המהלך של האוצר ממחיש את כוחם של יבואני הרכב. הצרכן לא ירוויח דבר

לפני 4 חודשים - 5 ינואר 2024, כלכליסט
המהלך של האוצר ממחיש את כוחם של יבואני הרכב. הצרכן לא ירוויח דבר
משרד האוצר אישר לדחות בחודש את העלאת מס הקנייה על מכוניות חשמליות שמתעכבות בדרכן לישראל בשל האיום הביטחוני בים האדום. אבל גם הפעם, כמו תמיד, מי שיהנו מההטבה הם היבואנים ולא הצרכנים. כך עובדת השיטה

אתמול (חמישי) בשעה מאוחרת מאוד בלילה פרסם משרד האוצר נוסח של תיקון לצו טיוטת תעריף המכס. על פי עיקרי הדברים מכוניות חשמליות ומכוניות פלאג אין הייבריד שנמצאות בים בדרכן לישראל וההגעה שלהן לארץ התעכבה בגלל בגלל האיום החות'י יקבלו "הטבה": עליית מס הקניה עליהן תידחה בחודש. 

הסיבה לדחיה ברורה: לפי מתווה המס הירוק, המתווה שקובע בעצם את מסי הקנייה על כל המכוניות שמשווקות כאן, מס הקנייה על רכב חשמלי אמור לעלות ב-1 בינואר מ-20% ל-35% ומס הקנייה על רכב פלאג אין הייבריד אמור לעלות מ-55% ל-83%. אבל מכוניות שיגיעו ארצה באיחור בגלל נתיבי הספנות יקבלו ארכה של 30 ימים.

המכוניות שעליהן מדובר, כלומר אלה שיצאו מהמזרח לישראל וכעת נמצאות בדרך סביב אפריקה, הן בכלל לא מכוניות בכמות משמעותית: בסך הכול לכל היותר 7,000 מכוניות – אבל זה לא מנע מיבואני הרכב לקיים בשבועות האחרונים מגעים קדחתניים מול רשות המסים כדי לקבל הטבות על שחרור המכוניות האלה ממכס לפני שיגיעו לישראל. וכעת כאמור משרד האוצר התקפל - ולמעשה גם פתר בצורה אלגנטית את הבעיה שמציבה הדרישה החוקית של מדינת ישראל שמכוניות חדשות ישוחררו ממכס רק כאשר הן נמצאות על קרקע ישראלית. 

כאן נוצר לא רק תקדים היסטורי אלא גם אירוע שממחיש לנו היטב את כוחם של יבואני הרכב. לא של העסקים הקטנים ולא של המילואימניקים - של יבואני הרכב: מספר המכוניות כאמור בכלל אינו משמעותי אבל למשרד האוצר זה דווקא טוב: בשבוע שעבר סערה ועדת הכספים אחרי שמכתבים זועמים שוגרו לוועדה על ידי משרד התחבורה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים בדרישה לדחות את מס הקנייה - והנה כעת יש מכוניות שאכן משרד האוצר דאג שייובאו לישראל במס הישן, ועל הדרך מנע מהחות'ים להשפיע על שוק הרכב הישראלי ועל כיסו של הצרכן.

אבל למי שחושב שהקונים בישראל יהנו מהמצב הזה יש טעות חמורה. למעשה הדבר העיקרי שמשרד האוצר עשה הוא להעשיר את היבואנים על עוד 7,000 מכוניות. למי שלא מכיר - כך פועלת השיטה: כאשר מס הקנייה על מכוניות עולה, יבואני הרכב מייבאים ארצה כמות גדולה מאוד של מכוניות ומשחררים אותן ממכס בדצמבר. המדינה מרוויחה מיליארדים - כך היה גם בשנה שעברה וכך גם יהיה השנה. 

ואז בתחילת ינואר יבואני הרכב מפרסמים מחירונים חדשים "בגלל שהמדינה ייקרה את המס" אבל למעשה בחודשי השנה הראשונים מוכרים לצרכנים מכוניות שכבר שוחררו ממכס, לרוב במחיר הגבוה והחדש תוך פיזור סיסמאות על "מבצעים" ו"הטבות". כמובן שגם חברות הליסינג נהנות מהמצב: הן מקבלות הנחות גדולות. כעת מדינת ישראל פשוט "הרחיבה" את השיטה גם לכמה אלפי מכוניות שפיזית יגיעו לכאן בינואר. 

הודעת רשות המסים בנושא לא כוללת שום התייחסות למשל לדרישה מיבואני הרכב שישחררו מכוניות במהלך ינואר למכור אותן לציבור במחירי 2023 - זה לא קרה מעולם וזה לא יקרה. אגב, גם בכל הדיונים בוועדת הכספים לא נשמע אפילו קולו של משרד ממשלתי אחד שיבקש שיבואני רכב שמשלמים על המכוניות את מס הקנייה של 2023 ימשיכו למכור אותן במחירי 2023. התוצאה, כרגיל, תהיה הפסד של הצרכן.

Support Ukraine