קיה EV3: סוף־סוף חשמלית עממית – ולא סינית

לפני חודש - 10 נובמבר 2025, כלכליסט
קיה EV3: סוף־סוף חשמלית עממית – ולא סינית
רכב השטח החשמלי של קיה מביא בשורה לצרכן הישראלי שמאס בגימיקים הסיניים. מבחינת האיכות EV3 הקוריאני טוב מהרבה רכבים תוצרת סין, אבל המחיר וטווח הנסיעה המוגבל עשויים להקשות עליו בתחרות

בשוק הרכב הישראלי צצו בשנים האחרונות לא מעט מכוניות חשמליות שאינן סיניות, רובן לא היו עממיות, רובן נעלמו כלעומת שבאו. כי אי אפשר למכור לציבור בישראל מכוניות ביוקר כשיש מכונית שעושה את אותו הדבר בזול.

סליחה, לא בדיוק אותו הדבר: יש הרבה מכוניות סיניות שיודעות יופי לנסוע בכוח חשמל, אבל על איכויות אין מה לדבר. לאחרונה פורסם בסין מאמר מעניין על המדינות שבהן יצרני הרכב הסיני הצליחו להיכנס בגדול. המאמר הגדיר רשימה ארוכה של מדינות עולם שלישי. ישראל מככבת בה, לצד צ'ילה.

אבל זה לא העניין: מה שחשוב הוא שכעת יש מכונית חשמלית, עממית, לא סינית. אז קבלו את קיה 3EV, רכב הכביש שטח החשמלי של היצרנית הקוריאנית שיוצא למבחן דרכים מבאר שבע דרומה. במבט ראשון, 3EV נראה כמו EV9, רכב הכביש שטח הגדול והבכיר של קיה. כמו גרסה מכווצת. זה מדליק מאוד.

יש לו מנוע חשמלי שמפיק 204 כוחות סוס, אבל בעולמנו אין מתנות חינם. כל המשחק הזה של הרכב הסיני והרכב הלא סיני הוא משחק סכום אפס, משחק של פשרות. רוצים מכונית זולה עם סוללה גדולה? קחו סיני. רוצים מכונית זולה שאינה סינית? אז יש בעיה של סוללה. 

קיה ממחישה זאת היטב: היא עולה 170 אלף שקל ברמת הגימור שקיבלנו והסוללה שלה צנועה יחסית. כמעט 60 קילוואט, זו לא מציאה גדולה בימינו. בפועל זה אומר שמדובר במכונית שיכולה לנסוע כ־300 ק"מ, שזה פחות מ־432 ק"מ שעליהם מצהיר היצרן.

פחות גימיקים, יותר היגיון

תא הנוסעים של 3EV ממחיש את הבדלי התפיסה בין קיה ובין סין. ראשית, איכות החומרים של 3EV אינה הטובה ביותר בקטגוריה. הפלסטיק זול, המסך אינו גדול. במקום מסך אחד ענק יש שני מסכים, אחד מול הנהג ואחד מול כל השאר. פתחי האוורור מתכוונים ידנית. מנגנון השליטה באגירת האנרגיה נשלט בשתי ידיות.

ביחס לסיניות שמצוידות במסך ענק שנועד בעיקר להסיח את דעת הנהג, זה חידוש מרענן. המושבים הקדמיים טובים, יש שפע של תאים. בקרת האקלים נפרדת מן המסך הגדול ויש מספר יחסית מוגבל של פונקציות במסך המרכזי. למי שמחפש מכונית גימיק סינית, זה לא יתאים.

למי שמחפש מכונית שקל להבין וקל לתפעל, יש כאן מכונית מצוינת. אבל יש גם נפילות בפרטים קטנים, למשל בורר ההילוכים. בבסיס שלו יש כפתור התנעה שלא ברור מדוע הוא שם. הבורר בשרני, מגושם. למי שרוצה להרגיש כיצד הוא מעביר הילוך, זה מצוין. למי שרוצה לשחק עם מסכים זה פחות יתאים.

בספסל האחורי אותו סיפור. יש שקעי USB C במשענות של המושבים, יש פתחי מיזוג לנוסעים מאחור, אבל אין מרווח כמו בסיניות, יש מרווח סביר. תא המטען אינו ענק, על גלגל חלופי אמיתי אין מה לדבר.
קיה 3EV יוצאת לערד דרך הר עמשא, מהנופים היפים ביותר בישראל. רושם ראשון: היא מרגישה חזקה יותר מרוב הסיניות. רושם שני: היא יחסית שקטה כל עוד המהירות נשארת בגבולות החוק. כאן אין צמיגים סיניים זולים, תודה לאל. איכות הנסיעה טובה, הרבה יותר טובה מסיניות מקבילות במחיר הזה. טעינה ראשונה: בדימונה יש עמדת טעינה כמעט חשאית שנמצאת כמעט בלב שדה, מחוץ לחנות חיות.

עמדת הטעינה פנויה. לפי קיה הגרסה הזאת של 3EV מסוגלת לקבל טעינה במתח של עד 100 קילוואט. אצל לא מעט מתחרות סיניות, 100 קילוואט הם רק ההתחלה של הטעינה. אבל זה מספיק מפני ש־3EV נטענת מהר מאוד בעמדה מתאימה.

הרכב יורד חזרה לאזור ים המלח. יש בו נקודה שקל לאהוב ויש בו נקודה שקשה לאהוב. נקודת האור: התנהגות הכביש שלו יותר טובה מכל רכב חשמלי שבו נתקלנו בטווח המחיר הזה, וזו מחמאה רצינית. הוא משכך היטב, הנסיעה בו כלל לא מעייפת. הוא מזכיר התנהגות של מכוניות בנזין הרבה יותר ממה שמוכר בקטגוריה. וזה טוב, כלומר הוא הדוק ונוסך ביטחון. 

ומה שרע: סביר להניח שלא מעט לקוחות שרוכשים מכוניות בקטגוריה הזאת לא ידעו מהי התנהגות כביש גם אם היא תבעט בישבנם באמצע הירידות לים המלח. עוד נקודה חשובה: יש מערכות בטיחות אקטיביות מלאות, הן עובדות היטב אבל אי אפשר להתעלם מכך שהן כל הזמן מצפצפות ברקע.

איכות נסיעה מרשימה

קיה 3EV מסיים יום עמוד מאוד בדרום הארץ. ואפשר לסכם אותו בקלות: מדובר ברכב חשמלי מוצלח למדי, אבל ברכב שהצלחתו תלויה דווקא במתחריו. למה הכוונה? בשוק רגיל לרכב חשמלי עממי, 3EV יכול בהחלט להצליח. העניין הוא שמדובר ברכב שמיועד להתחרות ישירות מול הסינים, ואותם אפשר לחלק לשתי רמות: אלה שעולים 150 אלף שקל ואלה שעולים מעל 165 אלף שקל. אם מדובר בתחרות מול הדור של הסיניות העממיות, אלה שעולות מעל 165 אלף שקל, הקיה לוקחת בהליכה.

אבל בל נשכח שבהרבה מקרים, המחיר שיבואני הרכב הצמידו למכוניות האלה נקבע בשיטת אן דן דינו. כלומר, הוא לא משקף את הערך האמיתי של המכונית.

כאן נכנסות לתמונה הסיניות שעולות 150 אלף שקל. לפחות בחלק מן המקרים, קיה תתקשה להתחרות מולן. אבל אם מה שמעניין את הקונה הוא איכות, גם סינית ב־140 אלף שקל לא תוכל להתמודד עם קיה. אגב, סביר להניח שקיה לא תקרוס בערכה בשוק המשומשות. 

אבל אם בעם ישראל עסקינן, כלומר אם מה שמשנה הוא שהרכב יהיה חשמלי והקונה לא מביע שום עניין במותג או בסיכויי ההישרדות וההצלחה שלו, כאן לקיה יש כבר בעיה יותר משמעותית
האיכות של 3EV הרבה יותר טובה מזו של הסיניים, אבל בעולם שבו הצרכנים מחפשים מחיר ולא איכות, פער המחיר מול הסיניות וחסרונות כמו טווח הנסיעה המוגבל עשויים לא לשכנע את הישראלים שסמל קוריאני מקדימה זה מספיק.

אהבנו
נוחות, מהירות טעינה, שימושיות
אהבנו פחות
טווח, איכות חומרים
מתחרים
ג'ילי 5 EX, BYD אטו 3, V AION
לסיכום
טובה מאוד בפלח השוק של כ־170 אלף שקל. אבל 150 זה 170 החדש

קיה EV3 - SR PREMIUM
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 204 כ”ס, מומנט מרבי 29 קג”מ
ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־7/5 שניות
קיבולת סוללה: 58 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 432 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 15.1 וואט/שעה לקילומטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 170 אלף שקל

Support Ukraine