סקודה פאביה: סופר מיני במגרש של הגדולים

לפני שנה, 9 חודשים - 9 יולי 2022, כלכליסט
סקודה פאביה
סקודה פאביה
למי שלא צריך מכונית משפחתית בגודל מלא אבל לא רוצה להרגיש שהוא נוסע בצעצוע לא מושקע, פאביה היא פתרון מצוין: תא נוסעים נוח ומרווח, חוויית נהיגה טובה והתנהגות כביש מצוינת. אבל נקודת התורפה היא המחיר: מכונית סופר־מיני שעולה כמו משפחתית

סקודה היא יצרנית הרכב ההגיונית הכי לא הגיונית שיש. סוג של פרח קיר, יצרן רכב שאף אחד לא מנבא לו גדולות ונצורות מפני שיש אחרים מוצלחים יותר. אבל דווקא בהמשך הדרך אותה מוזרות, אותה דבקות בעקרונות, הן מה שהופך מוזר ליצירתי, לא הגיוני לחכם. 

סקודה פאביה היא דוגמה מצוינת: בשנות התשעים סקודה היתה יצרנית רכב עם ניחוח קומוניסטי שעדיין חיפשה כיוון. המכונית הכי "מערבית" שלה היתה פליסיה המיושנת. ואז בסקודה קיבלו את הזכות להשתמש בפלטפורמה של פולקסווגן, אותה פלטפורמה של פולו הישנה, כדי לבנות עליה מכונית סופר־מיני: פאביה. כך נולדה פאביה הראשונה. 

ואז התרחש מאורע לא צפוי: סקודה התלמידה החלה לאיים על פולקסווגן המורה, כי מתברר שאריסטוקרטיה גרמנית לא תמיד יכולה להיגיון צ'כי בריא, שלא לדבר כמובן על מחיר יותר אטרקטיבי. 

בסקודה לקחו את מה שקיבלו מפולקסווגן, כלומר שלדה ומנוע, ובנו מכונית שונה. מכונית ששמה דגש על יעילות ובטיחות, אבל בלי לשבור את חשבון הבנק. פאביה היא אחד הדגמים המוצלחים והמצליחים ביותר של סקודה, דווקא בגלל השילוב הזה של רכיבים של פולקסווגן והיגיון בריא של סקודה.

סקודה פאביה החדשה אינה שונה: השלדה והרכיבים הם של פולקסווגן. כל היתר, מהמתקנים בדלתות לאחסון מטריות ועד לצג המידע הרב־שימושי, הם של סקודה. בחלקם, אגב, הם יותר טובים מפולקסווגן, בחלקם פחות. 

הפאביה החדשה אינה מכונית חדשה ברמה העולמית, היא כן מכונית חדשה בישראל. פאביה, הדור הנוכחי, הוצגה בשנה שעברה ומגיעה לישראל רק כעת. בדומה לכל מה ששייך לקבוצת פולקסווגן, גם סקודה מתמודדת עם קשיי אספקה משמעותיים שדוחפים את המחירים למעלה וגם מעכבים את פסי הייצור, חבל. 

סקודה פאביה שלנו כבר לא נראית כמו פולקסווגן פולו קטנה, מדובר במוצר שיש לו זהות ברורה, שייכות מותגית אמיתית. היא דומה קצת יותר לרכב כביש שטח וקצת פחות למכונית סופר־מיני. החזית מזכירה קצת את זו של סקודה קאמיק החשמלית. הגריל הקדמי עדיין ענק, עדיין בא להראות נוכחות, עדיין מרגיש מעט זר ולא נחוץ על חזיתה של מה שהיא בפועל מכונית סופר־מיני.

תא הנוסעים של סקודה פאביה הוא תא נוסעים מצוין: המרווח הפנימי טוב, גם מקדימה וגם מאחור. פאביה היא מכונית שארוזה היטב. לנהג יש שפע של מקום, הספסל האחורי יכול לאכלס שני מבוגרים, ואפילו תא המטען סביר.

ממשק השליטה של סקודה טוב, אבל לפעמים מעט מבלבל. לדוגמה, נדרשות דקות ממושכות כדי להבין שאפשר להפעיל את המזגן בעוצמה גבוהה, אבל רק דרך תפריט בקרת האקלים. בשנה שאחרי הקורונה קצת קשה להתרגל לבלם יד שאינו חשמלי. המראות הצידיות מעט קטנות. ויותר מכך, חלקו העליון של לוח המחוונים וגם של דיפוני הדלתות מחופה בפלסטיק שלא רק נראה זול, אלא גם מרגיש זול. 

אבל עבור רוב הקונים מדובר בזוטות: פריטים שמתגמדים לנוכח העובדה שתא הנוסעים של הפאביה מרגיש בוגר מאוד ואיכותי. למי שלא צריך מכונית משפחתית בגודל מלא אבל לא רוצה להרגיש שהוא נוסע בצעצוע לא מושקע, פאביה היא פתרון מצוין.

מעבר לכך, לפאביה יש מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, יש בקרת שיוט אקטיבית מקורית ויש גם מערכת שמירת נתיב אקטיבית. הנסיעה עצמה שקטה אבל כאשר המנוע מתאמץ, שאון ניכר חודר אל תא הנוסעים.

פאביה היא מכונית סופר־מיני רצינית, אז היא צריכה לעמוד במשימות של מכונית רצינית: לרדת לבקעה דרך הכבישים הנפלאים של אזור פצאל, לנסוע צפונה, לחזור חזרה. 

החדשות הטובות: פאביה היא מכונית בוגרת, וזה אומר שהיא מתאימה היטב לנסיעות ארוכות. מכונית בוגרת היא הרבה יותר מבולמי זעזועים, היגוי או בלימה. נהיגה היא פעילות מורכבת והנוהג ברכב לא תמיד מרגיש את כל התחומים הקטנים שמעייפים אותו, הבעיות התכנוניות הקטנות שאחרי שעה שעתיים מתורגמות למיאוס בלתי רצוני של הנהג, כאבים קטנים, הסחות דעת שבסופו של דבר גורמות עייפות. סעיפים על סעיפים של הנדסת אנוש שבסופו של דבר חוברים להם לחוויית נהיגה טובה. 

פאביה מספקת חוויית נהיגה טובה, ואפילו מאוד טובה. מדובר במכונית צפויה מאוד, עם יכולת שיכוך מרשימה לטווחים ארוכים. מכונית שלא מעייפת, שאפשר לצלוח עמה פקקים ונסיעות ארוכות בלי להתפלל להגעת הסוף. 

מדובר במכלול שחובר כדי לייצר מכונית ראויה, אבל לפאביה יש גם חיסרון. הפאביה הבסיסית מצוידת במנוע בנפח ליטר אחד עם טורבו, מנוע ג'קיל ומנוע הייד. כאשר המנוע אינו מתאמץ, מדובר ביקיר הבעלים: חסכוני, שקט, מענג. אבל כאשר המנוע שלה נדרש למאמץ, הוא מסיר את האופי הצייתני ולא באופן מהנה. כשהמנוע הקטן מתאמץ צריכת הדלק מזנקת, רמות הרעש עולות ותיבת ההילוכים נאבקת באופן תכוף כדי להרגיע את המנוע, לשלוח אותו חזרה אל המקום השקט והרגוע. 

הפעולה הזאת לא מרגישה מספיק הרמונית. יש כאן מאבק על זהותה של הפאביה, והצד הכועס של המנוע נאלץ להתערב באופן תכוף, לפעמים בלי לספק תוצאות. מי שישהה עם פאביה בעיר כנראה לא ייחשף לצידו האפל של המנוע. מי שיעלה כל יום לירושלים יבין במה מדובר.
בשורה התחתונה, ענף הרכב העולמי נמצא בנקודת משבר: היצרנים נמצאים תחת לחץ לייצר מכוניות חשמליות אבל מה לעשות שהמציאות לא תמיד מיישרת קו עם יצרני הרכב שמבינים היטב שטכנולוגיה יקרה אי אפשר לדחוף לתוך מכונית שצריכה להיות זולה. אז יש לנו עדיין מכוניות סופר־מיני ואפילו כאלה שהן מאוד ראויות.

אבל בשנים האחרונות מעמדן של מכוניות הסופר־מיני התערער: המחירים שלהן טיפסו וליצרני הרכב לא היתה תמיד הצדקה ברמת המוצר למחירים הגבוהים, במיוחד כאשר המכוניות המשפחתיות לא התייקרו באופן ניכר מפני שהציבור מעדיף רכבי כביש־שטח וצריך דרך זו או אחרת לשכנע את ההמונים שגם למכוניות משפחתיות יש כדאיות.

וכאן סקודה פאביה נמצאת בבעיה. חשוב לציין: נגיף ההתייקרויות שהכה בשוק הרכב הישראלי, במיוחד בשוק מכוניות הסופר־מיני "כי כך עושים כולם", נובע גם מסיבות הגיוניות כגון התייקרות עלויות השינוע וחוסר כדאיות של יצרן הרכב לייצר מכוניות סופר־מיני, וגם מחזירות של יבואני רכב שבטוחים שביכולתם לשכנע את הציבור שמכונית סופר־מיני אירופית היא מוצר איכותי להפליא ולא סתם חלופה קטנה למכונית משפחתית. 

אבל במקרה של סקודה, תמיד היה שביב של תקווה שנוסחת הקסם של סקודה, השימוש תוך חצי קריצה בטכנולוגיה של פולקסווגן ביחד עם סמל שמיועד ליודעי דבר ורמת שימושיות גבוהה, יביאו למחיר שפוי שהופך כל סקודה לעסקת חבילה משתלמת והופך את סקודה למותג האירופי הנמכר בישראל. 
אבל סקודה פאביה בגרסת המבחן עולה 123 אלף שקל. כלומר מדובר במכונית סופר־מיני שעולה כמעט כמו מכונית משפחתית ואפילו קצת יותר מרכבי כביש־שטח יפניים (למשל, מאזדה 3 CX) בגרסאות הבסיס.

בל נטעה, סקודה פאביה היא מכונית שמוכיחה, שוב, שסקודה היא היצרנית החכמה ביותר בקבוצת פולקסווגן. הפאביה היא מוצר מרשים, אבל לא ניתן לייפות או להסוות את העובדה שכל סקודה היא מכונית שמיועדת למביני דבר בגלל היחס שבין תמורה לשקל. בסיבוב הנוכחי מדובר באינפלציה, כלומר היחס שבין תמורה לשקל השתנה – ולא לטובת הצרכן.

אהבנו: תא נוסעים מרווח, התנהגות כביש מצוינת, איכותית ובוגרת
אהבנו פחות: מנוע, מחיר
מתחרות: פיג'ו 208, רנו קליאו

לסיכום: סופר־מיני מרשימה, אבל כבר לא נוסחה מנצחת של תמורה לשקל

סקודה פאביה STYLE
מנוע: בנזין, נפח 999 סמ"ק. הספק מרבי 110 כ"ס, מומנט מרבי 20.3 קג"מ.
ביצועים: מהירות מרבית 205 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 9.9 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 17.2 ק"מ לליטר נתוני מבחן: 11.3 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אקטיבית, שמירת נתיב אקטיבית
קבוצת זיהום: 8
מחיר: 123 אלף שקל

Support Ukraine