כבר לא "רכב העם": האאוטבק החדש הוא סמל המהפכה שעברה סובארו

לפני שנה, 9 חודשים - 19 יוני 2022, גלובס
סובארו האאוטבק
סובארו האאוטבק
האאוטבק המחודש של סובארו הוא דוגמה טובה לכניסת החברה לשוק הפרימיום • הרכב מרווח ומאובזר, אך המנוע קולני במאמץ וצמא לדלק במונחים של ימינו

סובארו השלימה בשנים האחרונות את אחד המהלכים המרשימים ביותר של מיתוג מחדש בשוק הרכב הישראלי. היא הצליחה למחוק כמעט כליל את הדימוי של "מכונית העם" מלפני שלושה עשורים, ואת הזיכרונות של המשפחתיות הזולות שנרכשו בהמוניהן רק בשל אמינותן - והפכה למותג שמוצב ומתומחר בשוק הפרימיום.

כיום סובארו מוכרת רק נבחרת מצומצמת של דגמי קרוס־אובר, בטווח מחירים שנע בין 150 ל-320 אלף שקל. טווח המחירים הממוצע גבוה משל המותג פולקסווגן, למשל. חלק מהשדרוג של סובארו נגזר מהחלטת החברה לסגת מהשוק האירופאי ולהתמקד בשוק האמריקאי. לאור זאת, אנחנו מקבלים כיום דגמים שמיוצרים, מעוצבים ומאובזרים עבור המעמד הבינוני-גבוה של ארה"ב, ומצליחים לקלוע גם לטעמו של המעמד המקביל בישראל.

דוגמה טובה מתקבלת מהאאוטבק המחודש, שנחת בארץ לפני כמה חודשים עם תג מחיר התחלתי של כ-230 אלף שקל, ושאיפות לקחת נתח משוק הפרימיום קרוס-אובר. הדור האחרון של האאוטבק נטש כבר לפני שנתיים את תצורת הסטיישן המוגבה והפך למיד-סייז SUV אמריקאי לכל דבר.

עיצוב עם מעט אגרסיות

הרכב נמתח לאורך של כ-4.9 מ’, מתנשא לגובה של 1.67 מ’ וניצב על חישוקים גדולים. יש לו עיצוב רגוע וידידותי לעין, עם מעט מאוד אגרסיות ורמזים עדינים בלבד למורשת השטח של המותג, בדמות חיפויי גלגלים מושחרים. בארה"ב ניתן להזמין אותו גם בגרסה קרבית עם שלל חיפויים קוסמטיים. אך הגרסה "הישראלית" קורצת בעיקר ללקוחות עירוניים מבוססים, וכוללת כרום נוצץ ומשטחים מוכספים שמשולבים בפגושים.
עיקר השינויים במודל המחודש בוצעו בתא הנוסעים, וכאן מסר הפרימיום מודגש במיוחד. לוח המחוונים שומר על התצורה האנלוגית הקלאסית, שחביבה על האמריקאים, אבל לצידו מותקן כעת מסך מולטימדיה מאסיבי בתצורה אנכית עם תצוגה חדה ותמיכה בכל האפליקציות האופנתיות.

הנדסת האנוש גם היא אמריקאית ועדכנית, עם גיבוי של מתגים פיזיים גדולים לכל הפונקציות החיוניות - אותן ניתן להפעיל גם באמצעות מגע ומוט הילוכים בתצורה קלאסית. כל הרכב עטוף בקווים נקיים ושמרניים נוסח גרמניה ובחומרי דיפון איכותיים למראה ולמגע. אם מוסיפים גם ריפוד עור איכותי בגרסה הבכירה וכמעט כל אופציה שקיימת - מגג חשמלי פנורמי, דרך מושבי עור ממוזגים ועד מערכת בטיחות אקטיבית מהדור האחרון עם חיישנים ב-360 מעלות - מקבלים תחושה יוקרתית. פרט לכך, זהו התא המוכר של האאוטבק היוצא, שנשלט על ידי חלונות ענקיים בצדדים שמחדירים הרבה אור, מושב אחורי מרווח שמתאים לשלושה מבוגרים, ותא מטען שמתאים להובלת מטענים ארוכים במיוחד - לאחר קיפול המושב האחורי.

רעש מכאני טורדני

מתחת למכסה המנוע ניתן למצוא יחידת כוח בתצורה שעדיין פופולרית בארה"ב, אך כבר הולכת ונעלמת מרוב העולם. זהו מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ללא טורבו, שמסתפק בהספק של כ-170 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה. המנוע, בתצורת ה"בוקסר" המסורתית של סובארו, עבר כמה שיפורים במודל המחודש, בעיקר בכל הנוגע לזמינות המומנט. עם זאת, הוא עדיין מצטיין בתחום די צר של שיוט עירוני ובין-עירוני רגוע ושקט.

מי שינסה למצות את הביצועים הרדומים שלו ויכביד את רגלו על המצערת לצורך יציאה לעקיפה או האצה חדה בעלייה, ייענה בזינוק לסל"ד גבוה עם רעש מכאני גבוה וטורדני, שכמעט כבר אינו מוכר במנועי הטורבו הקטנים והמודרניים של ימינו.

הביצועים סבירים והתיבה הרציפה, שהיא אחת מהטובות מסוגה, מעניקה תחושה של תיבה אוטומטית "אמיתית". אבל הרעש תחת עומס וכן צריכת דלק ריאלית של כ-8-9 קילומטרים לליטר, יוצרים את התחושה שמדובר בשריד מעידן אחר. כזה שסובארו נצמדת אליו רק מסיבות סנטימנטליות.

על הכביש, האאוטבק ידידותי מאוד לנוסעים ולנהג. המתלים ארוכי המהלך מספקים נוחות נסיעה מצוינת על האספלט המשובש של ישראל, ובולעים היטב גם מהמורות בדרכי עפר משובשות, מבלי לטלטל יותר מדי את הנוסעים. הכיול הכללי נוטה לצד הרך, ומתבטא בזוויות גלגול די מוחשיות בנהיגה מהירה על כבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית בנסיעה מהירה על הכביש מהיר טובה ומערכת ההנעה הכפולה של סובארו, שמאחוריה עשורים רבים של ניסיון, תורמת לתחושת הביטחון על האספלט בכל מזג אוויר.

כלי מצוין לטיולים

בה בעת, תחושת ההיגוי עברה שדרוג מהמודל היוצא עם יותר "משקל" ודיוק, במיוחד לאחר ניתוק מערכת הסיוע להיגוי. בסך הכל מדובר ברכב מצוין לטיולים ארוכי טווח, שלא יתקשה לבצע מטלות של רכב שרד.

לרוב, ברכבי קרוס-אובר מודרניים פרק "השטח" מתמצה בעיצוב ויכולת משופרת של טיפוס על מדרכות עירוניות. אולם, לסובארו יש יומרות שטח, שמגובות בהנעה כפולה עם שליטה אלקטרונית מתוחכמת, מרווח גחון גבוה מהממוצע - כמעט 22 ס"מ בדגם האאוטבק - ובזוויות גישה מכובדות.

האאוטבק 2022 מציע יכולת שטח טובה מהממוצע לקבוצתו, והוא לא יתקשה לקחת את אופנוע הים או הטרקטורון שלכם לשטח, ואולי גם לצלוח כמה שבילים מאתגרים במיוחד של "הקרן הקיימת". הוא גם שומר על נוחות מכובדת בתנאים כאלה. עם זאת, בסופו של יום, מדובר ברכב עירוני אופנתי, ארוך ויקר, ללא מיגון גחון משמעותי, ומפגש בסלע סורר או בענף עץ מאסיבי בכל מהירות - עלול להסתכם בחשבון גדול במוסך. שלא תגידו שלא הזהרנו.

המחיר של אאוטבק מודל 2022, כאמור, מתחיל בכ-230 אלף שקל ונוסק ל-255 אלף שקל לדגם המפואר יותר. מדובר במחירים שבהחלט מותחים לקצה את גבולות מיצוב הפרימיום של המותג, והאמת היא שחובבי סובארו מצאו שהאח הקטן יותר מציע תמורה טובה יותר לכסף. אבל במציאות הסהרורית של שוק הרכב הישראלי, אלה לא מחירים חריגים עבור רכב פנאי נעים, מרווח ומאובזר, עם מוניטין מרשים של אמינות ושמירת ערך, וכן בונוס של יכולת שטח - למי שמוכן לקחת את הסיכון. בסופו של דבר מדובר באחד הפרקים האחרונים לפני סיום העונה, שמגיע לפני הפרק החדש בהיסטוריה של סובארו כיצרנית של רכב חשמלי.

חלק מהמתחרות

סקודה קודיאק 4X4

גרסת ההנעה הכפולה ההתחלתית של סקודה קודיאק עולה 260 אלף שקל. הרכב קצר מהאאוטבק אבל תודות לתכנון פנימי חכם - הרכב יכול לאכלס עד שבעה נוסעים.

המנוע טורבו־דיזל בנפח 2 ליטר, שמייצר 200 כ"ס ומומנט מאסיבי של 40 קג"מ.

מיצובישי אאוטלנדר 4X4

גרסת ההנעה הכפולה המפוארת של מיצובישי אאוטלנדר עולה 239 אלף שקל. לרכב יש עיצוב מרשים ותא נוסעים עמוס מערכות בטיחות מדור אחרון, שמיועד לעד שבעה נוסעים בשלוש שורות.

המנוע הוא 2.5 ליטר בנזין בהספק 181 כ"ס.

טויוטה ראב 4X4

הגרסה המפוארת של טויוטה ראב 4, עם הנעה כפולה, עולה 258 אלף שקל. המנוע הוא בנזין־היברידי בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 218 כ"ס ומאיץ מאפס ל־100 ב־8.4 שניות.

צריכת הדלק 17.5 ק"מ לליטר, ותא הנוסעים מאובזר היטב בגרסה הבכירה.

Support Ukraine