קומבינה במשקל כבד או ניסיון למניעת תחרות? אתם תשלמו בכל מקרה

לפני שנה, 9 חודשים - 23 יוני 2022, Walla!
מכון רישוי
מכון רישוי
כולם בוחשים בקלחת, מצד אחד קבוצה בלתי מזדהה של בעלי מכוני רישוי, מצד שני מה שנראה כמו שותפות שאינה עולה בקנה אחד עם תנאי המכרז ובאמצע משרד התחבורה ועוגמת נפש לתושבי גוש דן שימשיכו להמתין שעות לטסט השנתי

השם "תקנה 273" אולי לא אומר כלום לרוב המוחלט של הנהגים או האזרחים בישראל, אולם מאחורי השם האפור הזה, עומד אחד הכלים החשובים ביותר לבטיחות המשתמשים בדרך, בעיקר כאשר מדובר בנקודת החיכוך בין רכב כבד לשאר משתמשי הדרך.

התקנה קובעת סדרה של בדיקות תקופתיות לרכב מסחרי שמשקלו 16 טון ומעלה, אוטובוסים, טיוליות, מוניות ועוד, וכן בדיקת חורף שחייב לעבור כל רכב מסחרי במשקל כולל של מעל 10 טון ואוטובוס ציבורי או אוטובוס זעיר בין ה-1 לאוקטובר ל-1 בנובמבר. המטרה היא הבטחת רמת התחזוקה של המכלולים הבטיחותיים הקריטיים בכלי הרכב בחודשי החורף. מטרה ראויה ונדרשת כאשר על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור המשאיות במשקל 16 טון ומעלה במצבת כלי הרכב בישראל עומד על 0.8%, שיעור המעורבות שלהן בתאונת דרכים קטלניות - 6.1%.

על מנת לאפשר את הפיקוח ויישום התקנה הזו, ביקש משרד התחבורה להעמיד 7 תחנות בדיקה, שיופעלו על ידי זוכים במכרז שפרסם המשרד במרץ 2018. למכרז להפעלת תחנת הבדיקה בחולון במשך 17 שנים מוגשת הצעה אחת, של חברת "א.אחזקת אוטובוסים", שגם זוכה במכרז ומתעתדת לדבריה להקים מכון רישוי גדול, מודרני, עם מסלול שירות מהיר ומתקדם. שיכלול לא רק מבדק לכלי רכב כבדים, אלא גם ישרת מכוניות פרטיות, אופנועים ויכלול גם מכון פרונט ומכון בדיקה לפני קניה. במילים אחרות, מדובר בזכייה שמשמעות כספית אדירה לצידה, הן בצד ההשקעה והן כמובן ברווח אותו היא עתידה להניב.

לכאורה, סיפור פשוט. אבל כאשר כסף גדול מעורב בעניין, כסף גדול והזזת הגבינה של מישהו, הסיפור תמיד מורכב יותר. או במילים אחרות - כל עוד היה מדובר רק בהיענות למכרז משרד התחבורה של בדיקת רכב כבד, הרי שלא היו יותר מדי קופצים על המציאה - כזכור, רק הצעה אחת הוגשה - אולם כאשר התברר שמדובר במכון רישוי שיפעל גם בערוצים נוספים, כבר מדובר ביצירת תחרות למכונים הוותיקים. כאן, כמה נוח, תמיד יימצא מי שינסה לעצור את השינוי. הפעם זהו גוף המזדהה כ"פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל". מיהם בעלי מכוני הרישוי? מהו הפורום? לא ברור, זהו גוף שחבריו אינם מזוהים ואינם מזדהים, אינו מוכר ומיותר לציין, לא מופיע או רשום בשום מקום.

לא מוכר ולא מזדהה, אבל משגר מכתב חריף מאוד, כולל ההאשמה ב"ניסיון מרמה חמור" ובו מתואר האופן שבו הוגשה ההצעה למכרז כ"התנהלות המרמתית, שכך כיזב, היתל והערים על משרד התחבורה, ללא היסוס". על פי המכתב ששיגרו חברי "הפורום" למשרד התחבורה וליועצת המשפטית לממשלה, דורשים החברים בו המיוצגים על ידי משרד עורכי הדין איתי אנשל ואיתי פנחס רוט לבטל את זכיית החברה. מדוע? לטענתם הגיע לידיהם חוזה אשר נכתב ונחתם לפני הגשת ההצעה של החברה הזוכה במכרז באוקטובר 2018. על פי החוזה, מאחורי החברה הזוכה עומדת שותפות שאחד הצדדים בה הינו הבעלים של רשת מכוני רישוי. הבעיה? מדובר בהפרה של אחד מסעיפי המכרז שעל מנת למנוע מצב של תחרות לא הוגנת או מונופול קובע כי כל מי שבמועד הגשת ההצעה, או בשנתיים טרם לה היה הוא בעליו של להפעלת שתי תחנות רישוי לרכב, או בעל מניות בהן, בשליטתו או בשליטת קרוב שלו - נאסר עליו להשתתף במכרז. בסעיף נוסף נאמר שאפילו מי שמקיים "קשר עסקי" עם מי שמחזיק יותר משני מכוני רישוי. בחברה הזוכה, א.תחזוקת אוטובוסים (שתגובתה מובאת בהמשך), לא מכחישים את קיומה של טיוטת הסכם, אך טוענים שזו לא הבשילה לכדי הסכם של ממש ולא נחתמה.

למען ההגינות ייאמר כי במכתב שנשלח למשרד התחבורה, חברי "פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל" שבשמם נשלח המכתב לא מכחישים כי הם מתחרים עסקיים של החברה, וכי הסיבה שחלקם לא הגישו כלל הצעה היא אותה מניעה של בעלות על יותר משני מכוני רישוי הפוסלת אותם מלגשת למכרז.

פנינו למשרד התחבורה וכן לחברה הזוכה עם שורת שאלות, אלו שהופנו לא.תחזוקת אוטובוסים נגעו לשאלת השותפות במכון הרישוי, הפעולות שנקט משרד התחבורה מולה והסטטוס הנוכחי של הקמת מכון הבדיקה. אלו נענו חלקית בתגובתם המובאת כאן. את משרד התחבורה שאלנו האם הוא מכיר את הטענות האמורות ומה הפעולות שהוא נוקט בנושא.

תגובת א.תחזוקת אוטובוסים:
בעוד ימים ספורים עומד להיפתח בחולון מכון הרישוי לרכבים מהגדולים במדינה, על שטח של כ-5 דונמים, ואשר יכלול 4 מסלולי רישוי לרכבים קלים וכבדים, מסלול רישוי לאופנועים, שני מסלולים לכיוון פרונט ומסלול נוסף לבדיקה לפני קניה.
מכון הרישוי הגדול בחולון ישבור את המונופול שקיים היום בעולם רישוי הרכבים, בו ממתינים תושבי גוש דן לעריכת טסט לרכבם תורים ארוכים, בצפיפות קשה ובמשך זמן ארוך ומייגע. הגיע העת לשים למצב קשה זה סוף.

לראשונה, יתאפשר לתושבי גוש דן טסט מהיר, בתוך כ-7 דקות למכונית, מבלי שהנהגים יורדים מהרכב, בשיטת drive through הנהוגה במכוני הרישוי המתקדמים בעולם. בניגוד לכל המכונים הקיימים בגוש דן, המכון יהיה פתוח החל מהשעה 07.00 ועד השעה 19.00 על מנת לאפשר נוחות ונגישות מירבית לבעלי הרכבים. כך, גם בסיומו של יום העבודה, תושבים יוכלו להגיע לטסט ולא יצטרכו לשרוף יום שלם לצורך ביצוע הטסט לרכב.

שבירת המונופול הקיים ופתיחת השוק לתחרות עזה ושירות ברמה שאינה מוכרת בישראל, הביאה את בעלי מכוני הרישוי הישנים להגיש תלונה שקרית ובלתי מבוססת. התלונה הוגשה על ידי גורמים אנונימיים שמסרבים לחשוף את זהותם ומתכסים תחת השם המומצא "פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל", גוף אשר לא היה קיים מעולם, ואשר מופיע לראשונה במסגרת התלונה.

לגופו של עניין כלל הטענות בתלונה פשוט אינן נכונות או מסתמכות על השערות וקל מאוד להוכיח זאת. כך, הניסיון להציג טיוטת הסכם שלא הבשילה להסכם כמצב קיים נדונה לכישלון. כפי שברור מהטיוטה, היא נערכה עוד בטרם הוגשה ההצעה למכרז, וזאת לפני למעלה מ-3 שנים. חשוב מכך, היא לא הבשילה לכדי הסכם מחייב, וברור ממנה שהיא לא נחתמה על ידי כל הצדדים.

לא במקרה טיוטה זו והתלונה השקרית המתבססת עליה מופצים בימים אלה, שלוש שנים לאחר הזכיה במכרז, וימים ספורים בלבד לפני פתיחת המכון החדשני. מטרת התלונה שהגישו מכוני הרישוי הישנים הינה אך ורק לנסות ולמנוע אלטרנטיבה שתעמיד שירות בקנה מידה חדש ושאינו קיים לתושבי גוש דן, ולעכב את פתיחת השוק המונופוליסטי לתחרות עזה.

אין צורך לומר כי אילו היו המתלוננים האנונימיים מגלים את זהותם, היו נערכים כנגדם הליכים במסגרת תביעת לשון הרע.

תגובת משרד התחבורה:

חברת א.אחזקת אוטובוסים בע"מ זכתה במכרז להקמת מכון רישוי באתר חולון.
הפנייה שהועברה הוגשה גם לוועדת המכרזים, אשר בוחנת אותה בימים אלה.

Support Ukraine