מבחן דרך: פולקסווגן קראוול 6.1

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 2 יוני 2020, Walla!
מבחן דרך: פולקסווגן קראוול 6.1
הדור השישי של המסחרית/מוביל נוסעים של פולקסווגן עבר מתיחת פנים קלה ותוספת בטיחותית ברוכה. במלאת 20 שנה לפעם הראשונה שנהגתי בו, היה מפתיע לראות כמה הרבה וכמה מעט השתנה

עם ההודעה על ההקלות בסגר הקורונה, חזרו לשגרה גם נסיעות המבחן. כאשר הטלפון מפולקסווגן הציע את הטרנספורטר ביקשתי לוודא שמדובר בקראוול - והיידה, אפשר לתאם. בואו, אחרי כמעט חודש וחצי של גמילה, אני לא ממש בררן.

האמת שזה לא היה רק הדחף לחזור כבר לנהוג ולבחון, היה שם משהו אחר. בדיוק לפני 20 שנה, כשגרתי בקיבוץ, התורנות הנחשקת ביותר עבורי הייתה "נהג בית", ולא רק כי אהבתי לנהוג, אלא כי עם כל הדאווין של תורנות חליבה - אני העדפתי את מגע הגה הפלסטיק מאשר מכונת החליבה הקפואה בחורף, ובקיץ את אוויר המזגן ולא גזי הפליטה של פרה 445. ושם בחנייה של הקיבוץ, בכל אחר צהריים של תורנות חיכה לי פולקסווגן טרנספורטר T4 ירוק, מתודלק, מוכן ומזומן.

גרסה 6.1

זו מתיחת הפנים של הדור השישי של פולקסווגן טרנספורטר. משפחת מסחריות שהשורשים שלה נעוצים ב-1950 עם הטייפ 2 (טייפ 1 הייתה החיפושית) ומאז התגלגלו מששת הדורות שלו כבר יותר מ-13 מיליון חתיכות.

במקרה שלפנינו, השימוש בכינוי המסחרי טרנספורטר עשוי להטעות מעט. למעשה, באופן כללי כיום מחולק הדגם הזה לשלושה תת-דגמים הנבדלים בכינויים שלהם. הטרנספורטר הוא למעשה הגרסה הבסיסית המשמשת כרכב מסחרי סגור או בעל ארגז פתוח. מעליה נמצאת הקראוול - שזו הגרסה שלפניכם, המגיעה בתצורת נוסעים כבר מהמפעל (בניגוד להתקנות מושבים מקומיות). בפסגת ההיצע נמצא המולטיוואן - שהוא המפואר בהיצע ולמעשה מציע שינוע ברמת לימוזינה במרכב של רכב מסחרי.

בעוד הטרנספורטר הבסיסי מוצא לעצמו קהל יעד נרחב בשל היכולת שלו לבצע שלל משימות שונות ובעוד המולטיוואן מציע לנוסעים בו איכויות ופינוק יוצא דופן (והמחיר בהתאם) הקראוול יושב באמצע, גם מבחינת מחיר וגם מבחינת היכולת שלו לשלב הסעת נוסעים והובלת מטען. היעוד שלו אינו משפחות בעלות מודעות דמוגרפית, שכן גם האמידות בהן כנראה יראו במחיר הבסיס שלו - 294 אלף שקלים הוצאה לא ממש פשוטה. אלא יותר גופי היסעים או מורי דרך הזקוקים לשילוב של הובלת 7 או 8 נוסעים (בתלוי בתצורת המושבים) פלוס נהג על מטענם.

מסיעי בני ישראל

מתיחת הפנים של הקראוול היא יותר מפנסים וגריל חדשים, ההופעה החיצונית שלו בכל צבע שאינו לבן נאה ואפילו יוקרתית. אבל זה יותר מהמראה החיצוני, זה גם יותר מעדכון ורענון סביבת הנהג באופן שמזכיר את דגמי הפרטיות העדכניים של פולקסווגן. השינוי החשוב ביותר הוא מעבר להיגוי חשמלי בכל הגרסאות (אופציה בעבר), מה שאפשר להוסיף שלל מערכות בטיחות מתקדמות. תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימת חירום, לא ממש שכיח במכונית מסחרית ובהחלט נחוץ.

כאמור, תא הנוסעים התרענן במראה שלו וקיבל אפילו מסך מולטימדיה בגודל 6.5 אינץ' עם צימוד למכשירי אפל ואנדרואיד, שני שקעי USB מסוג C, בקרת האקלים מפוצלת לשלושה איזורים ובעיקר הרבה הרבה תאי אחסון מכל סוג גודל וצורה. פחות הרשימו חומרי הפלסטיקה בסביבת הנהג הקרובה, אבל צריך לזכור - הבסיס פה הוא רכב מסחרי. אה, ויש את מחזיקי הכוסות. שי שתי אפשרויות לגבי מי שתכנן אותם: א. יש לו חוש הומור מטומטם, ב. כמו אפשרות א' רק בלי חוש ההומור. הם ממוקמים ממש מתחת לשמשה הקדמית, אז אם שמתם שם שתיה קרה ביום קיץ היא לא תישאר ככה להרבה זמן. אם שמתם שם שתיה חמה, לא שזה מומלץ, שיהיה בהצלחה עם תמרון הרכינה קדמיה, לקיחת הכוס והחזרה שלה בזמן נהיגה.

חוץ מזה הכל בסדר, המושב גבוה, שתי המשענות בצדדים והמבנה שלו הופכים אותו לנוח מאוד גם אחרי הרבה מאוד קילומטרים רצופים. הנדסת האנוש היא פולקסווגן קלאסית - פשוטה, חכמה ונוחה מאוד לתפעול.

מעבר לאחור מתחיל בפתיחת דלת הצד שמפתיעה בכובד שלה, לילד היה קצת קשה איתה ואם חניתם בשיפוע גם מבוגר יצטרך להפעיל כוח. הדברים נוגעים גם לחלון הצד הזעיר. שורת המושבים השנייה היא שלושה מושבים נפרדים מרווחים מאוד. קיפול זריז מעביר לשורה השלישית שגם שם יש שלושה מושבים אבל ביחידה אחת והם במימדים צנועים יותר. לנוסעים בשתי השורות בקרת אקלים ויציאות מיזוג מתקרת הרכב לכל אחד מהמושבים. מאחורי שורת המושבים השנייה משתרע שטח המטען, הוא נגיש מאוד, שטוח ורחב עם מבנה שמקל מאוד להטעין לערום עליו מזוודות או מטען אחר.

נוסע רחוק

גרסת הקראוול מגיעה עם מנוע טורבו דיזל 2.0 ליטרים בשני הספקים 150 או 199 כ"ס. אנחנו קיבלנו את החלשה יותר. חלשה יותר, אבל לא חלשה, הקראוול זריז באופן מפתיע לרכב מסחרי בבסיסו. היציאה מהמקום החלטית מאוד וכך גם תאוצות הביניים ביציאה לעקיפות. מי שמסייעת למנוע ול-34.7 הקג"מ שלו לבוא לי די ביטוי היא תיבת ההילוכים כפולת המצמד שלו. היא מתמודדת טוב מאוד עם רצועת כוח בשרנית אך צרה יחסית - הטורבו שלו בונה דחף החל מ-1,500 סל"ד ומ-3,500 סל"ד מתחיל להיגמר לו האוויר. זו הסיבה שמצב הספורט שלה היה שימושי בעיקר בירידות כדי למנוע מהתיבה למהר להעלות הילוך ולהיעזר בבלימת המנוע.

נושא המתלים והכיול שלהם הוא נושא מעניין ברכב מסחרי, בפני המהנדסים אתגר של ריסון מרכב גדול ולא קל, שצריך להתמודד גם עם להיות נוח כאשר הוא עמוס בנוסעים ומטען וגם ריק. במקרה של הקראוול הוא מקבל ציון גבוה. על שיבושים גדולים במהירות של 40-60 ק"מ יש מעבר של רעד במרכב, אבל חוץ מזה הוא נוח מאוד בעיר, ואחרי שמתרגלים למימדים גם מתמרן טוב מאוד בסביבה צפופה. רק כדי להבין, קוטר הסיבוב של הרכב הלא קטן הזה הוא 11.9 מטרים, של פורד פוקוס החדשה - 11 מטרים. קל מאוד לשייט איתו מהר מחוץ לעיר בזכות בידוד רעשים טוב, רק המנוע, או יותר נכון צליל היניקה המוגזם שלו נכנסים לתא.

כל עוד זוכרים שמדובר ברכב הסעות שבנוי על בסיס מכונית מסחרית, התנהגות הכביש זוכה לציון גבוה. האחיזה גבוהה, הכל מאוד צפוי, קל מאוד להבין מתי נוח לו ומתי הוא מאותת על קרבה למגבלות. כמו הנוחות, גם בהיבט הזה, כאשר מעבירים שעות ארוכות ביום ברכב עבודה, יש לידיעה הזו שהרכב צפוי ולביטחון בו משקל חשוב מאוד.

בסיום יומיים של נהיגה, צריכת הדלק שנמדדה עמדה על 13 ק"מ לליטר, כמובן שבמצב מועמס בשמונה נוסעים על מטען - המספרים יהיו שונים לחלוטין.

חמש דקות אחרי שיצאנו לדרך, הנוסטלגיה לטרנספורטר הירוק ההוא הכתבה בי. עלי כאמור עברו 20 שנה ועל הטרנספורטר שני דורות, אבל עבור מי שלא התנסה בזה קשה להסביר עד כמה הוא מזכיר את הרכב ההוא. תנוחת הנהיגה, הפונטים בלוח המחוונים, הזריזות של הרכב, באופן בו הוא נוסע ואפילו בצלילים שלו - כאילו לא השתנו. פתאום גם יורד האסימון מדוע כל כך הרבה לקוחות שלו נותרים נאמנים לתוצרת ולדגם ובמשך שנים פשוט מחליפים אחד בשני.

לרוב המכריע של מתחריו הנוכחיים כמו יונדאי i800, סיטרואן ג'מפי, טויוטה פרואייס או אחרים - אין גרסאות המקבילות בדיוק לקראוול, אצל רובם זה בסיס מסחרי שמותקנים בו מושבים ודיפון. כתוצאה מכך הוא מציע שילוב מצוין של רכב נעים לנהג ונעים לנוסעים. כעת עם מערכות בטיחות כסטנדרט והעדכון לתא הנוסעים הוא רק מוסיף נקודות למאזן הגבוה שכבר היה לו.

עוד דבר גבוה שהיה לו ביחס לאחרים זה המחיר. מחיר הבסיס של הקראוול הנבחן עומד על 294 אלף שקלים. אחרי תוספות של תצורת הישיבה ברכב הנבחן עם חלוקת הישיבה של 3-3-3 (שלושה מושבים בכל שורה), איתוראן ועוד מקפיצים את המחיר ל-393,413 שקלים. אז כן, הוא הרבה פחות רלוונטי למשפחות או ללקוח הפרטי, הוא גם כנראה לא יהיה הבחירה הראשונה של חברה או ארגון שקודם כל יבדקו את המחיר. אבל למי שמחפש כיום את האפשרות לשנע שבעה או שמונה נוסעים על מטענם בנוחות ורמת נסיעה גבוהה לו ולהם - קראוול יעשה את העבודה. רק תעשו טובה, תעברו בחדר אוכל תמלאו לי בקבוק קטן מהברז סודה בדרך.

על הצד הטכני: פולקסווגן קראוול קצר, 150 כ"ס

מנוע, הנעה: דיזל, טורבו, 4 צילינדרים, קדמית
נפח: 1,968 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 3,250/150
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/34.7
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 490
רוחב (ס"מ): 190
גובה (ס"מ): 197
בסיס גלגלים (ס"מ): 300
תא מטען (רוחבXאורךXגובה): 163X74X134 ס"מ

מתחרים:
סיטרואן ג'אמפי, יונדאי i800, רנו טראפיק

מחיר:
294 אלף שקלים (בסיס), 393 אלף שקלים (מבחן)

Support Ukraine