הישראלים חולמים על טסלה, אך קונים חשמלית סינית

לפני שנה, 7 חודשים - 9 ספטמבר 2022, כלכליסט
הישראלים חולמים על טסלה, אך קונים חשמלית סינית
עם מחיר שמתחיל ב־140 אלף שקל, ג'ילי גיאומטרי הסינית היא החשמלית הנמכרת ביותר בארץ מתחילת השנה. אליה מצטרפים מותגים סיניים נוספים שמטפסים בטבלת המכירות. מה מביא את הרכבים הסיניים לישראל ולמה דווקא עכשיו?

שוק הרכב הישראלי החל בשנה שעברה לקלוט עולות חדשות מסין, ובמספרים גבוהים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט נמכרו בישראל 201,212 מכוניות חדשות. בולט ברשימה המותג הסיני ג'ילי שמכר 3,734 מכוניות מתחילת השנה, כולן מהדגם החשמלי ג'יאומטרי C. טסלה, לשם השוואה, מכרה 2,203 מכוניות באותה תקופה. במקום השני מבין הסיניות נמצאת MG עם 3,667 יחידות (לא כולן לא מכוניות חשמליות טהורות אלא גם רכבי פלאג־אין הייבריד ורכבים בעלי מנועי בעירה פנימית).  אחריהן בפער ניכר AIWAYS עם 528 יחידות, SERES עם 448 יחידות ו־SKYWELL עם 445 יחידות. במקומות נמוכים משמעותית נמצאות מקסוס עם 222 יחידות, JAC עם 111 יחידות והונגצ'י, מכונית היוקרה הסינית היחידה שמשווקת בישראל, עם 45 יחידות.

מדוע דווקא כעת נוצר הרושם ששוק הרכב הישראלי נמצא תחת מתקפה סינית? ראשית, מפני שהסינים הם כמעט היחידים שמספקים בישראל מכוניות חשמליות במחיר נמוך מ־150 אלף שקל. עבור יצרני הרכב המערביים מדובר במשימה קשה במיוחד, פועל יוצא של עלויות מחקר ופיתוח (הסינים פיתחו רכבים חשמליים כבר לפני חמש שנים), דרישה משוקי הבית באירופה וגם מחסור במכוניות עקב משבר השבבים והמלחמה באוקראינה.

מעבר לכך, שוק הרכב הישראלי הוא שוק ייחודי ביכולתו לקלוט מותגים שאינם מוכרים: רוב הישראלים לא שמעו על ג'ילי, אך המותג הסיני מכר השנה מעל 3,700 מכוניות - מה שמוכיח שנאמנותו של הצרכן הישראלי למותגים ותיקים מתערערת כל עוד הוא מוצא ערך בעסקה. 

מאפייניה של המכונית החשמלית הנמכרת בישראל ג'ילי ג'יאומטרי C אינם מיוחדים כלל. אין לה מסך גדול, לא ביצועים מסעירים ולא עיצוב מצודד. היא פשוט זולה, חשמלית ויש לה גב של יבואן רכב גדול: יוניון מוטורס, יבואן טויוטה. 

כדי לייבא מכוניות לארץ עליהן לעמוד בכללי התקינה של ישראל, כלומר מכלול החוקים הנדרשים כדי לייבא רכב – מבטיחות ועד יכולת למחזר את המתכות. ישראל פועלת לפי כללי התקינה של שלושה שווקים עיקריים: שוק הרכב האירופי, השוק האמריקאי והשוק הקנדי (שזהה לאמריקאי אבל עם יחידות מידה אירופיות), והיחס לכללים אלה מכתיב את היכולת לייבא לארץ מכוניות וגם האופן שבו יצרן הרכב הסיני מתייחס לתקינה המערב
ית. כלומר, האם הוא רוצה לשווק מכוניות במערב, מה שכמובן משליך על היכולת לשווק בישראל.

ניתן לחלק את יצרני הרכב הסיניים לשלוש קבוצות עיקריות. בקבוצה הראשונה נכללים מותגים סיניים שאין להם תקינה אירופית. אבל בשנת 2019 הסכימה המדינה לעודד יבוא של מכוניות חשמליות באמצעות קביעת חריג לחוק. במסגרת אותה החרגה, יבואן רכב יכול לייבא מכוניות סיניות שאין להן תקינה מערבית אבל הכמות מוגבלת ל־400 יחידות מכל דגם בשנה, לדוגמה JAC הסינית (אם כי כפי שמראים הנתונים, מותג זה מכר מתחילת השנה רק 151 מכוניות). 

בקבוצה השנייה נכללים יצרני רכב סיניים שהיבואן שלהם הסכים לכאורה לממן את תהליכי התקינה האירופית כדי למכור בישראל. כיום יש מותג רכב אחד בישראל שאכן עשה זאת: גיאו מוביליטי. לפי הערכות בענף, גיאו מוביליטי מימנה בעלות של מיליוני דולרים חלק מן התקינה האירופית של מכוניות ג'ילי ג'יאומטרי C המשווקות בישראל. ההימור השתלם: ג'ילי ג'יאומטרי C היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל מפני שהשיווק שלה החל מוקדם אשתקד.

בקבוצה השלישית נכללים יצרני רכב שישווקו מכוניות באירופה או שמשווקים מכוניות באירופה כבר כמה שנים.

 הסיבה ל"בום" של יצרני רכב סיניים שהופיעו לפתע באירופה היא החמרה עתידית של כללי התקינה האירופיים, מה שגרם ליצרני הרכב מסין למהר בחודשים האחרונים ולהכניס מכוניות רבות לתקינה אירופית. רשימת היצרנים כוללת את גרייט וול, BYD וספנג (XPENG). למעשה, יצרנים סיניים שלא הספיקו השנה לבצע תקינה אירופית כנראה שכבר לא יספיקו.

BYD נערכת לתחילת שיווק בישראל ממש בעוד כשבוע ותשווק בארץ שלושה דגמים. קבוצת קרסו (יבואנית ניסאן) הודיעה כי בידיה זיכיון ליבוא של מכוניות צ'רי אך דווקא המכוניות של צ'רי אינן חשמליות (היצרן לא העביר דגמים חשמליים לתקינה אירופית).

Support Ukraine