סופטבנק השלימה רכישת 15% מאובר לפי שווי של 48 מיליארד דולר

לפני 6 שנים, 3 חודשים - 19 ינואר 2018, כלכליסט
סופטבנק השלימה רכישת 15% מאובר לפי שווי של 48 מיליארד דולר
מדובר בהנחה ניכרת של 30% לעומת הערכת השווי הקודמת של אובר - שנובעת מרצף השערוריות שבהן היתה מעורבת החברה; המייסד והמנכ"ל לשעבר, טרוויס קלאניק, הפך בעקבות העסקה למיליארדר

ענקית הטלקום היפנית סופטבנק השלימה את העסקה לרכישת 15% ממניות אובר, במהלך משולב שכלל השקעה ישירה ורכישת מניות ממשיקיעים קיימים בשווי כולל של 9.3 מיליארד דולר – כך הודיעה הלילה מפעילת אפליקציית שיתוף הנסיעות.

העסקה יכולה להיחשב למציאה בעבור סופטבנק, שביצעה אותה לפי שווי של 48 מיליארד דולר, הנחה ניכרת של 30% לעומת הערכת השווי הקודמת של אובר. החברה נאלצה להיענות להצעה במחיר הנמוך, לאחר שנה רצופת שערוריות וחדשות מאכזבות, שהובילו להדחת המייסד טרוויס קלאניק מתפקיד המנכ"ל, ולמינויו של מנכ"ל אקספדיה דארה קוסרשאהי.

בעקבות השלמת המהלך הפך קלאניק למיליארדר בפועל, אחרי שמכר לסופטבנק מניות בשווי של 1.4 מיליארד דולר. בעלת המניות הגדולה באובר, קרן בנצ'מרק, מכרה 15% ממניותיה תמורת 900 מיליון דולר.

העסקה גם מסמלת את סוף עידן שליטתו של קלאניק בחברה, שכן עם השלמתה הוא יאבד את הרוב שהיה לו בדירקטוריון. זאת, בעקבות הגדלת מספר חברי הדירקטוריון ל-17 והוספת דירקטורים עצמאיים חדשים באופן מיידי. קלאניק עדיין יוכל להשפיע על התנהלות אובר כחבר דירקטוריון, ואולם נראה שהעסקה מסמלת את סוף שאיפותיו לשוב לכס המנכ"ל.

"זו תוצאה נהדרת לבעלי המניות, למשקיעים וללקוחות, שמחזקת את הניהול של אובר", נמסר מהחברה בהודעה לעיתונות. "אנו מגדילים את ההשקעה בטכנולוגיה וממשיכים להביא שירותים ליותר אנשים בכל העולם". 

מסופטבנק נמסר: "לאובר יש עתיד מאוד מבטיח תחת הנהגה חדשה. היא עכשיו חלק מהרשת הרחבה של סופטבנק, שכוללת את ספרינט ואת WeWork. אנחנו מצפים לסייע לאובר להפוך להצלחה עולמית גדולה עוד יותר".

Support Ukraine