נהג חדש: אובר הציעה לדארה קוסרשאהי לכהן כמנכ"ל החברה

לפני 6 שנים, 7 חודשים - 28 אוגוסט 2017, גלובס
נהג חדש: אובר הציעה לדארה קוסרשאהי לכהן כמנכ"ל החברה
אחרי היריון שנמשך 9 שבועות, בחר דירקטוריון אובר מנהל חדש לסטארט-אפ הגדול בעולם . קוסרשאהי, שעדיין לא הגיב להצעה, מנהל מזה 12 שנה את חברת אקספדיה, שמשווקת נסיעות אונליין, מעסיקה 20 אלף עובדים ושווה 23 מיליארד דולר

לאחר תהליך חיפושים סוער שארך 9 שבועות, בעקבות התפטרותו של טראוויס קלאניק בסוף יוני, הצביעה אתמול (א') מועצת המנהלים של אובר בעד מינוי מנכ"ל אקספדיה (Expedia), דארה קוסרשאהי (Khosrowshahi), למחליפו של קלאניק בראשות החברה, לדברי מקורות יודעי דבר.

אתמול (א') נקראה מועצת המנהלים של אובר לבחור בין קוסרשאהי לבין מג וויטמן, מנכ"לית היולט פקארד אנטרפרייז (HPE), ובסופו של דבר החליטה לבחור במנכ"ל הפחות ידוע, שניצב בראש אקספדיה מאז 2005.

ההחלטה באה בעקבות תהליך כאוטי במיוחד של חיפוש אחר מנהיג לחברת הסטארט-אפ בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, שאת פעילותה מממנים משקיעי הון סיכון. במועצת המנהלים של החברה התנהל מאבק פנימי מטלטל. בנצ'מרק קפיטל, אחת המשקיעות הגדולות והמוקדמות ביותר של אובר, הובילה את הדחתו ביוני של קלאניק, הנמנה עם מייסדי אובר, ולאחר מכן הגישה נגדו תביעה משפטית כדי להדיחו גם ממועצת המנהלים. משקיעים אחרים בחרו צדדים בסכסוך, והטיחו זה בזה האשמות וטענות שעדיין לא יושבו.

לשקם את התדמית

אם יסכים קוסרשאהי בן ה-48 לקבל את התפקיד, יהיה עליו לשקם את תדמיתה של אובר לאחר חודשים של שערוריות בספקית שירות הנסיעות בהזמנה. החברה מתמודדת עם המצב שנוצר בעקבות טענות לתרבות סקסיסטית והטרדה מינית, בריחת בכירים ותביעה מצדה של החברה-האם של גוגל, אלפבית, שטוענת כי אובר השתמשה בסודות מסחריים שלה לעיצוב מכוניות אוטונומיות.

כמו כן יצטרך קוסרשאהי להתמודד עם מועצת מנהלים ששרויה בפילוג עמוק לגבי עתיד החברה, וכן עם קודמו בתפקיד, קלאניק, שממשיך להחזיק במושב במועצת המנהלים של אובר ומנסה להשפיע על החברה.

קוסרשאהי, אמריקאי ממוצא איראני, שמנהל את אקספדיה כבר יותר מעשר שנים, עשוי לעשות הון באובר אם יעלה בידו לנווט את החברה להנפקה ראשונית לציבור שתנחל הצלחה. לא ברור מתי תגיש אובר - ששוויה נאמד אשתקד בידי המשקיעים בסביבות 68 מיליארד דולר - בקשה לעריכת הנפקה ראשונית לציבור, אך היא שוקדת קודם על ייצוב מצבה הפיננסי כדי למשוך משקיעים.

ב-2015 נמנה קוסרשאהי עם אחד המנכ"לים המתוגמלים ביותר בקרב מנכ"לי החברות הכלולות במדד S&P 500. חבילת התגמולים שלו נאמדה ב-94.6 מיליון דולר, בעיקר באופציות ארוכות טווח שנועדו להשאירו בחברה לכמה שנים.

אובר תקבל מנכ"ל בעל ותק רב בתחום האינטרנט, ניסיון בעשיית עסקאות והצלחה מוכחת ביצירת צמיחה יציבה. הוא החל את הקריירה שלו בבנק ההשקעות Allen & Co, והרשים את איל המדיה בארי דילר, מנכ"ל IAC, בכישוריו הפיננסיים. הוא הצטרף לחברה של דילר ב-1998, הפך לסמנכ"ל הכספים של IAC וב-2005 התמנה למנכ"ל אקספדיה.

קוסרשאהי יקבל לידיו חברה עולמית שמעסיקה 15 אלף עובדים, אך עדיין סובלת מחוסר רווחיות. אשתקד הפסידה אובר 3 מיליארד דולר, ובמחצית הראשונה של השנה הנוכחית קרוב ל-1.4 מיליארד דולר. אובר עדיין מגדילה את המכירות, ובשבוע שעבר דיווחה על הכנסות בסך 1.75 מיליארד דולר ברבעון השני - עלייה של 17% לעומת הרבעון הראשון. אשתקד הסתכמו המכירות השנתיות ב-6.5 מיליארד דולר.

מכירות אקספדיה, לעומת זאת, הסתכמו אשתקד ב-8.77 מיליארד דולר - זינוק של 31% לעומת אשתקד, והרווח הנקי עמד על 281.8 מיליון דולר - צניחה של 63% לעומת אשתקד.

בחירתו של קוסרשאהי הפתיעה, לנוכח השמות הגדולים יותר שאוזכרו בתקשורת כמועמדים לתפקיד. בסוף השבוע נפגשו הדירקטורים עם וויטמן ועם מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, ג'ף אימלט, למצגות סופיות של חזונם בתפקיד המנכ"ל.

אימלט הוציא את עצמו מהמרוץ אתמול (א') בבוקר, לאחר שציין את הכאוס והפילוג בין הפלגים השונים במועצת המנהלים של אובר. מקורות אחרים טענו כי מדובר במהלך שנועד להציל את כבודו של אימלט, לאחר שנודע לו כי לא יזכה בתפקיד המנכ"ל.

מועמדותה של וויטמן הובילה לסכסוכים חריפים בין הדירקטורים של אובר, לאחר שוויטמן הצהירה בפומבי בטוויטר בחודש שעבר, ובוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר, כי אינה מעוניינת בתפקיד.

לכמה דירקטורים היה רושם כי כניסתה המחודשת של וויטמן לתמונה היתה ביוזמת בנצ'מרק קפיטל, המנהלת מערכת יחסים קרובה עם וויטמן מאז תקופת כהונתה של וויטמן כמנכ"לית איביי.

בנצ'מרק הכחישה כי קידמה את מועמדותה של וויטמן. במועד מוקדם יותר החודש הגישה בנצ'מרק תביעה משפטית נגד קלאניק, וטענה שהוא ידע על קיומה של התנהגות לא הולמת בחברה כששכנע את בנצ'מרק ובעלי מניות אחרים להוסיף למועצת המנהלים שלושה מושבים אחרים שיהיו בשליטתו. קלאניק ומאט קוהלר, שותף בבנצ'מרק, חברים גם במועצת המנהלים של אובר וגם בוועדה בת חמשת החברים שחיפשה אחר מנכ"ל חדש לחברה. קלאניק טוען כי התביעה המשפטית חסרת שחר.

התביעה - בנוסף להאשמות והאשמות הנגד שמטיחים זה בזה בעלי המניות של אובר - הפכה למקור של הסחת דעת בעוד מועצת המנהלים עושה מאמצים למצוא מנכ"ל חדש.

אם תשכור אובר את קוסרשאהי, יסתיים החיפוש תוך כחודשיים - זמן קצר יחסית כשמדובר בחברה בגודל של אובר. בדרך כלל לוקחים חיפושים כאלה שלושה עד חמישה חודשים, לדברי מומחי השמת בכירים. אובר זקוקה למנהיג לאחר שקלאניק התפטר והותיר את ההחלטות החשובות שחייבת לקחת החברה בידי ועדה של יותר מתריסר חברים.

מו"מ על התנאים

קוסרשאהי יצטרך למנות אנשים חדשים לכמה משכורת בכירות בחברה, כולל סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שיווק וסמנכ"ל תפעול. אובר מחפשת גם יו"ר.

לפני שאובר תוכל להכריז רשמית על מינויו של קוסרשאהי לתפקיד המנכ"ל, יהיה עליו לנהל מו"מ על חוזה העסקתו, לדברי מקורות יודעי דבר. תהליך זה עשוי לקחת כמה ימים ואפילו כמה שבועות, אך אובר מקווה להאיץ את התהליך כדי שיהיה ביכולתה להכריז לעובדים על מינויו של מנכ"ל חדש כבר השבוע.

קוסרשאהי יושב במועצות המנהלים של קמעונאית הספורט Fanatics ושל הניו-יורק טיימס קומפני. מנכ"ל Fanatics, דאג מאק, כינה את בחירתו של קוסרשאהי לתפקיד מנכ"ל אובר "מהלך מזהיר". "הוא מבין איך הטכנולוגיה משמשת כזרז לכל מה שאתה עושה בעסק. והוא קשוב לסוגיות של תרבות תאגידית". אובר זקוקה נואשות לרפורמה בתרבותה התאגידית לאחר שנה רצופת שערוריות ועזיבתם של שורת בכירים.

"אסטרטג אדיר ומנהיג תכל'ס"

דארה קוסרשאהי, המנכ"ל הבא של אובר (Uber), אינו נמנה עם מנהלי החברות הנחשבים לסופר-סטארים בעמק הסיליקון, אך הוא מביא לתפקידו החדש רקורד מוכח של עשיית עסקאות וצמיחה יציבה.

קוסרשאהי בן ה-48, מנהל ותיק בתחום האינטרנט, קשור באופן הדוק לאיל המדיה בארי דילר, ששכר את קוסרשאהי - מומחה למיזוגים - ב-1998, כשקוסרשאהי עדיין היה אנליסט צעיר בבנק ההשקעות Allen & Co. קוסרשאהי הפך למנכ"ל אקספדיה (Expedia) ב-2005, זמן קצר לאחר שדילר פיצל את נכסי הנסיעות שלו.

מאז הפכה אקספדיה לרוכשת סדרתית, בייחוד בשלוש השנים האחרונות. היא בלעה את Orbiz ואת Travelocity, ורכשה את שירות שכירת יחידות הדיור לצורכי נופש, HomeAway, כדי להתחרות ב-Airbnb, חברת סטארט-אפ נוספת ששוויה נאמד במיליארדי דולרים. שווי השוק של אקספדיה תפח ל-23 מיליארד דולר, ובארה"ב היא ניצבת במקום השני לאחר יריבתה הגדולה Priceline Group. עם זאת, מתגמד שווי השוק שלה ביחס לאומדן שווי השוק של אובר כפי שהוא משתקף בסבבי גיוס הון פרטיים.

רוברט מיילוד מפרייסליין אמר כי קוסרשאהי היה מתחרה אימתנית ותיאר אותו כ"אסטרטג אדיר ומנהיג תכל'ס".

קוסרשאהי יצטרך לוותר על חבילת תגמולים נדיבה כדי לעבוד באובר. ב-2015 העניקה לו חברת הנסיעות חבילת תגמולים שנאמדת בקרוב ל-95 מיליון דולר על פני חמש שנים, למרות שהוא לא נדרש מעולם לעמוד ביעדי ביצוע אגרסיביים כדי לזכות בתגמולים.

קוסרשאהי, יליד טהראן, גדל במדינת ניו-יורק מכיוון שבעת המהפכה באיראן שהתה משפחתו - שהחזיקה בכמה מפעלי ייצור באיראן - בחופשה בארה"ב, ונמנעה מלשוב לאיראן מחשש לביטחונה. "הבנו שיש לנו מזל לא ייאמן שהיינו בארה"ב באותה העת", סיפר קוסרשאהי לוול סטריט ג'ורנל.

קוסרשאהי למד הנדסה באוניברסיטת בראון, אך החל ללמוד פיננסים לאחר מעברו לניו-יורק. פריצת הדרך הגדולה שלו התרחשה כשהיה מנהל זוטר ב-Allen. רשת הקניות QVC של דילר יצאה בהצעת רכש עוינת עבור פרמאונט קומיוניקיישנס. בסופו של דבר נכשלה הצעת הרכש, אך דילר התרשם מיכולת עיבוד הנתונים של היועץ הצעיר, וב-1998 הצטרף קוסרשאהי לחברה של דילר.

במועד מוקדם יותר השנה הלך מנכ"ל אקספדיה בעקבות רבים מעמיתיו במגזר הטכנולוגיה, ומתח ביקורת על מדיניות ההגירה של הנשיא דונלד טראמפ. כשהממשל החל לפתע בינואר למנוע מאזרחי שש מדינות מוסלמיות - כולל איראן - את הכניסה לארה"ב, אמר קוסרשאהי כי החלטה זו "מייצגת באור השלילי ביותר את נטייתו של טראמפ לנקוט צעדים פזיזים, ולא לפעול מתוך שיקול דעת".

עד למועד פרסום הכתבה לא ניתן היה להשיג אתמול (א') את תגובתו של קוסרשאהי. אחת מדוברות אקספדיה סירבה להגיב.

מקורות מקורבים לקוסרשאהי מתארים אותו כאדם צנוע שחש בנוח עם ההתמודדות עם נטל האחריות הגובר שהוטל עליו במהלך הקריירה שלו. בהנהגת קוסרשאהי הגדילה אקספדיה לממדים משמעותיים את נתח השוק שלה במגזר הנסיעות בארה"ב, מבלי שנתקלה בקשיים רציניים מצד הרגולטור.

אקספדיה הדפה תביעות משפטיות מצדן של מדינות בארה"ב ורשויות מקומיות אמריקאיות, וכן מצדן של מדינות זרות, בגין גביית מס וסוגיות אחרות. ניסיון זה עשוי לסייע לקוסרשאהי לנווט את אובר בסכסוכיה הרבים עם הרשויות בשווקים שבהן היא פועלת.

אקספדיה, שבונה מטה חדש ומסיבי על החוף בסיאטל, דומה בגודלה לאובר במונחי מספר העובדים. נכון ל-31 בדצמבר העסיקה אקספדיה כ-20 אלף עובדים במשרות מלאות וחלקיות, ואובר מהירת הצמיחה מעסיקה כ-15 אלף עובדים. בניגוד לאובר, אקספדיה היא חברה רווחית, ואשתקד הגיעו הכנסותיה ל-8.77 מיליארד דולר.

5 עובדות על המועמד לניהול אובר

  • 1 הוא נולד בטהרן בשנת 1969
  • 2 בשנת 2015 הוא זכה לתגמול בהיקף 94.6 מיליון
  • 3 קוסרשאהי חבר במועצת המנהלים של הניו-יורק טיימס
  • 4 הוא למד הנדסה באוניברסיטת בראון
  • 5 קוסרשאהי נחשב למתנגד בולט של הנשיא טראמפ

5 עובדות על אקספדיה

  • 1 החברה נוסדה בשנת 1996 בתור חטיבה במיקרוסופט
  • 2 שווי השוק של אקספדיה הוא כ-23 מיליארד דולר
  • 3 משרדי החברה ממוקמים בוושינגטון
  • 4 אקספדיה ביצעה כ-20 רכישות מאז שנת 2000
  • 5 צ'לסי קלינטון חברה במועצת המנהלים של החברה
Support Ukraine