
תושבים בתל אביב גילו לאחרונה להפתעתם כי צברו אלפי שקלים בדוחות. הסיבה: מערכת אכיפה חדשה מבוססת מצלמות שמתעדות עבירות תנועה שביצעו רוכבים על כלים דו-גלגליים כקורקינטים ואופניים ממונעים לצורך הפקת דוחות. אלא שמשתמשים של אפליקציות הקורקינטים השיתופיים מתלוננים שקיבלו את הדוחות בעיכוב ניכר של מספר חודשים - מה שגורם לכך שהם צוברים שורה של דוחות על אותה עבירה בלי שיידעו על כך.
עיריית תל אביב החלה להפעיל את מערכת האכיפה החדשה בחודש מאי - כחצי שנה לאחר החלת החובה להתקין לוחיות זיהוי אישיות על הכלים. להפעלת המערכת קדם פיילוט בן כחצי שנה שבוצע במתחם שרונה. בעבר אמרה מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב. מיטל להבי כי בכוונת העירייה להתמקד באכיפה על מדרכות וכיכרות.
אלא שלאחר הפעלת המערכת בפריסה רחבה התגלתה בעיה: ההליך הבירוקרטי הסבוך הכרוך בהעברת הדוחות למשתמשי חברות התחבורה השיתופית גרם לכך שהדוחות מגיעים אליהם באיחור ניכר, ולעתים חודשים ארוכים לאחר ביצוע העבירה המקורית. ראשית נשלח הדוח לחברת הקורקינטים, שנדרשת להעביר לעירייה את פרטי הרוכב שביצע את העבירה - ורק לאחר מכן העירייה פותחת הליך להגשת בקשה לדוח כנגד הרוכב.
התוצאה היא שהרוכבים מקבלים את הדוחות בדיעבד, לא פעם אחרי שהספיקו לבצע את אותה עבירה שוב ושוב באותו מקום בדיוק מבלי שמישהו יתריע על כך בפניהם. בחברות הקורקינטים השיתופיים אומרים כי גם הן התריעו בפני העירייה על העיכובים הכרוכים בתהליך.
בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת לפני כחודש טען יו"ר הוועדה חה"כ דוד ביטן (הליכוד) כי לעיריית תל אביב אין כלל את הסמכות לבצע אכיפה של העבירות באמצעות צילום מרחוק.
מעיריית תל אביב טרם נמסר בתגובה: "העירייה החלה באכיפה נגד עבירות בכלי תחבורה קלה לאחר מהלך הסברה נרחב. האיסור על ביצוע עבירות קבוע בחוק, ועל הרוכבים להישמע להוראותיו, וזאת ללא קשר להימצאותם או היעדרם של אמצעי אכיפה. הדוחות נשלחים לבעלי כלי הרכב בדואר רשום בהתאם לדין ובמועדים הקבועים בו".
חדשות קשורות