החשמליות מודל 2023: הטוב, הנע והמפואר

לפני שנה, 4 חודשים - 28 דצמבר 2022, כלכליסט
החשמליות מודל 2023: הטוב, הנע והמפואר
כלכליסט סוקר את הרכבים החשמליים החדשים שצפויים לנסוע על כבישי ישראל בשנת 2023, שנמצאת כבר ממש מעבר לסיבוב. מהקאמבק של החיפושית, דרך פריוס שכבר אינה היברידית, ועד הטנדר של פורד שיגיע ביבוא מקביל

שנת 2022 תירשם כאחת השניםהקשות שידע ענף הרכב הישראלי – לא בהכרח מבחינת היקף היבוא בפועל, אלא מבחינת אספקה. 2022 נרשמה פשוט כשנה בה המגמות בשוק לא נקבעו על ידי השאלה הטבעית למי יש מכונית יותר טובה, יותר זולה או יותר בטיחותית או משתלמת, אלא פשוט על ידי השאלה "למי יש מכונית למכור". 

מסיבה זו נרשמה השנה חדירה מאסיבית של מכוניות סיניות, לא כולן טובות, עליה נאה במכירותיהם של דגמים שבעולםנחשבים מיושנים אבל בישראל פשוט השיגו למלאי- ונסיקות של מחירים שלא ממש סייעו לצרכנים. הבלבול הכללי בשוק הרכב הישראלי בטח שלא קיבל רוח גבית מן העובדה שאלפי ישראלים החליטו השנה לעבור לרכב חשמלי ורובם עשו זאת עם מכונית סינית, מה שהותיר את יצרני הרכב המערביים מאחור. האם המגמות האלה ישתקפו בדגמים שנרכוש בשנה הבאה? אלה הבולטים בחבורה.

אורה פאנקי קאט

מה זה? אורה היא חברת בת של גרייט וול מוטורס הסינית, שמכוניות מתוצרתה יובאו לישראל בעבר. אבל אורה, לפחות לפי המלל שמשחררת היבואנית, אינה עוד מותג סיני אפרורי אלא מכונית שמיועדת להיות חכמה ואופנתית.

מי מייבא? לשלמה מוטורס יש ביד את זיכיון BYD. ליוניון מוטורס יש את זיכיון ג'ילי ולקבוצת קרסו יש ביד את זיכיון צ'רי. אחרי שהסיניות האלה כבר ביססו אחיזה בישראל הודיעה כלמוביל שהיא מחזיקה רשמית בזיכיון של אורה,המותג החשמלי של גרייט וול הסינית.

מה מקבלים? אורה היא יצרנית שהחליטה לבחור בכיוון שונה מהכיוון הרגיל של הסינים – כלומר או תכליתי להפליא כמו ג'ילי או טכנולוגי מתוחכם כמו BYD. אורה באמת מייצרת מכונית שבראש ובראשונה מיועדת לקהל חובב סגנון. בסין היצרנית משווקת גרסאות שמיועדות לנשים, עם שמות של מוצרי מאכל, רכבים שטוב שנחסכים מן השוק הישראלי. ה"פאנקי קאט" או "חתול מגניב" היא דווקא אחד הדגמים השמרניים יותר בהיצע, אם כי קשה שלא לשים לב שהחזית נעה בין מחווה לאלפא רומיאו מיטו או חיפושית ישנה. מה שיותר חשוב הן המידות: 4,235 מילימטר אורך, 1,825 מילימטר רוחב, כלומר החתול המדליק מקביל בגודלו פחות או יותר לטויוטה אוריס האצ'בק או פולקסווגן גולף. המנוע חשמלי כמובן ומפיק כ־170 כוחות סוס. מעבר לכך יש שלוש גרסאות של קיבולות סוללה שמאפשרות לפאנקי קאט טווח של עד כ־400 קילומטרים.

עוד משהו חשוב? קיבלה ציון של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של EURONCAP.

4 MG

מה זה? בסערה הסינית החשמלית אשר נחתה על שוק הרכב הישראלי השנה קשה שלא להבחין בהיעדרה של יצרנית אחת חשובה: MG. היצרנית הסינית־בריטית היתה הראשונה שהנחיתה בישראל רכב כביש שטח כל־חשמלי עוד לפני כולם, אבל אז זמני אספקה ממושכים דחקו את המוצר החשמלי שלה במורד טבלאות המסירות, והתחרות מכיוון BYD וג'ילי בטח שלא סייעה.

מי מייבא? קבוצת לובינסקי אשר מייבאת את אופל, פיג'ו, סיטרואן וכמובן גם MG.

מה מקבלים? לפי התיאורים של היצרנית עצמה ה־MG 4 היא סוג של אחות גדולה ל־ZS החשמלי שבעצמו עבר לאחרונה מתיחת פנים שמיועדת להפוך אותו לרלבנטי יותר. באופן מעניין, MG מתארת את ה־4 כ"האצ'בק חשמלית" ולא כרכב כביש שטח, מה שאומר שבדומה לפאנקי קאט היא עשויה למצוא עצמה מתמודדת ראש בראש מול רכבי כביש שטח סינים חשמליים וגם מול מכוניות משפחתיות. האורך שלה הוא כ־4.28 מטרים והרוחב הוא כ־1.83 מטרים. בדומה ללא מעט דגמים חשמלים סינים, גם MG מציעה את הדגם ה־4 בכמה גרסאות שהטווח שלהן נע בין 350–450 קילומטרים בין טעינות.

עוד משהו חשוב? זוהי MG מודרנית עם הנעה אחורית, כמו אבות אבותיה הבריטיות.

טויוטה פריוס פלאג אין

מה זה? טויוטה העולמית נכנסת לעשור הנוכחי עם מעט מאוד מכוניות חשמליות אך עם הרבה מאוד דגמים מוכחים. באירופה רוצים כביכול חשמליות- אבל העולם הגדול עדיין דורש לנד קרוזר. הפריוס הוא הדגם ה"ירוק" המוכר ביותר של טויוטה העולמית ובסיבוב הנוכחי טויוטה ממצבת את הפריוס כמשהו שמעולם לא היתה קודם: ספורטיבית ומרתקת.

מי מייבא? יוניון מוטורס יבואנית טויוטה.

מה מקבלים? טויוטה מבטיחה לנו פריוס שלראשונה תציע ללקוחות את מה ששום פריוס לא הציעה בעבר: הנאה. הגרסה שתגיע לישראל לא תהיה ההיברידית בגלל שמכוניות היברידיות כבר לא מקבלות בישראל הטבת מס ואילו מכוניות פלאג אין הייבריד יקבלו עד סוף 2023. הגרסה שמצוידת במערכת הפלאג אין הייבריד מבוססת על מנוע בנפח 2.0 ליטרים וכמובן מנוע עזר חשמלי וסוללה שניתן לחבר לחשמל. ההספק המשולב הוא 223 כוחות סוס והזינוק מ־0 ל־100 קמ"ש אורך 6.7 שניות, כלומר הוא מרשים במונחי מכונית בנזין אבל לא במונחי מכונית חשמלית. כצפוי, הפריוס החדשה תציע בתא הנוסעים את כל מה שהקונים התרגלו לקבל ברכב חשמלי, כלומר מסך - ועוד מסך. אחד ענק במרכז ואחד משני לנהג.

עוד משהו חשוב? הפריוס מסוגלת גם להוציא חשמל, מי שבאמת מעונין יכול לחבר אליה טוסטר.

יונדאי איוניק 6

מה זה? בזמן שטסלה כבשה בסערה את שוק הרכב החשמלי העולמי, יצרני הרכב המערביים והיפנים עמדו בצד, שילבו ידיים, ציקצקו וחיכו לראות האם האופנה הזאת של רכבים חשמליים באמת תתפוס. הם טעו ובגדול. והיצרנית הראשונה שהתאפסה והחלה לפתח רכבים חשמליים ראויים, דגמים חשמליים טהורים ולא גרסאות חשמליות של דגמים קריימים היתה יונדאי. הדגם הראשון שלה היה איוניק 5 – וכעת מגיעה איוניק 6.

מי מייבא? כלמוביל.

מה מקבלים? בכמה שווקים באירופה יונדאי איוניק כבר משווקת, היא עולה כמו טסלה 3. יונדאי במודע מכוונת לממלכה של טסלה 3, כלומר מכונית משפחתית שתהיה בעלת מאפיינים ספורטיביים (עד כמה שניתן ברכב חשמלי) אבל הכיוון והפילוסופיה הם לחלוטין יונדאי. הפלטפורמה של איוניק 6 היא זו שעליה מבוססות גם ה־6EV של קיה וגם הג'נסיס GV60 וזה אומר הנעה אחורית או כפולה. מבחינת המימדים, איוניק 6 כמעט נכנסת לטריטוריה של יונדאי סונטה הגדולה, עם אורך רשמי של 4.85 מטרים ורוחב של 1.88 מטרים. היצע המנועים מוכר היטב למי שמכיר את איוניק 5, עם גרסת הנעה אחורית (229 כוחות סוס) וגרסת הנעה כפולה (321 כוחות סוס). הטווח בגרסאות ההנעה האחורית הוא מעל 600 קילומטרים.

עוד משהו חשוב? יונדאי תציע גם גרסה בסיסית עם מנוע שמפיק כ־150 כוחות סוס. סוג של איוניק 6 ליסינג.

פולקסווגן ID buzz

מה זה? פולקסווגן היא יצרנית שלא מעט דגמים שלה שהוצגו במהלך שנות הארבעים, חמישים, שישים ושבעים של המאה הקודמת הפכו לאיקוניים לא בגלל שהיו מיוחדים במתכוון אלא פשוט כי היו שימושיים להפליא. העיצוב החביב היה בדרך כלל תופעת לוואי שנבעה מהצורך לחסוך במתכת או במכונות אבל זה לא משנה, זה עבד. זה היה גם המקרה של הרכב המסחרי המוזר שבפולקסווגן בנו על בסיס חיפושית כדי לשנע סחורות וילדי הפרחים עשו את כל היתר. כעת מגיעה גרסה חשמלית של הרכב המיתולוגי של פולקסווגן, אבל בפולקסווגן מאוד נזהרים לא לציין במפורש שזהו דגם ממשיך של הרכב של ילדי הפרחים, כי מדובר במוצר מאוד שונה, כנראה שממש לא עממי וגם כזה שעליו נחה הצלחת החברה בשוקים משמעותיים כדוגמת ארה"ב.

מי מייבא? צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן.

מה מקבלים? מכלולים מוכרים של קונצרן פולקסווגן, אבל כאלה שנחים בפלטפורמה של רכב מסחרי. אם זה נשמע מוכר, זה בגלל שכך גם החל הטרנספורטר המקורי. האורך הוא 4.71 מטרים, הרוחב מכובד מאוד - 1.98 מטרים והגובה, 1.93 מטרים יאפשר כנראה כמעט לעמוד בתוך הרכב. המנוע מפיק 204 כוחות סוס ונח באחוריו של ה־ID BUZZ, ממש כמו בדגם המקורי, אבל זו לא מחווה נוסטיגית. זה המצב גם בפולקסווגן ID4 המשפחתית שמבוססת בדומה ל־ID BUZZ על פלטפורמת MEB של פולקסווגן.

עוד משהו חשוב? יש גם גרסת מטען ויש אפשרות להוציא חשמל.

פורד F150 לייטנינג

מה זה? אם יש דבר אחד שהישראלים למדו ב־2022 הרי שזו העובדה שאם יבואני הרכב הוותיקים אינם מספקים מכוניות, יש יבואנים שישמחו לספק ביבוא מקביל, כלומר ביבוא שלא דרך היבואנית הישירה. וזהו גם המקרה של הטנדר החשמלי של פורד אשר צפוי להגיע לישראל במהלך השבועות הקרובים באמצעות סוכני יבוא מקביל, כפי שכבר מופיע ברישומים של משרד התחבורה.

מה מקבלים? הלייטנינג הוא בעצם טנדר פורד מסדרה F, כלומר טנדר העבודה הקשוח של פורד, אבל חשמלי כמובן ומוכן לעבודה. היצע הגרסאות כולל גרסת בסיס שתהיה מסוגלת לגרד 380 קילומטרים ביום טוב – וגרסה בכירה שתהיה מסוגלת להגיע ל־500 קילומטרים אם הנהג ממש ישתדל. הספקי המנועים הם אמריקאים למהדרין, כלומר בנויים לסחוב בית במקרה הצורך: המנוע של הלייטנינג הבסיסי מפיק 426 כוחות סוס ואילו הלייטנינג בגרסה הבכירה מצויד במנועים אשר מפיקים 563 כוחות סוס.

עוד משהו חשוב? הלייטנינג מזנק ל־100 קמ"ש תוך ארבע שניות, כלומר מדובר בטנדר פורד שמספק ביצועים של פורשה.

Support Ukraine