הגיל הטיפוסי של לקוחות סיאט איביזה באירופה נמוך בכ-10 שנים מזה של לקוחות פולקסווגן. בישראל קרוב לוודאי שהפער הזה כפול ויותר. האיביזה ה"ישראלית" הפכה למתנה פופולרית לרגל סיום תיכון או אוניברסיטה, והיא הגיעה למעמד הזה בזכות שילוב בין עיצוב דינמי, אבזור מכובד ותמחור אגרסיבי.
אלא שהאיביזה 2017 החדשה, שנחתה בארץ בחודש שעבר, כבר הולכת לכיוון הרבה יותר משפחתי וממוסד. גרסת ה-3 דלתות הקרבית נעלמה, המרחב הפנימי השתפר משמעותית - חשוב למשפחות, פחות רלוונטי לרווקים צעירים - והעיצוב נראה כמו גרסה מוקטנת ובוגרת של הליאון. גם מחירי הרצפה טיפסו מעלה. האם קהל המעריצים ישמור לה אמונים?
חיצונית מציגה האיביזה החדשה הרבה יותר זוויות וקווים חדים מקודמתה, עם פנסים טרפזיים מושחזים בחזית, בנוסח האחות הגדול ליאון. מפסק גלגלים רחב יותר, על אורך כמעט זהה, מעניק לה כעת יציבת כביש רחבה, נמוכה ואגרסיבית יותר, אך למרות זאת מכונית המבחן שלנו השחורה שלנו לא רשמה ציונים גבוהים ב"מבחן הסלפי" ברחוב. אולי בגלל חישוקי ה-15 אינץ' עם הצמיגים הגבוהים של גרסת ה"סטייל" ההתחלתית ואולי בגלל שלא עברה (עדיין) בסדנת השיפורים השכונתית.
כאמור, האיביזה החדשה יכולה למלא ייעוד משפחתי טוב מקודמתה. מרחב הברכיים והכתפיים מאחור השתפר פלאים, המושבים רחבים ונוחים ותא המטען מציע נפח מכובד של 355 ליטר.
איכות הייצור טובה, כמקובל בקבוצת פולקסווגן, אך קיצוץ העלויות בא לידי ביטוי בשימוש נרחב במשטחי פלסטיק נוקשים וזולים למגע. עמדת הפיקוד אנלוגית ברובה ומערך המתגים תקני וידידותי לבני כל הגילים, ללא עודף גימיקים. אפילו ברמת הגימור, ב"סטייל" מקבלים את מערכת המולטימדיה המקורית והטובה של קבוצת פולקסווגן, עם מסך 8 אינץ' חד וברור ומערך נאה ושימושי של אפליקציות ומידע. יש גם מערך עדכני וראוי של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, כולל בלימת חירום אוטונומית, התרעה מפני התנגשות ובקרת שיוט אקטיבית. מנגד בולט חסרונם של פריטי אבזור כמעט סטנדרטיים בפלח, כמו בקרת אקלים דיגיטלית. בקרת האקלים המכנית פה מזכירה רכב השכרה מדור קודם.
האיביזה האוטומטית ההתחלתית מגיע עם אחת ממערכות ההנעה הנמרצות והמתוחכמות בפלח הסופר מיני, ומי שעדיין מעקם חוטם למשמע "3 צילינדרים בנפח 1 ליטר", ישנה את דעתו אחרי המפגש איתה. עם 115 כ"ס ו-20 קג"מ על משקל עצמי של 1,060 קילו, ותיבת DSG נמרצת שמעלה ומורידה הילוכים במרץ, המכונית מעניקה תחושה של מפציץ-כיס. תגובת הדוושה חדה ומיידית, התאוצה ממצב עמידה משאירה מאחור מכוניות חזקות בהרבה, תאוצות הביניים מיידיות ומענגות ועליות תלולות נגמאות בקלות, גם כשהמכונית מלאה. הטרטור של המנוע הוא לא מאוד מוזיקלי, ותחת רגל מהוססת במהירויות נמוכות תיבת ה-DSG עדיין מתבלבלת רגעית, אבל כבונוס מקבלים סופר מיני שיכולה להעפיל למהירויות רציניות ולשייט כל היום בכביש המהיר ללא רגשי נחיתות, ועדיין להחזיר 17 קילומטרים מרשימים לליטר בתנאים ריאליים.
האיביזה קיבלה בכורה על שלדת דור הסופר-מיני החדשה של משפחת פולקסווגן, ולמרות משקלה הקליל היא מתאפיינת ביציבה איתנה על הכביש המהיר ואפילו בספיגת זעזועים מכובדת במהירויות עירוניות, אם כי בורות רציניים עשויים לטלטל את המאסה הנמוכה.
מערכת ההיגוי החדשה קלילה ומנותקת מדי לטעמנו - תופעה רווחת בכלי רכב חדישים עם "הכנה" להיגוי אוטונומי - והצמיגים גבוהי החתך מקשים למצות את הפוטנציאל הדינמי. אבל זו עדיין מכונית נעימה ונמרצת לנהיגה על כבישים מפותלים.
גרסת ה"סטייל", שתהיה הפופולרית בפלח (יש גם "גרסת השכרה" די עירומה) עולה קצת פחות מ-90 אלף שקל. גרסת ה-FR עם אותו מנוע ו"קיט" משודרג של אבזור, עדיין עולה פחות מ-100 אלף. אלה אמנם לא מחירי הרצפה של הדגם היוצא, אבל עדיין מציעים תמורה רצינית לכסף שתבטיח את מעמד המכונית בין מעריציה הצעירים ותמרר את חייהם של המתחרים.