+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1564, סה"כ - 20399

21 מיליארד שקל כדי להוציא את החשק להיכנס לרכב

23 דצמבר 2019 - כלכליסט

Illustration

תוכנית אסטרטגית חדשה בעלות של 21 מיליארד שקל תנסה להקטין את השימוש ברכב פרטי. המטרה: להעביר את הנהגים לשימוש ברכב אוטונומי, שיתופי או דו־גלגלי. הבעיה: היישום תלוי במועד הקמת ממשלה

תוכנית שאפתנית שאמורה להזניק את ישראל עשרים שנה קדימה, לעולם בו בעיות התחבורה כבר לא יטרידו את הציבור, מתפרסמת הבוקר על ידי צוות משותף שהוקם על ידי מספר משרדי ממשלה. התוכנית מבוססת על מחקר יסודי שממצאיו העיקריים הם כי חלקה של התחבורה הציבורית בישראל נמוך מאוד ומגיע בערים לכ־10%, זאת לעומת כ־40%-30% באירופה. שיעור הנוסעים לעבודה ברכב בישראל עומד על 62%. העלות הכוללת של התוכנית שאמורה לספק פתרון לבעיית הפקקים בישראל מוערכת ב־21 מיליארד שקל.  

הצעד הראשון בתוכנית האסטרטגית לפתרון בעיות התחבורה בישראל, בה מעורבים משרד התחבורה, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, הוא “הגדלת הצפיפות האורבנית במרקמים קיימים וחדשים ב־20% וזאת על ידי התחדשות עירונית בהיקף של עד 50%”. מדובר בצעד שיהיה קשה לכפות אותו על ראשי ערים או מגזרים שלא ירצו לשתף פעולה. הרציונל של הסעיף הוא שככל שיותר אנשים יחיו באותו אזור כך יעלה הצורך להקים מערכות הסעת המונים יעילות שייתרו את השימוש ברכב.

הצעד השני בתוכנית הוא “הקמת תשתיות אופניים רציפות ויעילות ביישובים המונים מעל 10 אלף איש”. משימה שנראית כורח המציאות בעולם של קורקינטים ואופניים חשמליים. צעד נוסף, שנראה מבטיח על הנייר, הוא “הרחבת חלקם של הולכי רגל ואופניים בדרך קיימת, על ידי צמצום חלקם של הרכבים בנתיבים ובחניות, ויצירת רחובות חדשים במסגרת התחדשות עירונית”. הכוונה העומדת מאחורי הסעיף הזה היא צמצום מסיבי של מקומות החנייה, ומגבלות שונות לא רק על המיקום שבו אפשר להעמיד את הרכב, אלא גם במגבלות על הנסיעה של כלי רכב בתוך העיר.

רמזור חכם ישתלט על הרחוב 

אחד הפרקים המרתקים בתוכנית הוא “היערכות לרכב אוטונומי ולהרחבת שירותי ניידות”. אמצעי היישום של סעיף זה עלולים להדיר שינה מכל ראש עיר. בין היתר נכתב כי “הפחתה הדרגתית של תקן חנייה, ניהול חנייה לפריקה וטעינה והעלאת והורדת נוסעים, והרחבת זכויות דרך להליכה ושהייה”, כמו גם “צמצום מקומות חנייה לאורך המדרכה בצירים ראשיים, ניצול השטח שמתפנה להגדלת מדרכות, נתיבי אופניים, חנייה לאופניים ונתיבי תחבורה ציבורית”. לעניין זה מעניינת ההצהרה בתוכנית ש”רכבים אוטונומיים, רמזורים חכמים ושירותי תחבורה מתקדמים יכולים להציע רמת שירות גבוהה במצבים מסוימים, אך בהיעדר הכוונה נכונה אלו עלולים גם להשתלט על המרחב האורבני ולפגוע קשות בניידּות ובשוויון הזדמנויות של קבוצות אוכלוסייה שונות”.

מגבשי התוכנית מציגים כי ממספר מחקרים שנערכו בערים בארה”ב נמצא ש”שירותים כמו Uber ו־Gett החליפו אמנם נסיעות ברכב פרטי, אך גם נסיעות בתחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים, וסך הכול גרמו לגידול בנסועה ובגודש”.

השלבים האחרונים בתוכנית כוללים “חינוך, תרבות ופיקוח”, עם שורה תחתונה ששם בעצם תמדד היכולת להניע אותה: “משרד הבינוי והשיכון יפעל להקמת ועדת יישום בין־משרדית אשר תפעל ליישום התוכנית בשיתוף עם הרשויות המקומיות בתוך שישה חודשים.

לפי משרדי הממשלה “עלות ההשקעה במרכיבי התוכנית בכלל הערים בישראל היא כ־21-17 מיליארד שקל”, כאשר היוונה על פני 20 שנה מגלמת השקעה של עד מיליארד וחצי שקל בשנה. זו אינה השקעה גדולה ברמת המדינה ומחברי התוכנית מדגישים שהיא “צפויה להניב תועלת גבוהה מאוד בהיקף של כ־2.8 עד 5 מיליארד שקל בשנה”. 

איפה משרד האוצר? 

עיון בעיקרי התוכנית מעלה כמה נקודות אור. ראשית, הביקורת הקבועה על משרדי הממשלה שאינם "חושבים מטר קדימה" כנראה הוטמע. שכן החזון שמפורסם היום צופה את פני עתיד עד לשנת 2040. במדינה בה לוקח 18 שנה לפתוח קו רכבת חשמלי מירושלים לתל אביב, או 48 שנה להקים קו רכבת עירוני בודד בגוש דן, התחושה היא שגם התוכנית הזו "כתובה על הקרח".

מנגד, משרדי הממשלה טוענים שהם הפכו כל אבן כדי לייצר חזון תחבורתי ואורבני, עם יישום מיידי כבר בממשלה הקרובה, לכשזו שתקום. והם מבטיחים כי במקום לריב על סמכויות ואגו, הגופים השותפים לתוכנית יהיו אחראים שהחזון המפורסם בה יתקדם כדי להוציא את ישראל מהפקק. בנק ישראל כבר אמד את הנזק הנוכחי של הגודש בכבישים למשק הישראלי בכ־35 מיליארד שקל לשנה, כאשר בשנת 2040 הוא צפוי להכפיל עצמו. הנזק הנוכחי שקול לכ־8% מהתקציב השנתי של מדינת ישראל. 

ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון אמר בהקשר לתוכנית כי ״הקורקינטים והאופניים החשמליים, ובוודאי הולכי הרגל, אינם הבעיה אלא חלק מהפתרון. אם נשכיל לייצר עבורם את התשתיות הנכונות, נצליח להפחית את השימוש בכלי רכב ונביא להגדלת כמות המשתמשים בתחבורה הציבורית”.

אחד הדברים המאיימים על מימוש התוכנית הוא חסרונו של משרד האוצר בתכנון. זה המשרד שיושב על הקופה הלאומית ונהנה נכון להיום מהכנסות של כ־42 מיליארד שקל לשנה ממיסי דלק, מס רכישת רכב, אגרות וחלפים. לבוא למשרד האוצר, בשנת מצוקה כלכלית וגירעון כבד, שהמדינה רוצה להוציא את החשק להשתמש ברכב - כלומר, פחות רכישת מכוניות, פחות רכישת דלקים ופחות חלפים ואגרות - זה כמו לשים לאגף תקציבים צלם בהיכל.

רק בעוד כמה חודשים נדע האם התוכנית השאפתנית תהפוך תחליף למעצור בדלתות במשרדי הממשלה השונים, או שאיגום הכוחות במשרדים השונים יצליח לכפות שינוי לטובת הציבור.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, מסכם ואומר כי "כחלק מהחזון לשיפור איכות החיים בישראל, דגש רב הושם בשנים האחרונות על תכנון המרחב העירוני. הדבר בא לידי ביטוי בהיבטי תחבורה, תנועה, הצללה ושיטות בנייה מתקדמות. כתיבתה של התוכנית האסטרטגית בשיתוף עם כלל הגורמים, מהווה נדבך נוסף בהסתכלות על האזרח במרכז ובפעילות המשרד לשיפור המרחב העירוני בו הוא חי".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIIHSInfinitiinfotainmentinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedKia Optimakia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaoecdofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepsapublic transportQorosrailwayramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxtaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогаКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессетКольмобилькоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'גג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדת טעינהענף הרכבערדפולקסווגןפולקסווגן פולופורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראלירב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך