גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות

לפני 9 חודשים, 3 שבועות - 26 פברואר 2024, גלובס
גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות
לאחר הפוגה קצרה, גנבי הרכב שבו לפעול במשנה מרץ, ובענף הביטוח מעריכים כי בין 1,200 ל-1,750 רכבים נגנבים בישראל מדי חודש . כתוצאה מכך שוב עולים מחירי הביטוח של חלק מהדגמים, ונראה שזה לא הסוף . אלו הם הדגמים שבהם זינקו התעריפים והערים שבהן לא כדאי לחנות . וגם: מדוע עלה הביקוש לרכב שטח של סוזוקי והסיבה המפתיעה לגניבת מכוניות חשמליות

2 מיליארד עד 2.5 מיליארד שקל בשנה, זהו הנזק המוערך שמסבה מכת גניבות הרכב למשק הישראלי, והנזק שרובו מושת על חברות הביטוח מתגלגל ישירות לכיסם של הנהגים הישראלים בשל העלאת תעריפי הביטוח.

בסוף חודש דצמבר האחרון כתבנו בגלובס כי הירידה הדרסטית בהיקף הגניבות שחלה לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל וההידוק הביטחוני על שטחי יהודה ושומרון (איו"ש) התפוגגה, וכעת נראה כי המספרים חזרו להיות דומים לתקופה שלפני המלחמה ואף עולים עליהם.

בסוכנות השוואת תעריפי הביטוח Wobi מעריכים כי במהלך חודש ינואר האחרון נגנבו בישראל 1,200 רכבים, אך בענף הביטוח המקומי יש גם מי שמעריך שהיקף הגניבות גבוה הרבה יותר. "גניבות הרכבים, שנעצרו ב־7 באוקטובר, חזרו בהדרגה, ועכשיו אנחנו בקצב יומי של כ־50 רכבים שנגנבים מדי לילה ואף יותר מכך", אומר בכיר באחת מחברות הביטוח.

"אם נלך לרף הגבוה של כ־1,750 רכבים שנגנבים בחודש, בהערכה ממוצעת של 95 אלף שקל לרכב, הנזק הישיר לחברות הביטוח נע בין 1.5 מיליארד לשני מיליארד שקל בשנה. לכך יש להוסיף עוד 3,000-4,000 שקל חפצים ודברי ערך דוגמת כיסאות בטיחות לילדים שהיו ברכב, יחד עם הלוואות או סכומים נוספים שבדרך כלל משמשים בעת רכישת רכב חדש, ובסוף מגיעים לכ־2.5 מיליארד שקל נזק למשק מדי חודש", הוא מעריך.

התוצאה היא כאמור עלייה במחיר ביטוחי הרכב. לפי המדד של Wobi, לאחר עצירה בעליית התעריפים שהתרחשה ברבעון הרביעי לשנת 2023, מחירי ביטוח הרכב חזרו לטפס במדד חודש ינואר ב־2%. עם זאת, בעוד שביטוח הרכב המקיף עלה ב-3%, מחירי ביטוח החובה דווקא ירדו בינואר ב־0.66% לעומת דצמבר 2023.

אילו דגמים הם ה"גניבים" ביותר?

כשצוללים למספרים נתון בולט שניתן להבחין בו הוא עליית מחירים משמעותית בדגמים "קטנים", כשתעריף הביטוח ליונדאי I10 לדוגמה עלה ביחס לדצמבר 2023 ב־7.3%, זה של קיה פיקנטו קפץ ב־6.8% ושל הונדה JAZZ ב-5.6%. לעומת זאת, בדגמי ה־SUV חלה דווקא ירידה מתונה כשהתעריף לסוזוקי קרוסאובר ירד ב־3.1% וזה של קיה ספורטאז' ירד ב־2.7%.

"באופן חד משמעי השונות בין עלייה או ירידה בתעריפים בין סוגי הרכבים נובעת מהגניבות של אותם סוגים", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi. "בסופו של דבר התעריפים נקבעים לפי ה־Loss ratio בכל דגם (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו).

"מעבר לפרופיל הנהג, החברות מחשבות תביעות גם לפי סוגי דגמים וכאן נכנס היבט הגניבות. ניסאן מיקרה ויונדאי i10 גניבים מאוד לעומת סוזוקי קרוסאובר שפחות גניב. אם לפני חצי שנה כל השוק היה מתנהג דומה, בעליות או בירידות, היום יש שונות גדולה בין סוגי הרכבים שנובעת מפרמטר הגניבות".

מבט על השינוי בתעריפים מינואר אשתקד עד ינואר השנה מגלה כי מחיר ביטוחי הרכב שאנחנו משלמים זינקו בממוצע ב־23%. הדגם בו חל השינוי הגדול ביותר ביחס לינואר 2023 הוא טויוטה קורולה עם עלייה של 33% ואחריו סקודה אוקטביה עם קפיצה דומה. הדגם בו חלה העלייה הקטנה ביותר הוא פורד פוקוס עם 7% ביחס לינואר 2023.

"חלק מהזינוק נובע מהגניבות וחלק בשל התייקרות הרכבים עצמם, החלפים שהתייקרו ושכיחות התאונות הגבוהה שלא ירדה למעט בחודשים אוקטובר ונובמבר לאחר פרוץ המלחמה. גם בביטוח החובה המחירים עלו, בין היתר לאחר שבתי המשפט הגדילו את גובה הפיצויים שהם גוזרים", אומר הבכיר בענף הביטוח.

אילו ישובים מועדים לפורענות?

גורמים בענף הרכב מתארים את דרך הפעולה של הגנבים המגיעים משטחי איו"ש: "אם מתבססים על נתון של כ־50 גניבות רכב, המשמעות היא שרק בעבור הגניבות ה'מוצלחות' בין 100 ל־150 איש נכנסים בלילה למדינת ישראל ומתחלקים לחוליות של 2-3 אנשים.

"בד"כ מדובר על נהג שמביא את החוליה לאזור הגנבה, המומחה שפורץ את הרכב ונהג שמסיע את הרכב הגנוב. אזורי הגניבות המועדפים הם כל הערים והישובים שנמצאים בין חצי שעה לשעה מהגבול - מעפולה בצפון, ערי השרון, גוש דן, ראשון לציון, מודיעין וירושלים. זה אומר שאין בעיה להיכנס לארץ כי לרוב מדובר במי שאין לו רישיון עבודה וזה אומר גם שאין בעיה לחזור מתחומי הקו הירוק לשטחים עם רכב הנושא לוחית זיהוי צהובה", מסביר גורם בתחום.

מדוע מכת הגניבות של רכבי סוזוקי מדאיגה?

לצד העלייה בהיקפי הגניבות, הבכיר בענף הביטוח מזהה גם שינוי באופי הרכבים שנגנבו. "מאמצע ינואר נגנבו בין 80 ל־100 רכבים מסוג סוזוקי ג'מיני (רכב שטח 4X4 קטן, ר"ו). זה לא רכב שגונבים לחלפים והשאלה אם לא מדובר בשינוי שמעלה חשש לכוונה לבצע באמצעותו אירוע ביטחוני.

"כמו שגנבו את הרכב עצמו אפשר להשתמש בו לפח"ע (פעילות חבלנית עוינת) הן בדרך מישראל לשטחים והן בדרך חזרה מהשטחים לתחומי הקו הירוק כשהוא נושא מטענים", מסביר הבכיר. כאן נזכיר כי על פי דיווחים גם הרכב ששימש את המחבל תושב מזרח ירושלים לפיגוע בצומת ראם בשבוע שעבר היה רכב גנוב.

מגמה נוספת אותה מזהים בענף הביטוח היא גנבה של כלי רכב חשמליים, והם "סוגרים את הפער" לעומת גניבות הרכבים שנוסעים על דלק. לדברי גורמים בענף הרכבים החשמליים נגנבים לטובת שלושה שימושים עיקריים: שימוש עצמי ברחבי השטחים, שימוש ברכב לטובת חלפים שעלותם טיפסה (בשל עיכוב בשרשראות האספקה וליקויים ברמת הטיפול של המדינה בתחום החלפים) וכן שימוש בסוללת הרכב לאספקת חשמל במקומות שאין בהם חשמל באופן קבוע באמצעות הטענה סולארית במהלך היום ושימוש בה בשעות הלילה.

מה דורשות חברות הביטוח מבעלי רכבים?

בדוח אודות מדד ינואר, ציין שרייבמן מ־Wobi כי כתוצאה מעליית מכת הגניבות, חברות הביטוח מנסות לצמצם הפסדים כספיים, ולכן ממשיכות להחמיר את דרישות המיגון. אם בשנת 2022 רק 8% מהמבוטחים נדרשו בתנאי מיגון מחמירים, בשנת 2023 הנתונים עמדו על 16% מהמבוטחים.

בסוכנות הדיגיטלית מציינים כי התקנת מכשירי איתור נעשית באופן חד פעמי והעלות שלה נעה בין 700 ל-4,500 שקל, בנוסף לתשלום שנתי שעלותו נעה בטווח של 360-960 שקל (בתוספת לעלות פוליסת הביטוח).

בענף הביטוח מציינים כי בשל מכת הגניבות המיגון האפקטיבי ביותר הוא אכן כלי האיתור והמעקב, זאת לצד התקנת כספות פיזיות השומרות על מחשב הרכב. מנגד, ישנן חברות שאף הפסיקו לדרוש התקנת קודן והגנה טכנולוגית על מחשב הרכב כיוון שאלו נפרצים בקלות.

האם צפויה התייקרות נוספת בביטוחים?

גניבות הרכב מכוסות בפוליסת הביטוח עבור מי שרוכש ביטוח מקיף. יחד עם ההתייקרות הכוללת של כל סוגי הביטוחים לרכב, ב־Wobi זיהו כי פער המחירים בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג' (שנועד להגן מפני נזק לצד שלישי), נמצא בשיא של השנים האחרונות. אם בשנת 2022 הפער בין רכישת ביטוח מקיף הכולל כיסוי צד ג' לבין רכישת ביטוח צד ג' לבדו עמד על כ־900 שקל, ב-2023 הפער עלה ל-1,300 שקל בממוצע ובחודש ינואר 2024 הוא כבר זינק ליותר מ־2,000 שקל. כלומר עלייה של יותר מפי שניים, בתוך שנתיים בלבד.

האם זו המגמה שנמשיך לראות גם בחודשים הבאים?

"בביטוח חובה רשות שוק ההון לא מאפשרת להעלות מחירים ובביטוח המקיף למעשה מדובר בקיזוז ההנחות שהחברות נותנות מתחת לתעריף הספר שאושר להן. יש לקוחות שעוד נהנים מההנחות הללו. חלק מהחברות הגיעו כבר כמעט לרף העליון שהן צריכות להעלות את המחירים כי הן הגיעו לאזור רווחיות. לעומת זאת, 50%-60% שעוד מפסידות אז הן צריכות להעלות עוד מחירים. כך שעוד צפויות לנו העלאות בחלקן".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה כי "כוחות צה"ל פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל וגופי הביטחון הרלוונטיים ומסייעים למעצרם של גנבי רכבים. צה"ל פועל לסיכול טרור כל העת, בדרכים גלויות וסמויות, ונערך לכל תרחיש במטרה לשמור על ביטחון האזרחים". ממשטרת ישראל נשלחה תגובה דומה, בה הוסיפו כי הם פועלים לתפיסת והריסת "משחטות" רכב הנמצאות בשטחי איו"ש.

Support Ukraine