משרד התחבורה: השנה תושלם הרפורמה בתחבורה הציבורית

לפני 5 שנים, 8 חודשים - 1 מרץ 2019, כלכליסט
Illustration
Illustration
שר התחבורה ישראל כץ כבר לא יגזור קופון על השלמת הרפורמה, שתצא לפועל בממשלה הבאה. מטרתה העיקרית היא לצמצם את מאות סוגי התעריפים הקיימים כיום לכמה עשרות בלבד

כארבע שנים לאחר ההשקה הרשמית מתכנן משרד התחבורה להשלים במחצית השנייה של 2019 את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. כך נודע ל"כלכליסט". הרפורמה אמורה לבטל אלפי תעריפי נסיעה שונים וליצור רמות חדשות של תעריפים ביחס ישיר למסלולי הנסיעה בין המטרופולינים ובתוכם.

מי שאמור להשלים את המהלך, שימתין כנראה לשר התחבורה שיחליף את ישראל כץ בממשלה הבאה, הוא יו"ר רשות התחבורה הציבורית אמיר אסרף.

גורמים במשרד התחבורה אומרים שהעבודה בעיצומה, והיא אמורה להשלים שלוש מטרות שלא הושגו עד היום. הראשונה הוא הוזלת כרטיס הנסיעה היחיד ממקום למקום, דבר שנשכח בעת עדכון תעריפי הנסיעה החדשים למחזיקי הכרטיסים חופשי־שבועי וחופשי־חודשי. המטרה השנייה היא יצירת תעריף נסיעה אחיד למטרופולינים סמוכים, כמו חדרה־נתניה, עם החלת מנגנוני ההנחות המקובלות לסטודנטים וקשישים. המטרה השלישית הוא צמצום נוסף, שלישי, במספר התעריפים שיש כיום, העומד על מאות, עד ליצירת תעריף גנרי. בסביבת המשרד אומרים כי אפליקציות אינן יכולות לעבוד במשטר תעריפים מרובה מחירים, והכוונה לפשט זאת למספר התעריפים הקטן האפשרי.

הרפורמה הושקה באוגוסט 2015 לאחר עבודת מטה במשרדי האוצר והתחבורה. עד אז התבססו המשרדים על נתונים מ־1996. אז הוחלט שמחירי הנסיעה ייגזרו מהמחירים שמשלמים האזרחים בערי הבירה באירופה.

ב־2015 נכנסה הרפורמה לפעימה הראשונה, עם קביעת תעריפי נסיעה אחידים במטרופולינים, ובפברואר 2016 הורחבו התעריפים לרמה הארצית. במרץ האחרון נרשם השלב האחרון, הוזלות בתעריפים למי שנוסע לעתים קרובות, ברמה שבועית או חודשית, בעשרות שקלים למנוי. מנוי חופשי יומי בין תל אביב לירושלים בכל אמצעי התחבורה, למשל, הוזל ל־32.50 שקל, הלוך ושוב. עתה יושלם המהלך ליצירת טבלת תעריפים חדשה ומעודכנת.

בה בעת החלו במשרד התחבורה להתכונן לבואם של אלפי תיירים לקראת תחרות האירוויזיון שתיערך בתל אביב. רק בחודש שעבר הפסיקו רוב חברות האוטובוסים לקבל תשלום במזומן, וכיום הנסיעה מותרת רק ברב קו. הבעיה העיקרית היא שלא כל התיירים שיבואו מכירים את השיטה או יודעים איפה לקנות רב קו, ולכן מתכננים במשרד להציף את אולם הכניסה של נתב"ג בדיילים ובעמדות מכירה של כרטיסי רב קו, לצד תרגום החומרים לאנגלית.

במשרד מקווים שהמהלך הזה, במקביל ליכולת לרכוש כרטיס רב קו חד פעמי אצל הנהגים, ייתן מענה ראשוני למבקרים. בספר תוכניות העבודה של המשרד ל־2019 מחכה פיילוט שיגרום לנוסעים להיפטר מהרב קו ולהשתמש בכרטיס האשראי או בסמארטפון כארנק, עם אפשרות תשלום מיידית. עם זאת, הפיילוט לא יושק עד האירוויזיון, מה שישאיר את התיירים עם כרטיס הפלסטיק הוותיק.

Support Ukraine