אושר: שוק הרכב הישראלי נפתח למכוניות בתקינה אמריקאית

לפני 4 שנים, 9 חודשים - 31 מאי 2019, כלכליסט
אושר: שוק הרכב הישראלי נפתח למכוניות בתקינה אמריקאית
ההיתר החדש אמור להרחיב משמעותית את היצע הדגמים המוצעים לצרכנים בישראל; להערכת גורמים בענף, המהלך עשוי להוביל גם לירידת מחירים. עד כה פעלה ישראל לפי התקינה המקובלת באירופה בלבד - עובדה שמנעה יבוא סדיר של רכבים רבים המיוצרים עבור השוק האמריקאי

אקיורה, טויוטה ארה"ב, ניסאן ארה"ב: כולן צפויות סוף סוף להגיע לישראל. משרד התחבורה פתח אתמול (ג') באופן סופי את שוק הרכב הישראלי ליבוא של רכבים העומדים בכללי התקינה האמריקאית, כך נודע ל"כלכליסט". פירוש המהלך: מעתה, רוב דגמי המכוניות המשווקים בארה"ב יוכלו להגיע לישראל ביבוא סדיר.

עד כה, חלק גדול מדגמי המכוניות שמייצרים יצרני הרכב ומיועדים לשיווק בשוק הרכב האמריקאי, כגון דגמי טויוטה ארה"ב ודגמי ניסאן ארה"ב, דגמי הונדה ארה"ב ודגמי אקיורה, חטיבת היוקרה של הונדה, לא הגיעו לישראל; זאת, מכיוון שסוג הפנסים שלהם לא התאים לדרישות התקינה הישראלית. 

כיום קיימים בעולם מספר סוגים של "תקינה", כלומר מכלול של חוקים בהם יש לעמוד בכדי לייבא מכונית לישראל. ישראל פועלת לפי התקינה המקובלת באירופה, וזו נבדלת מהתקינה האמריקאית, בין היתר, בנושא קריטי אחד: פנסי החזית. כך, לפי התקינה האמריקאית הפנסים מאירים ישר וקדימה, ואילו הפנסים בתקינה האירופית מאירים מעט הצידה, כדי למנוע סינוור.

התקינה האמריקאית, בה הפנסים מאירים ישר וקדימה, אינה מקובלת בישראל ואינה חוקית - מה שמונע יבוא של דגמים המיועדים לשוק האמריקאי, כמו למשל ניסאן ארמאדה, הונדה פספורט ואקיורה RL. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בחודשים האחרונים קיימו מספר יבואני רכב מגעים עם משרד התחבורה על מנת לנסות ולשנות את התקינה.

היתר של יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית עשוי להרחיב משמעותית את היצע הדגמים המוצעים לצרכנים בישראל. להערכת גורמים בענף, לנוכח שער הדולר הנמוך, מהלך כזה עשוי גם להביא לירידת מחירים. לפי הערכות, אחת הבעיות העיקריות שניצבות כיום בפני סוכני יבוא מקביל, כלומר יבוא מסחרי של מכוניות שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים, היא חוסר יכולת לרכוש מכוניות זולות באירופה כדי להתחרות ביבואני הרכב הוותיקים. כעת, עם היתר יבוא של דגמי מכוניות רבים מארה"ב, עשויים יבואני הרכב הוותיקים למצוא עצמם בתחרות מול דגמים מארצות הברית; זאת כמובן בהנחה שלא יבחרו בעצמם לייבא דגמים כאלה.

שר התחבורה ישראל כץ מסר בתגובה לדברים כי "מדובר במהלך גדול וחשוב שנועד לצמצם את החסמים ביבוא כלי רכב. תיקון של התקנה יסיר חסם רגולטורי בשוק הרכב הישראלי ויגדיל את התחרות בענף"

Support Ukraine