משרד התחבורה החל בהיערכות לביטול ההטבה שמקבלים בעלי מכוניות חשמליות בטסט השנתי - כך עולה מתיקון לטיוטת תקנות התעבורה שפרסם היום (ה') משרד התחבורה.
כיום כל בעלי המכוניות בישראל צריכים לשלם מדי שנה את אגרת הרישוי השנתית בטרם ביצוע מבחן הרישוי השנתי ("טסט"). בשנים האחרונות העניקה המדינה הטבה לבעלי רכב חשמלי בדמות הנחה באגרת הרישוי. כך, בעלי מכוניות חשמליות משלמים כ-500 שקל אגרת רישוי ואילו בעלי מכוניות בנזין ודיזל משלמים מדי שנה סכומים גבוהים בהרבה.
אולם כעת, על פי מסמכי משרד התחבורה, המצב כאמור ישתנה בקרוב וגובה אגרת הרישוי שמשלמים בעלי רכב חשמלי יהיה שווה למחירי אגרות הרישוי שמשלמים בעלי רכבי בנזין ודיזל. על פי עיקרי המסמכים החתומים על ידי שרת התחבורה שהופצו הערב בזמן הפצה מקוצר: "מוצע לבטל את ההנחה הקיימת באגרת הרישוי של רכב חשמלי פרטי או מסחרי עד 3,500 ק"ג, שכן השפעתם המשקית על תשתיות הדרכים, גודש התנועה, מקומות חניה וכיו"ב ועלות הטיפול בהם במערך הרישוי, אינם שונים מאלה של רכבים מאותם סוגים בעלי מנועי בעירה פנימית". עקרונית, מכיוון שמדובר בתיקון לתקנות התעבורה שהועבר בזמן הפצה מקוצר, בהיעדר התנגדויות משמעותיות ייכנס התיקון לתוקף תוך פחות משבוע.
מספר משרדי ממשלה נערכים לגיבוש רגולציה, שעשויה לאפשר בעתיד להטיל "מס טעינה" על כלי רכב חשמליים. זאת באמצעות מעבר לשיטת "טעינה מנוהלת" באמצעות מטענים ביתיים וציבוריים "חכמים", שפועלים בטכנולוגיה דומה לזו של מוני חשמל חכמים.
המטענים החכמים יכולים לאגור ולשדר מידע, כגון זיהוי הרכב, משך טעינת הרכב, הצריכה הכוללת ושעות השימוש. הטכנולוגיה תאפשר לקבוע תעריפים שונים לטעינת הרכב בשעות שונות, ולעודד שימוש מחוץ לשעות העומס. אולם ניתן יהיה גם להבחין באמצעותה בין חשמל שנצרך מהרשת הביתית לשימוש כללי, ובין חשמל המשמש לצורך טעינת הרכב.
תיאורטית את המס ניתן יהיה לגבות באמצעות חשבון החשמל הביתי, או באמצעות הערכה כללית של הצריכה בהתאם לקילומטרז' של הרכב, שידווח כחלק ממנגנון "מס הנסועה" העתידי. יצוין כי חלק גדול מעמדות הטעינה הביתיות, שמשווקות כיום בישראל באופן מסחרי, הן כבר היום עמדות "חכמות", עם יכולת אגירת נתונים ושידורם באופן אלחוטי.
הנימוק הרשמי ליוזמה, שמופיעה בתקציב החדש, הוא "למנוע עומס על משק החשמל בשעות שיא צריכת החשמל ולגבש המלצות מדיניות, שיבטיחו כי טעינת כלי הרכב תשקף את העלויות למשק".
הרעיון כבר מיושם בעולם
מקורות באוצר אומרים כי הרעיון של גביית "מס טעינה" אינו חדש והוא מיושם כבר היום במדינות שונות באירופה ובארצות הברית, בעיקר בעמדות ציבוריות. לדברי המקור "ייצור החשמל לטעינת רכב הוא תהליך שמייצר פליטת גזי חממה. אולם עלותו הסביבתית לא מתבטאת באופן מלא בתעריפי החשמל הביתיים בישראל, בשל שיקולים של יוקר המחיה... אין סיבה שחשמל שמשמש לטעינת כלי רכב יקרים ייהנה מאותם תעריפי חשמל, שמיועדים להפעלת דוד חשמלי או מכונת כביסה".
ככל הידוע מדובר בינתיים בהכנות לקראת פיילוט, והתוכנית הנרחבת תופעל רק אם מספר כלי הרכב החשמליים בישראל - והעומס שטעינתם מטילה על הרשת - יחצו "מסה קריטית" מסוימת. על פי התקציב, הרגולציה תגובש על ידי צוות הכולל נציגים ממשרד האנרגיה, רשות החשמל, רשות התחרות ואגף התקציבים במשרד האוצר, שאמור להגיש את המלצותיו בתוך כארבעה חודשים.
ממשרד האנרגיה נמסר, "הצוות אשר יגבש המלצות למדיניות ממשלתית בנוגע לתשתית כניסת כלי רכב חשמליים והבטחת התחרות מוקם בימים אלה על ידי המשרד. הצוות יעסוק בנושאי תחרות ובנושא הסטת העומסים משיקולי משק החשמל. הממשלה החליטה שמיסוי האנרגיה של הרכבים חשמליים תהיה באמצעות מס נסועה ולא מס טעינה".
בימים האחרונים נרשמה עוד החמרה בשיבושי האספקה של כלי רכב לישראל מסין, מיפן ומקוריאה בשל הלחימה באזור הים האדום. זאת בעקבות הודעה של שתיים מחברות הספנות היפניות הגדולות בעולם - K-LINE ו-NYK, שנחשבות לדומיננטיות בהובלת רכב - על השעיה מוחלטת של מעבר אוניות שלהן בתעלת סואץ עד להודעה חדשה. החברה היחידה שעדיין ממשיכה להוביל כלי רכב מהמזרח לישראל היא צים, אולם תדירות ההובלה שלה היא אחת לכ-40 יום.
חברת K-LINE היפנית, שהודיעה ב-15 בינואר על השעיית המעבר של ספינותיה בים האדום, היא החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום הובלת הרכב. חברת NYK, שהפעילה את הספינה "גלקסי לידר", שהייתה "הקורבן" הראשון של מתקפת החות'ים, הפעילה עד למלחמה קווי הובלת רכב לאילת, בתדירות שהגיעה בשיא לספינה אחת בשבוע. NYK הודיעה בימים האחרונים על "ביטול מוחלט או שינוי נתיב" של ספינותיה באזור הים האדום, וזאת מכיוון ש"הסיכון של ניווט ימי באזור עלה משמעותית בעקבות המתקפות האוויריות על תימן".
מסרבות לשלוח ממזרח אסיה
היבואנים מציינים כי חברות הובלה ימית מסרבות כיום גם לפרוק כלי רכב בנמלים זרים באירופה ולשלוח אותם משם לישראל בספינות גישור ("שטעון") כפי שהיה בתחילת המלחמה. בענף הרכב מעריכים כי מחסור משמעותי בדגמים מהמזרח, הן של רכבי בנזין והן של כלי רכב חשמליים, עשוי להיות מורגש כבר במחצית הראשונה של השנה.
יצוין כי בשבוע שעבר הודיעו מספר מבטחי ספנות גדולים בלונדון על העלאה נוספת של רמת הסיכון באזור. כתוצאה הועלו "פרמיות סיכוני המלחמה" שמשלמות כלל הספינות שעוברות באזור הים האדום, לכ-1% משווי המטען שלהן. באוניות להובלת רכב מדובר בהתייקרות של כמעט מיליון דולר להפלגה. עלויות אלה מתגלגלות כיום למחירי הרכב שגובים היצרנים מהיבואנים.
קבוצת פריסבי (קרסו מוטורס) החלה לשווק השבוע את הגרסה החשמלית של הקרוס־אובר צ'רי FX. ישראל היא השוק הראשון בתקינה אירופית שמקבל את הרכב, ואחד הראשונים בעולם. ממדיו של ה-FX EV דומים לגרסת הבנזין, עם אורך של 4.42 מטרים, רוחב 1.83 מטרים וגובה 1.59 מטרים, והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.63 מטרים, אולם עיצוב החרטום והזנב שלו שונים ומאופקים יותר משל גרסת הבנזין.
הרכב מגיע לישראל עם מנוע בודד בהספק 204 כ"ס וסוללה בקיבולת 61 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד כ־430 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP. הסוללה תומכת בטעינה מהירה בקצב של עד 110 קילוואט.
תא הנוסעים כולל מערך אופקי של מסכי תצוגה בכל הגרסאות, חישוקי 18 אינץ' ועוד. רמת הגימור הבכירה מצוידת גם במצלמה היקפית, ריפוד עוד מלאכותי, חלון גג, דלת אחורית חשמלית ומושבים קדמיים חשמליים ועוד. הרכב מצויד במערך של מערכות בטיחות אקטיביות. המחיר מתחיל בכ־153 אלף שקל לגרסת הבסיס ומגיע עד כ־163 אלף שקל לגרסה המאובזרת.
חדשות קשורות