היבואן, עלה מ־59 אלף שקל ב־2017 ל־61 אלף שקל ב־2018. הנתונים בנוגע ל־2019 עדיין לא פורסמו, אולם מחיר ה־CIF של המכוניות זינק ככל הנראה אשתקד בגלל השיעור הנמוך של המכוניות הקטנות מכלל המסירות. עוד מלמדת הסקירה על הקופה האדירה שגוזרת המדינה מהענף: ב־2018 הסתכם היקף ההכנסות ממיסוי עקיף על שוק הרכב הישראלי בכמעט 40 מיליארד שקל. 

ב־2009 הציגה רשות המסים מתווה לחישוב מסי קנייה על מכוניות שלפיו פועלת המדינה גם כיום – מס קנייה בגובה 83%, שממנו מנוכים סכומים של עד 17 אלף שקל בשל פליטת מזהמים. היבואנית הראשונה שקלטה את הפוטנציאל היתה יבואנית סוזוקי שייבאה לישראל בשנת 2010 את האלטו הזעירה. המחיר: מעט פחות מ־60 אלף שקל הודות לתיבה ידנית ומנוע קטן. צריכת הדלק: כמעט 17 ק"מ. אורך: 3.5 מטרים בלבד. לשם השוואה, קורולה חדשה ארוכה ב־113 ס"מ מהאלטו.

האלטו היתה המכונית הקטנה הראשונה שהגיעה לישראל, ועד להגעתה מחירן של מכוניות ששווקו בארץ החל בכ־80 אלף שקל. היתרונות ברורים: קל להחנות, צריכת הדלק נמוכה וכמובן, קל לרכוש. אלטו יצרה במהרה תהליך מבורך, שבו סקודה, פיג'ו, יונדאי, כולן הביאו לישראל מכוניות קטנות וזולות. יבואניות כמו קרסו, יבואנית רנו, שלא יכלו להציע מכונית עירונית זעירה, הביאו גרסאות ידניות של מכוניות קיימות, למשל קליאו, במחירים שהיו גם נמוכים להפליא במונחים ישראליים. עבור הצרכנים זו היתה תקופה מעולה.

סוזוקי סלריו, מחליפתה של סוזוקי אלטו שהחלה את מהפכת המכוניות הקטנות, סקודה סיטיגו, פיג'ו 107 ומחליפתה פיג'ו 108, רנו טווינגו, סיטרואן C1 – את כל המכוניות העירוניות הקטנות האלה היה אפשר לרכוש בסוכנויות ברחבי הארץ לפני כמה שנים ולהישאר עם עודף נאה ביד מ־70 אלף שקל. היום הן נכחדו. 

יש לכך גם סיבות גלובליות. יצרני הרכב מצמצמים דווקא את היצע הדגמים הקטנים, אלה שידידותיים לחניה, זולים לרכישה וגם זולים בתחזוקה מכיוון שיצרנים אלה רואים במכוניות הקטנות חוד חנית של חדירה חשמלית. סקודה, פיג'ו ואחרות כבר החלו לייצר את הדגמים המוכרים שלהן בתצורה חשמלית. יצרניות אחרות כדוגמת סוזוקי פשוט חדלו מלשווק את הדגמים באירופה, ובמקרים רבים אחרים הפתרונות שיצרני הרכב מצאו עבור המכוניות העירוניות שלהם, כדי שיצרכו פחות דלק, אינם מתאימים לטעמו של הישראלי. למשל, בסוזוקי הוחלט להתקין בסלריו הקטנה תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית שלא נעמה ללקוחות בארץ, מה שבסופו של דבר הביא להפסקת שיווק הדגם. עם זאת, מעובדה אחת לא ניתן להתעלם: המכוניות הקטנות בחלקן הגדול כן משווקות באירופה, בישראל פשוט ויתרו עליהן.

"לא מתחשבת בחניה"

טבלת המסירות של איגוד יבואני הרכב כוללת, בין היתר, ניתוח לפי נפח המנוע של המכוניות שמשווקות בארץ. יותר נפח פירושו כמובן יותר דלק. יותר דלק פירושו כמובן יותר זיהום. והנה נתון לא מפתיע: ב־2018, השנה שבה עדיין נמכרו בישראל דגמי מכוניות קטנות, נמסרו בארץ 17,674 מכוניות שמנוען היה 1–1.2 ליטרים – כלומר 6.6% מהיקף המכוניות. ב־2019 כבר נעלמו דגמי מכוניות קטנות רבים מהשוק, והמספר צנח ל־4% מכלל המכוניות. לעומת זאת ב־2011, השנה הראשונה אחרי שיבואני הרכב גילו את המכוניות הקטנות – נמכרו 15,007 מכוניות בעלות מנועים קטנים, כלומר יותר מאשתקד. אלה היוו 6.6% מהמכירות הכלליות. ב־2013, לאחר שרוב יבואני הרכב הפנימו את הנושא, המכירות של מכוניות קטנות זינקו – אז נמכרו לא פחות מ־21,091 מכוניות קטנות – כ־9.9% מכלל המכוניות בארץ.

המשמעות אינה רק ירידה משמעותית שחלה בשנים האחרונות במספר המכוניות שחונות יותר בקלות, תופסות פחות מקום ומזהמות פחות, מדובר כאן גם בעלייה של מחירן הממוצע של מכוניות בישראל. ב־2018 עוד ניתן היה לקנות מכוניות שישאירו עודף מ־70 אלף שקל, היום זה כבר לא אפשרי עקב מכלול מטריד של נסיבות. "הציבור מפונק ולכן הציבור משלם", מסביר אחד מיבואני הרכב. לדבריו, "מדינת ישראל קבעה מיסוי ירוק שנתן לנו מכוניות ב־60 אלף שקל, אבל אז נוסחת החישוב של מס הקנייה הלכה והחמירה בגלל עדכוני המס הירוק, אז המחירים של המכוניות הקטנות עברו את רף 70 אלף השקלים. רשות המסים לא מתחשבת בדברים כמו מצוקת חניה או פגיעה במרחב העירוני, היא לא מודדת את אורכה של סוזוקי סלריו קטנה ביחס לאורכה של יונדאי איוניק היברידית, אז מי שקונה מכונית קטנה נפגע. מכונית קטנה אינה מפוארת, היא אמצעי תחבורה, וכאשר המחיר שלה עולה, אין סיבה להמשיך ולקנות גם אם היא עדיין זולה ממכוניות גדולות יותר".

רשות המסים כמובן אינה האשמה היחידה אלא גם הצרכנים, שמצאו דרך נוחה לעקוף את ההטבה שקיבלו מהמדינה. "כשהמכוניות הקטנות נכנסו לשוק הרכב הישראלי, התרחש תהליך מרתק: עד 2010 הישראלים התרגלו לקנות מכונית גדולה שלא באמת מתאימה לצרכים שלהם. סטודנט רווק נאלץ לקנות מאזדה 3. כניסת המכוניות הקטנות גרמה לירידה בביקוש למכוניות משפחתיות וגם לירידה בביקוש למכוניות משומשות, כי משפחתית משומשת עלתה 70 אלף שקל ומכונית מיני חדשה עלתה 60 אלף שקל", מסביר אחד היבואנים.

בשנתיים האחרונות המאזן שוב השתנה ודחק את המכוניות הקטנות החוצה: "ברשות המסים המליכו את המכונית הקטנה אבל שכחו כביכול שהישראלים החלו לפני כחמש שנים לקנות מכוניות באמצעות מימון או באמצעות ליסינג פרטי. המשמעות היא שאם לפני חמש שנים קנית מכונית שמתאימה לדרישותיך, היום אתה נכנס לסוכנות ומשלם 20 אלף שקל ויוצא עם מכונית מאוד מאובזרת, אבל גם מאוד גדולה ובזבזנית. בפועל זה אומר שאין טעם לקנות מכונית קטנה ובתכלס רשות המסים רק מרוויחה יותר, לה לא משנה אם קנית בהלוואה או לא", מסביר אחד היבואנים. כתוצאה מכך, 2020 צפויה להיות השנה שבה יילחמו הנהגים מעט יותר על חניה, יצרכו מעט יותר דלק ויתפסו מעט יותר מקום בכבישים.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית