טויוטה שוב במוקד שערורייה בטיחותית, יותר מעשור אחרי פרשיות דוושת הגז וכריות האוויר מוצאת עצמה שוב היצרנית במרכזו של סיפור הטעייה וטיוח במבחני בטיחות שנעשו למכוניות חדשות מתוצרתה.
ההטעיה נוגעת לשינוי שביצעה דייהטסו במכוניות שהשתתפו בסדרת מבחני ריסוק למספר דגמים חדשים ועתידיים של היצרנית. מדובר בתצורת הסדאן של היאריס המכונה - ATIV, ה-AXIA המיוצרת על ידי Perodua המלזית המייצרת מכוניות עבוד דייהטסו וטויוטה לשוק המקומי, טויוטה AGYA העתידית, מכונית מיני שעתידה הייתה להיחשף ביוני 2023 וכן מספר דגמים עתידיים נוספים אותם סירבה היצרנית לחשוף בהודעתה. היקף המכוניות המדובר עומד על כ-88 אלף יחידות שכבר נמכרו בשווקי תאילנד, מדינות המפרץ, מקסיקו, מלזיה ועוד.
על פי הודאת דייהטסו ובהמשך על פי הצהרת טויוטה עצמה בנושא, במכוניות שנועדו להשתתף במבחני הריסוק לפגיעת צד יצרו אנשי החברה חריצים בדיפון הפנימי, כדי למנוע ממנו להישבר באופן שעשוי לסכן את הנוסעים בפגיעה בהם, ובין השאר גם לפגוע בפעולת כרית האוויר הצידית במכונית.
לפי הנתונים שפרסמו החברות מספר המכוניות שתוצאות המבחנים בהם נקטה בתרמית מקיפים הוא 76,289 יחידות מדגם ה-ATIV ו-11,834 יחידות מדגם ה-AXIA שנמכרו עד כה. בסידור שבין דייהטסו לטויוטה, זו הייתה הראשונה שאחראית לפיתוח המכוניות כולל ההיבט של מבחני הבטיחות וטויוטה מכרה אותן תחת הסמל שלה.
נכון לעכשיו ועל פי הודעת היצרנית הופסק שיווק הדגמים, לפחות עד שייבחנו שנית בגרסה הסדרתית שלהם. החלטות לגבי המשך השיווק של הדגמים ואופן הטיפול במכוניות שכבר נמסרו יפורסמו בהמשך.
לסוגיה הזו ישנה השפעה רחבה הרבה יותר מאותן עשרות אלפי מכוניות, שכן היא עושה שימוש בפלטפורמה אותה חולקות מכוניות נוספות. חשוב לציין כי לא מדובר בזו של היאריס שנמכרת בישראל ובאירופה, איתה הן חולקות רק את השם.
"העוול של דייהטסו הוא בעניין הנוגע לבטיחות" אמר אקיודו טויודה, יו"ר טויוטה, "שהוא ההיבט החשוב ביותר במכונית. אנחנו רואים זאת כפעולה שהיא לחלוטין בלתי מתקבלת על הדעת ובגידה באמון הלקוחות שלנו". ועוד הוסיף: "ברצוננו להתנצל בכנות בפני לקוחותינו בכל העולם".
באשר להמשך הפעולות של החברה אמר טויודה: "אנו נקיים חקירה מפורטת מפה ואילך ומבטיחים לברר בהחלטיות מה התרחש, מה מקור ההטעיה וכיצד להבטיח שלא תישנה".