סובלים מפקקים? עוד 70 אלף כלי רכב בדרך לכבישים

לפני 3 שנים, 7 חודשים - 7 מאי 2021, כלכליסט
סובלים מפקקים? עוד 70 אלף כלי רכב בדרך לכבישים
יצאנו מהסגר ונתקענו בפקקים בכבישים. בשנה שעברה נסעו בישראל כ-3.7 מיליון כלי רכב, והשנה המספר יגדל.

בין הסיבות לתחזית הקודרת: יותר מכוניות חדשות עולות על הכביש ופחות נגרעות, דגמים חדשים צפויים לצוץ השנה, ובעלי הממון יצרפו אותם לכבישים; וגם - בתחילת 2022 צפויות עליות מס על מכוניות היברידיות ופלאג אין - והישראלים יזדרזו לרכוש מכונית חדשות קודם לכן

מאז היציאה מהסגר גילו הישראלים שהם תקועים בפקקים, בערים, ביישובים היותר קטנים ובכבישי האורך והרוחב של המדינה. אותנו זה לא מפתיע, וגם כתבנו על כך שעוד ישבנו מסוגרים בביתנו.

אבל בשבוע שעבר פורסמו נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ששופכים אור על היקף התופעה. כמדי שנה פרסמה הלמ"ס את הקובץ שנקרא "כלי רכב מנועיים בישראל" ולפיו, בכבישי ישראל קיימים 3,689,300 כלי רכב. מדובר בעלייה של 2.5% לעומת 2019, וזאת כאשר 2020 היתה שנה גרועה למדי לענף הרכב הישראלי.
נתוני הלמ"ס המפורטים מאפשרים להבין את גודלה של הבעיה. למשל, קצב ההתווספות והגריעה - כמה מכוניות נוספו וכמה חוסלו (נגנבו או נהרסו בתאונה). התשובה: 316 אלף מכוניות נוספו ו-227 אלף נגרעו.

עוד נתון חשוב נוגע לגיל הממוצע של מכונית. התשובה: המכוניות מזדקנות. ב-2019 היה גילה הממוצע של מכונית 6.7 שנים, כעת מדובר על 7 שנים בממוצע. המכוניות מחזיקות יותר מעמד, הן אמינות יותר ומעבר לכך, יש ישראלים שפשוט אין להם כסף לקנות מכונית חדשה.

וישנו כמובן הנתון החשוב ביותר: "רמת המינוע" - כמה מכוניות יש בישראל לכל אלף תושבים. התשובה: 397, עלייה זעירה לעומת 2019. הנתון הזה עשוי אולי להישמע סביר אבל כשמשווים אותו למדינות ה- OECD מתברר הפער. באיטליה מוכת הקורונה יש 911 מכוניות לאלף תושבים. בשוויץ 746 ואילו בשבדיה ב-622 מכוניות לאלף תושבים. הנתון של "רמת המינוע" חשובה משום שהיא מספקת מידע חיוני על רמת החיים במדינה - כמה מכוניות יש בכל בית. ישראל כאמור אי שם למטה בינתיים, אבל עלייה ברמת החיים תביא לעוד מכוניות מה שלא יקרה כנראה באירופה, שם יש כבר התייצבות של "רמת המינוע".

חוזרים לעבוד במשרד

דוח הלמ"ס אינו מפתיע, אך הוא בעייתי מאוד, משום שהוא מספק לנו הצצה מטרידה לתחזית קודרת - מדוע הפקקים ישארו חלק בלתי נפרד מחיינו בכל מקרה, גם אם תהיה התערבות ממשלתית.

הסיבה לתחזית הקודרת הזו טמונה בכמה "תחנות ביניים" וגם בנתונים סטטיסטיים שעמם קשה להתווכח. ראשית, עפ"י נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב לגבי 2020 (שנה "גרועה" במונחי ענף הרכב הישראלי), מדובר ב-214 אלף מכוניות, הנתון נמוך עבור שוק שבו 260 אלף מכוניות הן הנורמה.

בשנת 2021 יש כמה גורמים חשובים שמשחקים תפקיד חשוב בטבלאות המסירות. קודם כל, מה שיורד עולה. כלומר השנה יהיו לפחות 250 אלף מסירות של רכב חדש - וזה רק על ידי יבואני הרכב הרשמיים. במקביל, גם יבואני הרכב המקביל נערכים לקרב על הכסף הגדול, כך שברור שהשנה יעלה מספר המכוניות הכביש לעומת אשתקד.

אבל זה לא הכל: הספאקים, היוניקורנים, הכסף שחזר לזרום, יצרו מעמד חדש של קונים ישראלים. כאלה שעד כה לא החזיקו שתי מכוניות במשפחה, כאלה שלא חשבו להחליף את המכונית בת השלוש, כעת הם יכולים. ואלה כמובן רק קומץ. במהלך החודשים הקרובים אחוז לא מבוטל של העובדים יצטרך לשוב לעבודה וסביר להניח שהם יעשו זאת במכוניותיהם הפרטיות.
גריעת מכוניות

כבר למדנו שקשה לסמוך על הרשויות לגבי תוכניות גריטה ברות ביצוע מה שמשאיר אותנו עם מכוניות ישנות יותר בכביש כפי שממחישים נתוני הלמ"ס - אך מעבר לכך עוד אפקט: רוב המכוניות החדישות מצוידות במערכות בטיחות אקטיביות - בולמות לבד, מתחמקות לבד, שומרות על עצמן. הדברים תקפים כמובן למכוניות שגילן הוא שלוש ומטה, אך מכוניות אלה הולכות ונהיות מעורבות פחות בתאונות דרכים, כלומר מספרן ברשימת הגריעה הולך ופוחת.

וכמובן, 2021 היא גם שנת החדירה של מותגים חדשים לשוק: ג'ילי, AIWAYS, טסלה ועוד - כל השחקנים החדשים האלה צפויים בתורם גם להמטיר על שוק הרכב הישראלי אלפי מכוניות שלא ברור לאן יוכלו לנסוע בפקקים. בסך הכול, פקקים הם משחק של מספרים, כלומר כמה מכוניות נמצאות בכביש ברגע נתון ביחס ליכולת של התשתיות להכיל אותן.

ואם לא די בכך, בסוף דצמבר צפויה "הפצצה" כבדה על כבישים באדיבות המדינה. ב-1 בינואר 2022 יכנסו לתוקף כמה שינויים חשובים: מס הקניה על רכב היברידי עממי שעומד כיום על 50% יעלה למס רגיל של 70%-83%. מס הקניה על הפלאג אין יעלה מ-30% ל-40% ורק הרכב החשמלי ישאר על 10%.

לעניין זה אפקט צפוי: באוקטובר תחל להגיע לישראל רכבת של אוניות עמוסות בכל המכוניות שיתייקרו ב- בינואר - כשניתן יהיה לחלק אותן לשתי קבוצות: אלה שיימסרו ללקוחות לפני עליית המס ואלה שאחרי. בשפה פשוטה: צפו פגיעה של כ-80-60 אלף מכוניות שיצטרפו לכבישי הארץ בתוך חודשיים בשני גלים, אחד קטן בדצמבר לטובת מי שירצה מכונית ליסינג "לפני העלייה" ואחד אחרי ה-1 בינואר למי שירצה מכונית "ששוחררה ממכס לפני העלייה הגדולה" - כך שהרע שבפקקים מכל עדיין לפנינו.

Support Ukraine