יקר יותר לברוח מהפקקים: ליברמן חתם על הצו שייקר אופנועים ב-2,700 שקל

לפני שנתיים, חודשיים - 4 ינואר 2022, כלכליסט
אופנועים
אופנועים
שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר צמצמו את היקף ההתייקרות לרבע משביקשה רשות המסים. ההתייקרות: בעיקר באופנועים ובקטנועים בנפח של 400 עד 800 סמ"ק

המדינה מוסיפה את חלקה לגל ההתייקרויות: מיום ראשון יעלה מחירם של עשרות דגמי אופנועים וקטנועים ב-2,700 שקל בממוצע בעקבות העלאת מס הקנייה המוטל עליהם. זאת למרות ההחמרה בעומסי התנועה השנה, והיותם של הרכבים הדו-גלגליים אחת האלטרנטיבות הזמינות ביותר להקלתם.

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם אתמול בערב על הצו שהגישה רשות המסים, לפיו תשונה שיטת חישוב המס על דגמי הרכב הדו-גלגלי, ותחושב לפי נפח המנוע ולא לפי הספקו, כפי שנעשה בשש השנים האחרונות. שיטה זו גם יצרה חפיפה בין שיטת המס להגדרות רישיונות הרכיבה, המחושבים גם הם לפי הספקי הכלים, כפי שנהוג באירופה, שתתבטל כעת.

במקור הגישה רשות המסים לחתימת שר האוצר צו שהיה מביא להתייקרות נרחבת יותר, בין 2,500 ל-5,000  שקל לכל כלי, והיתה חלה על כלים שתפסו השנה כ-40% משוק הדו-גלגליים. אולם בעקבות עבודה משותפת של יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ושר האוצר צומצם היקף ההתייקרות ל-2,700 שקל בממוצע, ויקיף כ-9% מהשוק.

כלים בנפח של 400 עד 500 סמ"ק, ששילמו עד כה בדרך כלל מס קנייה בשיעור 40%, מחויבים כעת במס בשיעור 50%. ואילו כלים בנפח 501 עד 800 סמ"ק, שחויבו עד כה בדרך כלל ב-50% מס, מחויבים כעת ב-60%. דווקא אופנועי ספורט ואנדורו יהיו בין 15% מהכלים שהמס עליהם יפחת, לצד דגמי ה-125-500 סמ"ק החזקים יותר. לפי נתוני ועדת הכספים, יירד סכום המס הממוצע לרכב דו-גלגלי מ-8,788 שקל ל-8,278 שקל, אבל ההוזלה כאמור לא תורגש בכלים הזולים יותר.

בין הכלים שיתייקרו כעת נמצאים דווקא קטנועים גדולים רבים, המסוגלים לשיוט בין-עירוני בטוח, ונרכשים בידי מי שצריכים לחצות את אזור המרכז כדי להגיע למקום עבודתם, אך מנסים להימנע מלהיתקע שעתיים-שלוש ביום בפקקים. 

"תיקנו את צו המיסוי על רכישת אופנועים שהיה אמור להתפרסם", אמר ח"כ קושניר ל"כלכליסט". "ראשית פישטנו את מבנה המס כך שיתייחס רק לסמ"ק ולא להספק.  והדבר השני והחשוב ביותר, דאגנו שהמס לא יעלה על רובם המכריע של הדו-גלגליים, והורדנו את נטל המס כך ש-15% משוק הדו-גלגליים ייהנו מירידה של כ-5,000 שקל במס הרכישה. הרכב הדו-גלגלי הוא אחד הפתרונות לגודש בכבישים, ולכן אין שום סיבה לייקר את המס על רכישתו. אני מודה לשר האוצר ליברמן על הובלת  המהלך, ולמנהל רשות המסים ערן יעקב על תיקון הצו ושיתוף הפעולה".

בגלל השינויים בצו המקורי שהגישה רשות המסים יהיה חייב האוצר להביא את הצו החדש לאישור ועדת הכספים, למרות חתימת השר, בתוך 60 יום. ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לשעבר יו"ר ועדת הכספים וכיום אחד מחבריה, כבר אמר ל"כלכליסט" כי יתנגד למהלך: "מדובר בעוד מהלך של הממשלה שמגדיל את ההתייקרויות, ודווקא ברכב הדו-גלגלי, שמהווה לרבים פתרון לפקקים. רשות המסים הבטיחה לנו בעבר שלא תהיה התייקרות נוספת של הכלים האלה ושהיא אף תשקול הוזלה שלהם, ולא עמדה בהבטחה".

מי שנמנע מלהתערב במהלך היה משרד התחבורה, אף שאנשי המקצוע שלו מצדיקים שוב ושוב את התועלת של הרכב הדו-גלגלי בהפחתת עומסי התנועה. גם שרת התחבורה מרב מיכאלי סירבה להתערב ולנסות למנוע את ההתייקרות, למרות פניות שקיבלה.

דו"ח שהכין הטכניון עבור משרד התחבורה קבע כי עידוד מעבר נהגים באזור המרכז לרכב דו־גלגלי יקצר את זמני הנסיעה בעד 11%, ישפר את מהירות הנסיעה בעד 13%, ויפחית את גודש התנועה בכבישים. ההחמרה בעומסי התנועה השנה היתה אחת הסיבות לשיא שנרשם ב-2021 במכירת קטנועים ואופנועים, יותר מ-20 אלף כלים.

Support Ukraine