+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1435, סה"כ - 22328

מצלמות המהירות: הצלחה כלכלית, כישלון בטיחותי

19 נובמבר 2019 - Walla!

מצלמות המהירות

600 מיליון שקלים, זו ההכנסה שהניבו למדינה מצלמות המהירות בארבע השנים האחרונות, מדובר בתשואה שאין לה אח ורע בעולם. הבעיה: הן לא עושות את העבודה, והכסף לא הולך למקומות הנכונים

לפני מספר ימים התפרסמו נתונים שמצביעים על היקף הגזל: 600 מיליון שקלים התאדו מהכיס של הנהגים בארבע השנים האחרונות בעקבות דוחות מהירות של מערכת המצלמות א'3. אם תוסיפו לכך את עלויות הפעלת, ניהול ותכנון הפרויקט, מדובר על כמעט מיליארד שקלים ששילמנו, למרות שאין בדל של ראיה כי הוא הפחית את מספר תאונות הדרכים.

את הנתון הזה ניסתה המדינה להסתיר ככל יכולתה. אין טריק שלא ננקט בשביל למנוע מאיתנו להיחשף להיקף הגביה והסיבה לכך ברורה. המערכת אינה משרתת את האינטרס הציבורי אלא תכליתה שונה לגמרי - להעמיק את היקף גביית המס מאזרחי המדינה. השיטה די פשוטה: במקום להידרש להליך חקיקה בשביל להטיל עוד מס ולהצלב בעיתונות, אפשר למצוא דרך יעילה הרבה יותר, באצטלה של מאבק בתאונות הדרכים, נטיל על האזרחים מס חדש במסווה.

עוד בתחילת הדרך היה ברור כי הבחירה להציב חלק מהמצלמות בכבישים מהירים ובטוחים יחסית, משמעותה כי לא הצלת חיי אדם ניצבת במעלה סולם סדר העדיפויות. הכשלים המוסריים לא הסתיימו בכך - המדינה העבירה באופן מתמשך מידע שגוי לגבי אמינות המערכת ואף נמנעה ככל יכולתה מהגעה להליכים משפטיים בשביל לטייח את העובדות. כלל הנוגעים בדבר התגייסו לצורך כך, החל מהמשטרה, המשך במכון התקנים והפרקליטות וכלה במשרד המשפטים. כולם עשו יד אחד כנגדנו, תוך ניצול ציני של האמון הבסיסי שניתן בהם.

גם עיתונאי החצר של אותם גופים השתתפו בחגיגה וכבדרך קבע פרסמו הודעות לעיתונות על אמינות המערכת ויעילותה, בלא שטרחו לדרוש כל ביסוס לכך. הערפל שירת היטב את המדינה, עובדה היא כי שיעור ניכר מהנהגים שילמו את הדוחות. וכאשר חלק מגופי המדייה נאותו לעסוק בנושא, אף אחד מהם לא טרח להתעמק בסוגיה החשובה מכולן: מידת התרומה שלה להגברת הביטחון בכבישים.

אחד מהעיתונאים שאינו אוכל מהיד של המערכת, דרש מהמשטרה שתעביר לידיו את המחקרים שהובילו אותה לקדם את מערך פריסת המצלמות. התוצאה - אסופה של נתונים חלקיים, סותרים ותמוהים שמלמדים על גודל הפארסה. כך למשל, בהתייחס לאכיפת מהירות בשטח עירוני, נמצא כי פסי האטה יעילים פי שתיים בהפחתת שכיחות התאונות. למעשה, נמצא כי כל אמצעי הנדסי אחר יעיל הרבה יותר מאשר מצלמות המהירות.

המשטרה אף מנפנפת כבדרך קבע במחקר פרהיסטורי בו נבחנת השפעת המצלמות על מחוז מסוים באנגליה, אך איש באגף התנועה לא עצר ותמה על ההבדל בין מיקום המצלמות שם לבין אופן פריסתן כאן. למשטרה יש גם מחקר נוסף ביד, אבל גם בו, השורה התחתונה היא שקיימת מחלוקת לגבי תרומת המצלמות להגברת הבטיחות בצמתים.

מי שאילץ את המדינה לחשוף את המידע לגבי היקף הגביה המטצבר היא העמותה לחופש המידע, אולם הנתונים שהועברו לידיה אינם כוללים את מיקומי המצלמות ותפוקתן. הסירוב אינו מפתיע אך מטריד ביותר: הרי המשטרה היא הראשונה לנפנף בהצלחותיה ומכך אנו למדים שיש לה מה להסתיר - שאין זיקה בין הקנסות ובטיחות בדרכים. ומסכת ההסתרה לא מסתיימת בכך. על פי הנתונים שנתקבלו, מאז שהכריזה המשטרה על החזרת האכיפה באמצעות מערך המצלמות לא הונפקו דוחות בגין עבירת המהירות היותר מסוכנת - נהיגה מעל 30 קמ"ש מהמותר בעיר או יותר מ-50 קמ"ש בכביש בין עירוני. כיצד משתלבת מדיניות אכיפה זו עם הכוונה המוצהרת של המשטרה להקטין את מספר התאונות הקטלניות? היא לא. הסיבה לאכיפה הסלקטיבית היא העובדה כי עבירות אלו מחייבות הזמנה לדין, אך היא מעוניינת להמשיך להתעלם מפסיקת השופט בכר, לפיה לא הוכחה אמינות המצלמות. התביעה המשטרתית חוששת שיביסו אותה. חד משמעית. כפועל יוצא, מרבית הבקשות להישפט בגין עבירות שבוצעו בעבר נסגרות בהמוניהן בענישה סימלית, לרוב בלי נקודות. הדבר האחרון שהיא מעוניינת בו הוא תיק דגל נוסף שיתקע טריז בגלגלי מכונת הגבייה.

ואם המשטרה מתעדפת באופן יעיל את חלוקת משאביה בהתאם לרמת המסוכנות, כיצד הדבר מתיישב עם העובדה כי המצלמות מיעטו להנפיק דוחות למשאיות במשקל של 12 טון ומעלה, וחרף מעורבותן הרבה בתאונות קטלניות?

בתאריך ה-10 ביוני 2018 הפסיקה משטרת ישראל לשלוח דו"חות לנהגים שנסעו על פני מצלמות המהירות במהירות מופרזת, עקב הוראה של פרקליטות המדינה. כעבור מספר חודשים התברר כי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2017, חלה ירידה בשיעור של 57% במספר הנספים בתאונות קטלניות. ההסבר לכך טמון בין היתר בעבודה כי המשטרה נאלצה לצאת לשטח ולאכוף עבירות של ביריונות בכביש ונסיעה במהירות מסכנת חיים בכבישים אדומים. גם עצם הגברת הנוכחות המשטרתית בכבישים עשתה את שלה. זאת כמובן לצד הגדלת האכיפה על עבירות הסחת הדעת תוך שימוש ברחפנים ומצלמות ייעודיות.

לסיכום, מטרתו המוצהרת של הפרויקט המצלמות היתה להביא לירידה במספר תאונות הדרכים ולהציל חיים, אולם נכון להיום, עדיין לא קיימים מחקרים אמינים שמוכיחים חד משמעית כי קיים קשר סיבתי בין העליה באכיפת עבירות המהירות וירידה במספר התאונות. הדבר היחיד שברור הוא כי המדינה התמכרה לגביית המס הזו. 600 מיליון שקלים סוגרים לה פינה ואין בכוונתה לוותר על הבוננזה הזו.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile Mobilitytakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית