נתיב פלוס חדש נסלל בכביש 1. מתי ייפתח ומה הקנס על נסיעה שלא כחוק?

לפני שנתיים, חודש - 17 נובמבר 2022, גלובס
נתיב פלוס חדש נסלל בכביש 1. מתי ייפתח ומה הקנס על נסיעה שלא כחוק?
כפי שנחשף בגלובס, משרד התחבורה הודיע שבמהלך הלילה החלו העבודות להכשרת נתיב פלוס בכביש 1 • אלו הפרטים שכדאי לכם לדעת

מה זה נתיב פלוס?

מדובר על נתיב שמשמש גם אוטובוסים וגם נסיעות שיתופיות. פרויקט דומה לזה פועל היום בכביש החוף ובנתיבי איילון. במקרה של כביש 1 הנסיעה תתאפשר לנהגים שמסיעים 2 נוסעים לפחות בנוסף אליהם.

מתי יסתיימו העבודות על הנתיב והיכן?

ב-2.12 ייפתח בכביש 1 למזרח נתיב פלוס באורך 26 ק"מ בין מחלף דניאל עד לכניסה למנהרת הראל. הנתיב יפעל בימי ראשון-חמישי בשעות העומס בבוקר (שבהן אסורה תנועת משאיות במקטע), בין 06:30 ל-09:30, ובימי שישי בין השעות 12:00 עד 17:00 בצהריים, לפני כניסת השבת. בשאר השעות הנתיב יהיה פתוח לנסיעה לכל משתמשות ומשתמשי הדרך.

לאחר ההשלמת העבודות בתחילת דצמבר תחל האכיפה בכביש ונסיעה בנתיב שלא כדין תגרור קנס של 500 שקלים. את האכיפה תבצע יחידת האופנועים של משטרת ישראל. כיום, אין עדיין טכנולוגיה שמסוגלת לנטר את מספר הנוסעים ברכב באמצעות מצלמות ולכן האכיפה נעשית באמצעות השוטרים.

למה הנתיב הוא רק על חלק מהכביש?

הנתיב יתחיל כאמור במחלף דניאל ויסתיים בכניסה למנהרות הראל. לאחר סיבוב מוצא, האוטובוסים ישתלבו בנתיב התחבורה הציבורית הקיים עד לכניסה לבירה, מקטע זה לא פתוח לכלי רכב שיתופיים והם ישתלבו בנתיבים הרגילים.

האם יש אלטרנטיבות ראויות לרכב הפרטי?

בין השעות 06:00-10:00 בבוקר נוסעים בכביש 1 כ-400 אוטובוסים, שיכולים להסיע כ-60 נוסעים כל אחד. במשרד התחבורה הודיעו כי קווי האוטובוס תוגברו בעוד 115 נסיעות ביום לירושלים מיישובים במרכז, בשפלה ובדרום ובהם: חולון, בת ים, רמלה, רחובות, ראשון לציון, קריית גת ועוד. בנוסף, הרכבת כזכור מפעילה קווים לירושלים ממודיעים ומהרצליה דרך תל אביב ונתב"ג. בנוסף, הוקמו חניונים שמהם יוצאים קווים לירושלים: בשפירים (3,000 מקומות חניה), פאתי מודיעין (1000 מקומות חניה), ראשון לציון (600 מקומות חניה).

האם נתיב פלוס מוכיח את עצמו?

בחודשים האחרונים נפתח נתיב פלוס בנתיבי איילון. לפי נתוני משרד התחבורה נרשמה ירידה של 62% בזמני הנסיעה בנתיב זה בשעות הבוקר וממבוא איילון ועד מחלף השלום הנסיעה אורכת 12 דקות לעומת 31 דקות בנתיב הרגיל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי אמרה כי ״התחייבתי ל-150 קילומטר של נת״צים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית השנה, והנה אנחנו צובעות וצובעים את הנת״צ הכי ארוך במדינה שמוביל לעיר הבירה שלנו ירושלים - 26 קילומטר ועוד 22 שיהיו כבר החודש. העשור הבא חייב להיות העשור של התחבורה הציבורית. זאת הדרך היחידה להוציא את ישראל מהפקק. מי שלא יבוא או תבוא אחרי, אסור להם להפסיק את המהפכה הגדולה שעשינו בתחבורה הציבורית במדינת ישראל, להפוך אותה לאופציה איכותית, אמינה וזמינה לכל אחת ואחד״.

מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "משרד התחבורה מקדם בעקביות מדיניות לעודד תחבורה ציבורית ושיתופית, באמצעות השקעה חסרת תקדים בתשתיות לתחבורה ציבורית ובתוספות שירות במאות מיליוני שקלים. ההעדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית ב'נתיב פלוס' מהווה ניצול חכם וצודק יותר של תשתיות לאומיות".

Support Ukraine