משרד התחבורה החמיר בשנת הקורונה את הבדיקות של אופנועים, הקל את בדיקות עומס היתר על משאיות וגילה כי למרות שמכוניות רבות לא יצאו לכבישים, אחוז הליקויים בהן נותר פחות או יותר זהה. כך עולה מסיכום פעילות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה לשנת 2020.
ניידות הבטיחות של משרד התחבורה שפרוסות ברחבי הארץ אחראיות על איתור של ליקויים ואכיפה בעת הצורך של משקל יתר, ליקויים מכניים ועוד.
מניתוח נתוני משרד התחבורה לגבי 2020 עולה כי אשתקד נבדקו כ-31,500 כלי רכב שונים, ירידה קלה לעומת 2019 (32,500). אך הנתון המעניין הוא שגם ב-2019 וגם ב-2020 רק 0.3% מכלל הרכבים שנבדקו הורדו מהכביש בגרירה. עם זאת, יש מגמת ירידה בהיקף הרכבים שבהם התגלה ליקוי שגוזר על הרכב הורדה מהכביש ללא גרירה -מ-14.3% ב-2019 ל-12.8% ב-2020.
נתוני משרד התחבורה מראים בנוסף כי בוחני ניידות הבטיחות התמקדו פחות במשאיות ויותר באופנוענים: ב-2020 נבדקו על 14,690 כלי רכב כבדים בבדיקות עומס יתר לעומת 17,590 שנה קודם. הירידה בהיקף הבדיקות של הרכב הכבד אינה נובעת מ"התנהגות טובה" של נהגי המשאיות: לפי הנתונים בזמן שב-88.5% מהמשאיות נמצאו כבעלות משקל תקין, דווקא בשנת 2020, השנה בה נבדקו פחות משאיות, ירד שיעור המשאיות שמשקלן תקין ל-81.9%.
הירידה בהיקף הבדיקות הורגשה גם במגזר התחבורה הציבורית: בעוד שב-2019 נבדקו 255 אוטובוסים, ב-2020 נבדקו רק 148. עם זאת, מצבם המכני של האוטובוסים השתפר: ב-2019 התגלה כי 63% מהאוטובוסים היו בטוחים, ואילו אשתק - 83%.
ואולם כאמור עיקר הבדיקות נעשו לאופנועים. בעוד שב-2019 נבדקו רק 229 אופנועים, אשתקד זינק מספרם ל-951. למרות ההחלטה הניכרת להחמיר עם האופנוענים, בפועל מצבם התחזוקתי דווקא השתפר: בזמן שבמשרד התחבורה גילו כי ב-2019 60.4% מהאופנועים היו תקינים, בשנה שעברה עלה השיעור ל-68%.
במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב.
חדשות קשורות