רגע לפני 2026: האוצר עוד לא החליט על גובה המס לרכבים חשמליים

לפני חודש, שבוע - 6 נובמבר 2025, כלכליסט
רגע לפני 2026: האוצר עוד לא החליט על גובה המס לרכבים חשמליים
נציגי האוצר אמרו אתמול לוועדת הכספים כי סמוטריץ' "הנחה לגבש מתווה עם חלופות למדיניות המס לשנה הבאה", אך ללא תיקוני חקיקה בשבועות הקרובים מס הקנייה על רכבים חשמליים יזנק בינואר מ-45% ל-83%. אחרי שהמס עלה השנה, מכירות הרכבים החשמליים צנחו מ-24% ל-16.7%

אם לא יהיו תיקוני חקיקה בשבועות הקרובים, הרי שבתחילת 2026 יעלה המס על רכבים החשמליים מ-45% ל-83%. במקביל דווקא הטבת המס הירוק לרכבים מזהמים תגדל ב-750 שקל. עם זאת, ההערכה הסבירה היא כי הממשלה לא תאפשר לזה לקרות, ולכן – כפי שהיה בשנים קודמות – ברגע האחרון יימצא מתוה המאריך את הטבת המס לרכבים חשמליים. 

בדיון שהתקיים אמש (ד') בוועדת הכספים לבקשת שרת התחבורה מירי רגב, התברר כי באוצר עדיין לא יודעים בדיוק מה לעשות. לדברי נציגי המשרד, "שר האוצר הנחה אותנו לגבש מתווה עם חלופות. נסיים לגבש את זה השבוע, ונציג לשר את החלופות בשבוע הבא". על רקע זה, ביקשה הוועדה כי בעוד שבועיים יציגו נציגי האוצר בפני הוועדה את החלופות שהוצגו לשר. 

נזכיר, כי בשנת 2025 שיעור המס על רכבים חשמליים עלה מ-35% ל-45%. עליית המס הזו היא ככל הנראה אחד הגורמים לירידה בשיעור הרכבים החשמליים מסך הרכבים החדשים. נציגי האוצר אמרו בוועדה כי חלקם של הרכבים החשמליים מכלל הרכבים החדשים עמד על 24% בשנת 2024, ועד כה ב-2025 נרשמה ירידה ל-16.7%. עם זאת, חלק מהעלייה ברכישת הרכבים החשמליים נרשמה בסוף 2024, כששררה אי ודאות לגבי מדיניות המס על רכבים חשמליים בשנת 2025. למעשה, גם בשנה זו יש יתרון מסוים באי הוודאות סביב מיסוי הרכבים החשמליים, שכן הם יוצרים לחץ על הצרכן למהר ולרכוש רכב חשמלי כיום, כי המס אולי יעלה בשנה הבאה. 

במשרד האוצר מנסים כבר זמן רב לבצע רפורמה מקיפה בעולמות מיסוי הרכב, הם ממליצים לעבור למיסוי נסועה שבו ממסים את הרכב החשמלי בכ-15 אגורות לקילומטר. מבחינת האוצר, אם מיסוי הנסועה ייכנס לתוקף יהיה קל יותר להשאיר את ההנחות במס הקנייה על רכישת רכב חשמלי, אבל אם לא יהיה צורך במציאת מקור תקציבי אחר (בשנת 2025 המקור התקציבי היה הפחתה של הנחת המס על רכבים שאינם מזהמים, ש"ט).
מנגד, חברי הכנסת בוועדה אמרו שהסיכוי שמס נסועה יעבור הוא נמוך מאוד, ודומה כי גם פקידי האוצר מבינים כי חלום מס הנסועה לא יתגשם עד לתחילת 2026. ולכן פקידי האוצר חוזרים לשולחן השרטוטים ומנסים לחשוב על מודל אחר למימון המשך ההטבות על הרכב החשמלי.

בינתיים, הציבור לא יכול לדעת בוודאות מה יהיו שיעורי המס על רכבים חשמליים בעוד שבעה שבועות, כשהאפשרויות הריאליות הן או הותרת של המס על 45% (מה שמשקף הטבה של כמעט 30% בשיעור המס) או צמצום של ההטבה באמצעות עליה מתונה של שיעורי המס. התרחיש שבו ייתנו למס על רכבים החשמליים להגיע לרמה של 83%, איננו סביר.  

Support Ukraine