לראשונה מאז הפסקת ייצור ג'יפי הסופה-4 בתעשיות רכב נצרת עלית ב-2017 ייבנה בארץ פס ייצור לרכב. זאת לאחר שראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון, חתם היום על הזמנה לכמה מאות רכבי שטח מהתעשייה האווירית, בעסקה בשווי של 100 מיליון שקל.
פס הייצור יוקם בחודשים הקרובים במפעל היבשה של חטיבת אלתא של התע"א בבאר שבע, לשעבר מפעל רמת"א שייצר את ספינות הדבור, ואת רכב השטח רב"י. בפס הייצור יועסקו 300 עובדי המפעל בגלגלו הקודם.
צה"ל ירכוש את שני דגמי הזיבאר שתכנן אושיית השטח עידו כהן, ושתע"א רכשה את הזכויות לגרסאות הצבאיות שלהם, ה-ZD וה-Z-MAG הגדול יותר. שני הדגמים מיועדים ליחידות מיוחדות בצה"ל, שם יחליפו דגמי לנדרובר דיפנדר וותיקים, המכונים בצבא "רגל עץ", ויסופקו עם מנועי בנזין מתוצרת ג'נרל מוטורס. רכיבים מכאניים רבים של הרכבים מיוצרים בארה"ב, מה שמקל על צה"ל לשלם עבורם באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.
כמו רכבי שטח אחרים שתכנן עידו כהן, לשני הדגמים יכולת עבירות גבוהה בשטח, והם יכולים לשאת 1.5 עד 2.5 טון מטען או לוחמים, ואת שניהם אפשר גם להטיס בטוסי ההרקולס ובמסוקי היסעור של חיל האוויר.
בתעשייה האווירית מנהלים כבר שיחות עם לקוחות זרים המתעניינים ברכישת הכלים, ושפתיחת פס הייצור וההזמנה הגדולה הראשונה מצה"ל עשויה לקדם. המלחמה באוקראינה הבליטה את קשיי הלוגיסטיקה בשדה קרב ממוקש, ורכבים בעלי כושר עבירות גבוה שאינם מוגבלים לצירים קבועים מסוגלים להתמודד טוב יותר עם האיום.
צה"ל כבר רכש תשעה רכבי Z לניסויים, ורכש לפני עשור כמה עשרות רכבים מגרסה מוקדמת ישירות מעידו כהן, לסיורים בגבול מצרים ומרדפים אחרי מבריחי נשק וסמים. עידו כהן מכר בעבר עשרות רבות של רכבי זיבאר ללקוחות ביטחוניים בדרום אמריקה, וגם לחובבי כלים צבאיים במפרץ הפרסי, ובמזרח אירופה.
חדשות קשורות