מנכ"ל לובינסקי: ההמתנה לרכב חשמלי מגיעה לשנה, ממליץ לממשלה לדחות את עליית המס

לפני שנתיים - 3 אפריל 2022, גלובס
דני שביט
דני שביט
דני שביט מנכ"ל לובינסקי אמר בוועידת הרכב של גלובס כי בתקופה הקרובה "דה-פקטו לא ייכנסו הרבה רכבים לישראל, כי אין מלאי" . עוד הוסיף שביט כי "כשהצרכן מגיע לרכוש רכב, הוא קודם כל שואל אם יש דגם חשמלי של הרכב שהוא ראה"

"המעבר לרכב חשמלי לא קורה בתוך חודש או חודשיים, אלא מדובר בתהליך של שלוש-חמש שנים" - כך פתח את דבריו דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, בוועידת הרכב של גלובס. "לזכות רשות המסים שדיברו כאן קודם, אפשר להגיד שהם זיהו והציבו תוכנית לחמש שנים וקבעו בה שעד 2023 הרכב החשמלי אמור לקבל הטבה בשיעור המס המשולם וציפו שב-2021-2022 יגיעו יותר רכבים חשמליים ויפצו על זה".

אלא שהתרחיש הזה לא קרה בגלל סיבות שונות כמו מגפת הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לדברי שביט, "הרכבים הוסטו לאירופה, והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה פגעה בניקל, שזו פלדה מאוד משמעותית בעולם הסוללות, שמיוצרת באוקראינה. העסק הזה בולם במיוחד את כניסת הרכב החשמלי למדינת ישראל".

לחברת לובינסקי יש 5 מותגי רכב בישראל: MG ו-4 מותגי רכב אירופאים. "בכל המותגים האלו, יש לנו 14 דגמי רכב חשמלי. אבל הכמויות שאנחנו מקבלים אלו כמויות מצומצמות. מי שמזמין רכב חשמלי סיני יחכה לרבעון הראשון של 2023 ובאירופאיות יחכה בין 3-4 חודשים", פירט.

כדי להבין את המצב בשוק, צריך להבין את שתי נקודות הליבה: מיסוי ותשתיות. אז ראשית, בעניין המיסוי, צפויה עלייה מ-10% מס ל-20% מס בשנת 2023, משמע הכפלת המס על הרכב החשמלי. שביט מסביר כי "דה-פקטו לא ייכנסו הרבה רכבים לישראל, כי אין מלאי. בנוסף, על רכב חשמלי כיום משלמים מכס של 17%, כי הסוללות מיוצרות במזרח. אני ממליץ למדינת ישראל לדחות את עליית המס כדי לאפשר כניסה של רכבים חשמליים הלאה". שביט מדגים ממדינות כמו צרפת, גרמניה ואיטליה שהן ערות לכך מעודדות את הכניסה לרכב החשמלי.

לעודד הקמת עמדות טעינה נוספות

לצד המיסוי, יש גם את עניין התשתיות. "הדבר הכי משמעותי כדי לספק את השירות המתאים זה התקנת עמדות טעינה מהירות. הרעיון הוא לא רק להטעין את הרכב בבית ולצאת לנסיעה, אלא שיהיו עמדות להארכת טווח בטעינת הרכב. בישראל יש כ-100 עמדות טעינה מהירות, צריך לעודד ולהוסיף את כמות העמדות", אמר.

שביט מתעכב על כך שבמדינות באירופה יהיו כל מיני מגבלות עתידיות והרכב החשמלי נכנס לשם. "לדוגמה בערים מעל ל-100 אלף תושבים, למרכזי הערים ייכנסו רק כלי רכב חשמליים. המגמה היא להוציא את כלי הרכב המזהמים ממרכזי הערים, כך ששם יהיו תחבורה ציבורית ורכבים חשמליים שיהיו שיתופיים", פירט. בישראל הוא אומר שיהיו פרויקטים מאוד מעניינים שייכנסו לשוק. בין אם נרצה בכך או לא, תל אביב הולכת לתקן מאוד נמוך של חנייה כך שלא תהיה אפשרות אחרת והמגמה הולכת לכיוון רכבים שיתופיים.

בישראל יש 56 מותגי רכב. עשרת המותגים המובילים שולטים ב-80% מהשוק. מבחינת הדרישה לרכבים חשמליים, כיום כולם מחפשים רכב חשמלי. שביט הסביר: "המצב כיום הוא הפוך ממה שהיה בעבר. כשהצרכן מגיע לרכוש רכב, הוא קודם כל שואל אם יש דגם חשמלי של הרכב שהוא ראה. זה תהליך שקורה מהר מאוד. אם יש יכולת ללקוח לרכוש רכב חשמלי, הוא יעדיף".

בתקופה האחרונה דווח על מחסור ברכבי יד שנייה. שביט הצביע על הבעיה שמתחילה ביד ראשונה: "ברגע שיש מחסור ביד ראשונה, המחסור הזה מתגלגל ליד השנייה. להערכתי בשוק חסרים 30-50 אלף כלי רכב, שאם היו מגיעים היינו מצליחים למלא את השוק. אבל זה יתגלגל לעליית המחירים ביד השנייה".

שביט לא רוצה לתת תחזית לחודשים הקרובים. "אחרי שנכשלתי בתחזיות בשנים האחרונות, לא חושב שנכון שאתן תחזית. עם זאת, אני מעריך שבשנה הקרובה לא תהיה התייצבות. מתי זה יקרה? גורמים גדולים ממני לא יודעים להגיד", חתם.

Support Ukraine