ההכנסות יזנקו ב-4 מיליארד דולר: עסקת ענק לאינוויז הישראלית

לפני שנה, 11 חודשים - 3 מאי 2022, גלובס
אינוויז טכנולוגיות
אינוויז טכנולוגיות
אינוויז, המפתחת גלאי חישה לרכב מבוססי לייזר, הודיעה על זכייה במכרז אספקה אסטרטגי של יצרנית רכב גדולה . החברה מעריכה את היקף ההכנסות מהמכרז בשנים הקרובות בכ-4 מיליארד דולר . מקורות בתעשייה מעריכים כי הזכייה היא לאספקה עבור קבוצת פולקסווגן, אך לא ניתן לכך אישור רשמי

 INNOVIZ הישראלית, שמפתחת גלאי חישה לרכב מבוססי לייזר (LIDAR) הודיעה על זכייה במכרז הצטיידות אסטרטגי של אחד מיצרני הרכב הגדולים בעולם. על פי החברה, הזכייה תגדיל את סך ההזמנות הצפוי של החברה בכ-4 מיליארד דולר לסך של כ-6.6 מיליארד דולר. לפי מקורות בתעשיית הרכב, מדובר בפולקסווגן; אינוויז לא מסרה תגובה בנושא.

זוהי הזכייה השלישית של אינוויז בפרויקטים של ספקי ליידאר ועל המכרז התמודדו בשנתיים האחרונות כל הספקים הגדולים בתחום. הזכייה היא לאספקה ישירה ליצרנית הרכב, ולא דרך ספקי טיר1 כמקובל בתעשייה.

הליידאר נחשב לנדבך חיוני לשיפור יכולת הזיהוי של מערכות סיוע חכמות לנהיגה (ADAS) ולמרות שהוא פותח במקור עבור כלי רכב ברמות אוטונומיה גבוהות, ירידת המחירים של הטכנולוגיה בשנים האחרונות מאפשרת להשתמש בו גם לשיפור הבטיחות של מערכות ברמת אוטונומיה נמוכה, שבהן נדרש נהג מאחורי ההגה. המשמעות היא פנייה לשוק רחב משמעותית שכולל עשרות מיליוני כלי רכב. יצוין כי גם אינטל ומובילאיי מפתחות כיום טכנולוגיית ליידאר עצמאית.

ההודעה שפרסמה אינוויז לא מספקת פרטים רבים על הזכייה המשמעותית, והחברה מעדכנת שתפרט עוד במסגרת הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון, שיפורסמו ב-11 במאי.

אינוויז, שהוקמה ומנוהלת על-ידי עומר כילף, היא אחת ממספר חברות אוטוטק מישראל שהפכו לחברות ציבוריות בוול סטריט בשנה שעברה, לאחר שמוזגו לחברות SPAC. חברות SPAC, נזכיר, הן חברות שאין להן פעילות, והן מגייסות כסף מהציבור במטרה לרכוש פעילות קיימת תוך פרק זמן מוגבל, או שיידרשו להחזיר את כספי ההשקעה.

עבור חברות פרטיות, מיזוג ל-SPAC היא דרך חלופית להגיע לשוק הציבורי, במקום הנפקה ראשונית (IPO). אינוויז הייתה מחלוצות גל המתמזגות ל-SPAC בשוק הטכנולוגיה הישראלי, והיא השלימה את המיזוג והחלה להיסחר בנאסד"ק באפריל 2021, לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר (שווי פעילות - EV של קצת מעל 1 מיליארד דולר).

אלא שזמן קצר לאחר המיזוג החל שוק ה-SPAC להתקרר. התברר בדיעבד כי חברות רבות הפכו לציבוריות מוקדם מדי או הציגו תחזיות ורודות מדי במסגרת המיזוגים שלהן, וכתוצאה מכך סבלו כמעט כל החברות שהגיעו בדרך זו לשוק, ומניותיהן צנחו. כך גם אינוויז שצנחה בכ-60% מאז המיזוג ונסחרת כעת בשווי של 540 מיליון דולר. מניית החברה טיפסה בימים האחרונים בעשרות אחוזים ובעקבות הדיווח הנוכחי עלתה ביותר מ-20% במסחר המוקדם בוול סטריט. 

בעלי המניות הבולטים באינוויז הם Antara Capital המחזיקה ב-11% והמנכ"ל והמייסד כילף עם החזקה של 4.8% מהון המניות. החברה נמצאת כאמור בשלב ראשוני של צמיחה, וב-2021, הכנסות אינוויז הסתכמו ב-5.5 מיליון דולר (נמוך מהתחזית המקורית שפורסמה בעת המיזוג) וההפסד הנקי שלה הגיע ל-154 מיליון דולר. בעת המיזוג ל-SPAC היא העריכה שהכנסותיה יצמחו עד 2025 במאות אחוזים ויגיעו באותה שנה ל-581 מיליון דולר. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) אמורלהפוך לחיובי ב-2024, כשב-2025 הוא צפוי להסתכם ב-179 מיליון דולר.

Support Ukraine