האם ג'יפ קומפאס הוא ג'יפ? התבלבלנו

לפני שנתיים - 27 מרץ 2022, Walla!
ג'יפ
ג'יפ
הקרוסאובר הקומפקטי של ג'יפ חוזר אלינו עם תא נוסעים משופר, ושינויים חיצוניים קלים. אל נוכח התחרות המתחזקת, האם זה מספיק כדי להצדיק טווח מחירים בין 190 ל-230 אלף שקל?

כדי להתחיל את מבחן הדרכים הזה עם דף נקי, הבה נסלק מעל השולחן את השאלה האמוציונלית-טכנולוגית: האם קומפאס הוא Jeep אמיתי? השאלה חשובה לא רק מכיוון שלמותג Jeep יש ערך רגשי עצום, אלא מכיוון שהיא תגדיר את רף הציפיות הראוי מהקומפאס המחודש. הקשר המשפחתי ברור לעין - מלפנים ומאחור כתוב Jeep, השבכה הקדמית כוללת את שבעת החריצים המיתולוגיים Since 1942, ואתם יודעים מה? הקומפאס מזכיר בצורתו את גרנד-צ'ירוקי שהוא ללא ספק, ג'יפ אמיתי. לא קשוח כמו רנגלר, אבל בהחלט ג'יפ.

הקומפאס מעולם לא התיימר להיות רכב שטח ייעודי, אפילו לא בגרסת Trailhawk המוקשחת. הבעיה היא שהתצורה המיובאת לישראל היא העירונית ביותר שבנמצא: שלוש רמות הגימור חמושות במנוע 1.3 ליטר מוגדש ממדפי פיאט, יש להן תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמד, הם אפילו לא 4X4 - לישראל מיובאות היום רק גרסאות הנעה קדמית. זה לא מונע מסרטוני הפרסום להציג את קומפאס במבחר פוזות קשוחות, אבל לא נעשה מזה עניין. לפיכך נכבוש את ציפיותינו מהמותג ג'יפ ונבחן את הקומפאס כמו שאנו בוחנים יונדאי טוסון (ובקרוב ספורטאז' חדש), פיג'ו 3008, ניסן קשקאי, למה לא ראב4? הקומפאס יקר מרוב מתחריו אלה, למרות שהם גדולים וחזקים ממנו.

גרסת הבסיס Longitude עולה 189,000 שקלים והיא כוללת חישוקי 17 אינץ', פנסי LED, בלימה אוטומטית ובקרת סטייה מנתיב, מסך מגע בגודל 8.4 אינץ'. היבואן מעריך כי רוב הלקוחות יעדיפו את גרסת 80th Anniversary העולה 214,000 שקלים ומוסיפה חישוקי 18 אינץ', חבילת חניה, מסך מגע 10.1 אינץ' וגג שמש פנורמי, ריפודי מושבים דמויי-עור. רכב המבחן בגרסת S-Model עולה "החל מ" 229,000 שקלים והוא כולל את כל הטוב הנ"ל ועוד מושבי עור מתכווננים חשמלית, דלת תא מטען חשמלית, פסי מטען על הגג וחישוקים מושחמים 19 אינץ' הלובשים צמיגי 235/45R19 ספורטיביים.

הקומפאס-S נראה טוב; הוא נושא את ה-DNA העיצובי של ג'יפ, נקודת זכות עבור שוחרי המותג. יש את הלוגו והגריל המוכרים, עם יחידות תאורה מודרניות ומזוותות. המרכב רבוע וגבוה יחסית, יש לו נוכחות למרות שהוא קצר בכ-10 סנטימטרים מחלק ממתחריו. מתיחת הפנים שיפרה את יחידות התאורה ואת הגריל הקדמי. החישוקים המושחמים יפים ומאחור מזדקר מפלט כפול-קנה, קצת מוגזם עבור מנוע 1.3 ליטר לא? רכב המבחן נועל חישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 45; זה ספורטיבי למראה אבל ממש לא מתחבר אצלי עם Jeep.

תא הנוסעים עבר שידרוג מרשים יותר; בגרסת S קיבלנו ריפודי עור וחומרי דיפון איכותיים למגע ולמראה. יש שילוב מוצלח של פלסטיקה, עור וכרום, זה נראה טוב (אם כי לא 'פרימיום' במידה אותה מנסים לשדר באולם התצוגה). המושבים נוחים ותומכים, עם תנוחת ישיבה גבוהה. השיפור ביחס לגרסה היוצאת משמעותי, המעצבים הצליחו להכניס לתא הנוסעים תחושה מתוחכמת ממקובל בקטגוריה.

מול הנהג מותקן לוח מחוונים 10.25 אינץ', ומסך המגע הראשי 10.1 אינץ' צלול ואיכותי; הוא צבעוני ומהיר, מצלמת הרוורס טובה, ומערכת U-Connectמספקת בהחלט. שמחנו למצוא שפע מתגים פיזיים המקלים על תפעול המזגן, הצליל ועוד זוטות, שאינן מתחבאות בין שכבות תפריטים מעצבנות. יש קישוריות מלאה, שפע שקעי טעינה (כולל 230 וולט), יציאות מזגן למושב האחורי. המקום מאחור סביר לשני מבוגרים, לא הרבה יותר. תא המטען מחזיק 438 ליטרים, פחות מאשר אצל רוב המתחרים.

הג'וב האיטלקי

ג'יפ קומפאס משווק בעולם עם מבחר מנועים - בארצות הברית הוא נמכר עם 2.4 ליטר 177 כוח סוס, בשווקים אסיאתיים יש גרסת דיזל 2.0 ליטר, יש גם היברידי שנמכר בעבר בישראל ואולי עוד יחזור אלינו. היום פועם בחרטום הקומפאס ה-1.3 ליטר האיטלקי, משודך לתיבת 6 הילוכים כפולת מצמד. עם 150 כ"ס ומשקל עצמי של טון-וחצי, הקומפאס הזה אינו מהיר וחזק. 9.2 שניות מאפס ל-100 זה לא נורא, אבל תיבת הילוכים איטית מכתיבה התנהלות רגועה מדי; הוא עומד בקצב התנועה וכביש 6, אבל אינו מבריק בתנועה הררית ובעומס מלא. זה מתבטא גם בתצרוכת דלק מאכזבת למדי - בנסיעה ביעירונית רגועה לא הצלחנו להוציא ממנו יותר מ-12.3 ליטרים לקילומטר, לא מבריק.

מנהגי כביש

גרסת S-Model בה נהגנו נועלת צמיגי 235/45R19 ספורטיביים למראה, שאינם עושים חסד עם נוחות הנסיעה. בולמי הזעזועים מכויילים לנוחות, אבל צמיגי החתך-45 מעבירים לישבנך את שיבושי הדרך. אי אפשר לומר שהקומפאס חובט בנוסעיו, אבל חסרה לו רכות פרוגרסיבית בתחילת המהלך. על כבישים טובים הוא סביר לגמרי, אספלט עירוני עשוי להטריד; אני משער שבגרסאות הבסיס (הנועלות צמיגים פחות ספורטיביים) הוא יהיה נוח יותר. ההיגי קליל מאוד והתנהגות הכביש דומה למה שניתן לצפות מקרוסאובר מוגבה - לא מכונת נהיגה, אבל רכב שיודע לשמור על קצב התקדמות מספק. יש 6 כריות אוויר, בלימה אוטומטית ושמירת נתיב, התראות על רכב ב"שטח מת" ובקרת שיוט אדפטיבית.

מנהגי שביל

לא הייתי טורח להתייחס ליכולת השטח של הקומפאס אבל פרסומי היבואן עושים זאת, אז כך גם אני. אין סיבה לצפות שהקומפאס יהיה עביר יותר מקרוסאובר אחר, אבל הוא אפילו לא מהטובים בקטגוריה; מרווח הגחון שלו 19.8 סנטימטרים בלבד (פחות ממובילי הקטגוריה), מהלכי המתלה מוגבלים, צמיגי ה-45 של גרסת S פגיעים, ומתחת לפגוש הקדמי משתרבבת חצאית גומי נמוכה, הלוחכת כל דבר שאינו שביל מגוהץ. החצאית עשוייה חומר גמיש וסובלני אבל היא נמוכה מאוד; הלו, זה ג'יפ?

זה חבל, כי סמלת יכלה להביא לנו איזו גרסת 4X4 ואפילו את ה'טריילהוק'; קומפאס טריילהוק היה עשוי לעלות בישראל 235-240 אלף שקלים, ולהיות הקרוסאובר העביר ביותר בקטגוריה, טוב יותר מהפורסטר למשל. אני משער שלא קל (או בלתי אפשרי?) לקבל הקצאת טרייהוקים אבל בכל זאת, ארשה לעצמי להצטער על כך. אני משער שזו גם הסיבה שכרגע אין יבוא של קומפאס היברידי.

חוזרים לאורווה

ג'יפ קומפאס 2022 טוב יותר מדורותיו הקודמים, בעיקר מבחינת האווירה ואיכות החומרים בתא הנוסעים. הוא עדכני ומיוחד בעיצובו, עם דמיון מתבקש למותג האייקוני ממנו נולד. מערכת המולטימדיה שלו טובה, וכך גם הנדסת האנוש שאינה מתחכמת מדי. הקומפאס אינו 'יוקרתי' כפי שמנסים לצייר אותו אבל במשפט "קניתי ג'יפ של Jeep" יש קסם שאי אפשר להתעלם ממנו; שלא לדבר על מחזיק המפתחות עם הלוגו הנחשב.

הבעיה של קומפאס היא שגם מתחריו התקדמו בקפיצות מרשימות, ושהוא מגיע בקונפיגורציה שאינה עושה לו חסד - מנוע ונוחות נסיעה שאינם מבריקים, ומחירים גבוהים ביחס למידותיו החיצוניות. נתונים אלה יקשו עליו להפגיז במכירות, אבל המותג הנכסף יוכל למשוך לקוחות לאולם התצוגה; בוודאי לאור העובדה שיש קומפאסים בזמינות מיידית.

ותודה ל דודי מוסקוביץ צלם אוכל על עיבודי התמונה

על הצד הטכני :ג'יפ קומפאס 80th Anniversary S

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, קדמית
נפח: 1,332 סמ"ק
הספק מרבי (כ"ס): 150/5,500
מומנט מרבי (קג"מ): 27.5/1,560
תיבת הילוכים: 6 הילוכים DCT

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 9.2 שניות
מהירות מרבית (קמ"ש): 199
תצרוכת דלק (מבחן, קמ"ל): 12 (בין עירוני)

מידות:
אורך (ס"מ): 440.4
רוחב (ס"מ): 181.9
גובה (ס"מ): 162.9
בסיס גלגלים (ס"מ): 263.6
נפח תא מטען (ליטר): 438
מרווח גחון (ס"מ): 19.8
צמיגים: 235/45R19
משקל עצמי (ק"ג): 1,505

מתחרים:
יונדאי טוסון, טויוטה ראב4, פיג'ו 3008, קיה ספורטאז'

מחיר (שקלים): 229,000

Support Ukraine