החוק החדש שיילחם בתופעת גניבות הממירים

לפני שנה - 24 אפריל 2023, Walla!
החוק החדש שיילחם בתופעת גניבות הממירים
לעיריית לוס אנג'לס נמאס מגנבי הממירים והחוק החדש שם הולך לעשות להם חיים קשים. מה קורה בישראל? זה לא עניינו של משרד התחבורה ופעילות המשטרה מתמקדת בדגי הרקק

לפני שבעה חודשים סיפרנו כאן על יוזמה חדשה של מושל קליפורניה לפיה קניה או סחר בממיר קטליטי שלא מבעליו החוקיים או סוחר מורשה תהייה עבירה על החוק. ובכן, ברשויות שמחליטות שבטחון ורכוש התושבים שלה קודם לזכות הגנבים להתפרנס - דברים קורים מהר - כי היוזמה הזו הפכה עכשיו לחוק רשמי בעיר לוס אנג'לס ועשוי להתרחב גם לערים ומדינות נוספות.

בהצבעה של 8 בעד ו-4 נגד אישרה מועצת העיר כי המשטרה תוכל לעצור כל מי שברשותו ממיר קטליטי שאינו מחובר למכונית ושלא יוכל להציג קבלה או כל תיעוד כי הממיר הקטליטי אכן שייך לו באופן חוקי ורשמי. המטרה היא לא להתמודד רק עם הגנב שנמצא בקצה השרשרת (או האגזוז), אלא עם כל אחד מהרכיבים בדרך שעושה הממיר הקטליטי מהמכונית שלכם לסוחרי המתכת. שכן במצב הקודם (והנוכחי אצלנו), ללא הוכחה ברורה, עצם האחזקה של ממיר אינה נחשבת לעבירה על החוק - זה נגמר כאמור. העונש? חצי שנת מאסר או 1,000 דולר קנס - כאשר כל ממיר נחשב לעבירה נפרדת.

בלוס אנג'לס לבדה נגנבו בשנת 2022 כ-8,000 ממירים קטליטיים ואלו רק המקרים שדווחו. מדובר בזינוק מבהיל מ-972 הגניבות המתועדות ב-2018. בישראל, למשטרה אין תיעוד או אומדן למספר מקרי הגניבות, אולם עדויות שהגיעו אלינו בעבר סיפרו שהיקף התופעה לא מבוטל וכי עבור חלק מהאנשים מדובר בגניבת ממיר שנייה לפעמים בפרק זמן של חצי שנה. לעיתים אלו 6 או 7 בעלי מכוניות המגלים כי בזמן שישבו בסרט במתחם הסינימה סיטי כנופיית גנבים פשטה על מגרש החניה ל"רכישה" מרוכזת של ממירים. כאלו שיצאו מביקור בבית החולים סורוקה. ממשחק כדורגל בסמי עופר או אפילו כמו במקרה של שלי אימנילוב שפורסם כאן במרץ בו גנב הממירים ביצע את "עבודתו" מול עיניה ההמומות בחניון תחנת הרכבת בחדרה.

אגב, לא כולם במועצת העיר חשבו שהחוק הזה הוא רעיון טוב, איוניס הרננדז למשל שהצביעה נגד החוק אמרה כי הוא יגרום להתמקדות לא פרופורציונלית באפרו אמריקניים, לטיניים, ילידים ובעלי הכנסה נמוכה. למה? אולי הם נוהגים להסתובב עם ממירים קטליטים כהצהרה אופנתית. "הרשעה פלילית וכליאה עשויים להזיק לחייו של מישהו לעד, להביא להשלכות כמו קושי למצוא עבודה, לשכור דירות או לקבל הלוואות. זה מכניס אותם לדלת מסתובבת של ייאוש והישנות של המעשים". הם טוענים שהחקיקה הזו גם תביא ליותר מקרים של אפרו אמריקניים ולטיניים שייעצרו לבירורים וחיפושים שלא לצורך. אגב, הפתרון של הרננדס וחבר המועצה הוגו סאטו מרטינז? שהעיר תסייע לתושבים למגן טוב יותר את הממירים שלהם.

מה מחפשים הגנבים באגזוז שלכם?

במילה אחת: מתכות. בשתי מילים: פלדיום ורודיום. שתי המתכות הנדירות האלו שמחירן הרקיע שחקים בשנים האחרונות נמצאות בכמויות המשתנות מיצרנית ליצרנית בתוך הממיר הקטליטי. גליל ובו כוורת שעם חימום המתכות לטמפרטורה גבוהה במיוחד הן סופחות את החלקיקים הרעילים שנפלטים מהמנוע ומונעים מהם להיפלט לסביבה. המתכות הנדירות האלו משמשות לא רק את תעשיית הרכב בממירים הקטליטיים, נעשה בה גם שימוש ברפואת שיניים לייצור סתימות ועד תעשיית השבבים למוצרי אלקטרוניקה שונים, ממחשבים ניידים, סלולריים, טאבלטים, מסכים ועוד.

כמה כדאי המסחר בהם? בשווקי המתכות המספרים מסתובבים סביב 5,000 דולר ל-100 גרם. פיתוי שקשה לעמוד בו ומסתבר שמהווה מקור הכנסה קל, מהיר שענישה מגוחכת לצידו.

אגב, הגנבים גם די בררנים במכוניות שאליהן הם ניגשים. ויש שתי יצרניות שנחשבות לחביבות עליהם במיוחד - טויוטה וסובארו - אצל שתי היצרניות האלו יש צירוף מקרים מאוד אטרקטיבי - כמות גבוהה יחסית של מתכות נדירות ומיקום ממיר קטליטי שמקל מאוד על חיתוך מהיר שלו. פחות משתי דקות עבודה והוא בחוץ.

חושבים שגניבת ממירים פוגעת רק בבעל הרכב שחוזר למכונית שלו ומגלה נזק של אלפי שקלים? תשכחו מזה. לו זה אולי יעלה בכסף, אבל כולנו משלמים על זה בבריאות כאשר יותר ויותר אנשים מחליטים לוותר על התקנת ממיר קטליטי חדש ומקורי בעלות שיכולה לחצות בקלות את 10,000 שקל ומספקים באחד חלופי או אפילו לנסוע בלי, לפחות עד מועד מבחן הרישוי השנתי.

אגב, גם התקנת ממיר קטליטי מקורי הפכה להיות משימה לא תמיד קלה, משיחות עם כמה בעלי מוסכים נדמה כי זמינות הממירים המקוריים רחוקה מלהיות טובה, וההמתנה לעיתים עשויה להתארך לשבועות.

ובינתיים בישראל, פנינו למשטרת ישראל ומשרד התחבורה בשאלה מה נעשה באופן מקומי לצמצם את תופעת גניבות הממירים. במשרד התחבורה טוענים כי הם לא מכירים את זה כתופעה נרחבת ובכל מקרה האחריות על הנושא הינה באחריות המשרד לביטחון פנים. זאת למרות שהמשרד יזם בעבר חוקים אחרים למניעת סחר בחחלקים גנובים, כמו חוק איסור תיקון רכב בשטחים.

לתגובת המשטרה על הפעולות הנעשות בנדון אנחנו עדיין ממתינים.

אגב, האצבע המאשימה צריכה להיות מופנית לבתי המשפט לא פחות משאר החוליות החלשות בשרשת - 9 חודשי עבודות שירות לנאשם, במקרה אחר על לא פחות מ-7 מקרי גניבות ממירים גזרה השופטת סימי פלג קמילוב על הגנב 14 חודשי מאסר בפועל (בניכוי חודש המעצר שלו) וקנס של 3,000 שקל (כמחצית מחירו של ממיר משומש אחד...). וכאשר פסק דין כמו זה של השופט רון סולקין מבית המשפט השלום בבאר שבע שגזר 16 חודשי מאסר בפברואר 2023 נחשב לרף גבוה - הפיתוי להמשיך לעשות את זה גבוה לא פחות.

Support Ukraine