בזכות רשות התחרות: סמלת נערכת ליבוא רכב סיני נוסף

לפני שנתיים, 3 חודשים - 10 ספטמבר 2022, כלכליסט
Wey לאטה
Wey לאטה
יבואנית פיאט, אלפא רומיאו והונגצ'י נערכת ליבוא מותג סיני נוסף: WEY. היצרנית הסינית נמצאת כיום בבעלות גרייט וול ומייצרת שלושה רכבי כביש שטח - לאטה, מוקה ומקיאטו, שלפי האתר שלה מתוכננים לחדור לשוק הרכב האמריקאי בשנת 2023

סמלת, יבואנית פיאט, אלפא רומיאו והונגצ'י נערכת ליבוא מותג רכב סיני נוסף: WEY. יצרנית הרכב הסינית נוסדה בשנת 2016 על ידי ג'ק וויי והיא נושאת את שמו. WEY נמצאת כיום בבעלות גרייט וול ומייצרת שלושה רכבי כביש שטח: לאטה, מוקה ומקיאטו (כן, אלה שמות של קפה). לפי ההצהרות באתר היצרנית – רכבי הכביש שטח שלה (שמוצעים בגרסאות פלאג אין הייבריד וחשמליות בחלק מן הדגמים) מתוכננים באמצעות מעבדות באירופה ובארה"ב, כאשר המותג נערך לחדירה לשוק הרכב האמריקאי בשנת 2023.

WEY מהווה חלק מקבוצת GREAT WALL MOTORS,שכוללת מותגים כמו: TANK, ORA ו–HAVAL, כאשר WEY ממותגת במקום גבוה. גרייט וול יוצגה בעבר על ידי חברת המזרח, יבואנית לנד רובר ויגואר לישראל, אך תוקף הזיכיון פג, וכיום כבר קיימת היערכות סופית ליבוא ORA, מותג סיני נוסף שצפוי להגיע ארצה באמצעות כלמוביל, יבואנית מיצובישי, מרצדס ויונדאי. כך ייוצר ככל הנראה מצב בו צמד חברות שחוסות תחת אותה חברה ייוצגו בישראל על ידי יבואנים שונים, כפי שכבר קיים כיום בשוק הרכב הישראלי לדוגמה במקרה של יונדאי-קיה שמכוניותיה מיובאות ארצה בנפרד על ידי כלמוביל (יונדאי) וטלקאר (קיה).

אולם, מסמכים של רשות התחרות שהגיעו לידי "כלכליסט" חושפים כי למעשה זיכיון יבוא WEY, מתוקף היותו זרוע היוקרה של GWM לא יכול היה מלכתחילה להתבצע בידי כלמוביל. לפי המסמך שהופץ לאחרונה: "כחלק מהבדיקה נבחנה האפשרות לפיה היצרן יבחר להתקשר עם כלמוביל גם כיבואן רכבי התוצר WEY, בשל הקשר בין היצרן לכלמוביל במסגרת יבוא התוצר המבוקש, ככל שכלמוביל תקבל את הרישיון. על פניו, ייבוא התוצר WEY על ידי כלמוביל עשוי לעורר חשש תחרותי במקטעי רכבי היוקרה". 

לצד אלה נודע ל"כלכליסט" כי קבוצת כדורי, שמייבאת ארצה את מכוניות SKYWELL הסינית פועלת כדי לייבא ארצה גם את מכוניות צ'רי שזיכיון היבוא שלהן הוחזק בעבר על ידי קבוצת כדורי. לפני מספר חודשים הודיעה קבוצת קרסו יבואנית רנו על כוונתה לייבא ארצה מכוניות של צ'רי הסינית. קבוצת קרסו נערכת ליבוא של שלושה דגמים, שלעת עתה אינם כוללים מערכת הנעה חשמלית, ומשלוח ראשון של מכוניות צ'רי כבר יצא לישראל. אולם, הודעתה של קבוצת קרסו לבורסה כללה סעיף חשוב לפיו זיכיון היבוא של צ'רי לישראל אינו בלעדי בידיה. קבוצת כדורי החזיקה בזיכיון צ'רי מאז שנת 2007 אז חתמה על הסכם הפצה ביחד עם קמור, דאז יבואנית ב.מ.וו לישראל. זיכיון יבוא ב.מ.וו לישראל נרכש על ידי דלק רכב ואילו דלק רכב מכרה לקבוצת כדורי את זיכיון צ'רי בישראל בשנת 2011, כלומר לפני מעל עשור, וזאת בעקבות דרישה דאז של הממונה על ההגבלים העסקיים שהוצגה לדלק רכב לפיה היבואנית לא יכלה דאז להחזיק גם בזיכיון יבוא של מותג סיני. 

מקבוצת כדורי נמסר: "אין תגובה".

Support Ukraine