+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 478, סה"כ - 24452

בעוד כשבועיים: גם הביקור שלכם במוסך יעלה יותר

15 נובמבר 2021 - כלכליסט

Illustration

מס הבלו שהוטל על שמן מנוע במסגרת חוק ההסדרים ייכנס לתוקף. הצרכנים יתקשו לשים לב לעוד כמה עשרות שקלים שייעלמו מכיסם במוסך, אבל עליית מחירים תתגלגל לעוד חלקי חילוף שהם ישלמו עליהם

בעוד חמישה עשר ימים בדיוק צפוי הטיפול התקופתי במכוניתם של רוב נהגי ישראל להתייקר וככל הנראה נראה גם התייקרויות נוספות של חלקי חילוף לרכב.

בניגוד להתייקרות של מוצרי מזון שאנו חשים בה מדי שבוע בסופרמרקט, אנו עשויים לא לשים לב להתייקרות במוסך כי אנו משתדלים להימנע מלהגיע אליו, פרט לטיפול השנתי. ההתייקרות תהיה בהיקף של עשרות שקלים בכל טיפול ולפעמים גם יותר, בין אם מדובר בטיפול “קטן” ובין אם מדובר בטיפול “גדול”. הסיבה לכך היא, כפי שנחשף ב“כלכליסט”, הטלה של בלו על שמני מנוע, כדי למנוע ערבוב של השמנים עם סולר במטרה להוזיל את הסולר.

הבעיה היא שרוב שמני המנוע שנמכרים בישראל הם מלכתחילה כה יקרים, עד שאין כל היגיון בניסיון לערבב אותם עם סולר. למעשה, המהלך שצפוי להיכנס לתוקף בקרוב מעלה לא מעט תהיות על כוונותיה האמיתיות של רשות המיסים בנושא הטלת בלו על הנוזל היחיד שמחליפים ברכב בכל טיפול תקופתי.

נושא הטלת הבלו על שמנים אינו חדש. כבר ב־2019 ניסתה רשות המיסים להעביר חקיקה בנושא, שנבלמה על ידי ועדת הכלכלה. כעת הטלת הבלו אושרה במסגרת חוק ההסדרים.

השוק העיקרי - מוסכים

יש להדגיש שהיצע השמנים השונים שמשווק בישראל גדול: יש שמנים שמיועדים לתעשייה, יש שמנים שמיועדים לתעשיות הפטרוכימיות ויש שמנים שמיועדים כמובן למנועים של מכוניות. מי שיבדוק את שגרת הטיפולים שנדרשת מן הלקוחות מצד יצרני הרכב השונים, יגלה עובדה מעניינת: כל מכונית חייבת לבצע טיפולים. יש טיפולים קטנים מדי 15 אלף ק”מ או שנה (משתנה בהתאם ליצרן) ויש טיפולים גדולים יותר מדי 30 או 60 אלף ק”מ. לכל הטיפולים האלה יש מכנה אחד משותף: בכולם מחליפים ברכב שמן ומסנן שמן. כמה שמן נכנס ברכב? התשובה משתנה בהתאם לדגם וליצרן, אבל בדרך כלל במנוע של מכונית מודרנית נכנסים בין ארבעה לשישה ליטרים. 

את רוכשי שמני המנוע במדינת ישראל ניתן לחלק בחלוקה גסה לרוכשים עצמאים (פחות מ־10%) אשר רוכשים בעצמם שמן בחנויות החלפים, ולרוכשים מוסדיים, כלומר מוסכים שרוכשים את השמן ישירות ממשווקים. היקף שוק השמנים בישראל נאמד בכ־40 מיליון ליטר בשנה.

לפי הערכות של גורמים בענף, המחיר שבו מוסכים קונים שמן מהיבואנים נע בין 20 ל־40 שקל לגלון (3.7 ליטר). כלומר מחירו של ליטר שמן מנוע עבור המוסך נע בין חמישה שקלים ל־10 שקלים לליטר. הצו כפי שפורסם על ידי רשות המיסים קובע ששמן מנוע ימוסה בשיעור של 3,978 שקל לטון, כלומר על כל ליטר של שמן מנוע יוטל בלו בגובה של כמעט ארבעה שקלים.

"שמן מנוע מוחלף בכל טיפול ואם מדינת ישראל מחליטה שהעלות של ליטר שמן מנוע עולה ביותר מ־50% ביחס למחיר שבו יבואן השמן קונה את השמן מהיצרן, אז העלייה במחיר של השמן לצרכן הסופי תהיה באותה פרופורציה. ברור שהמוסך ישלם על זה, והצרכן ישלם על זה בהמשך שרשרת הערך", אמר ל”כלכליסט” בעליו של מוסך מורשה של אחת מיבואניות הרכב. 

"ליטר של שמן מנוע נמכר לצרכן במוסך ב־30-50 שקל והמחיר הזה כולל בתוכו את כל הוצאות המוסך. המוסך לא יספוג את הבלו, אלא ייקר את השמן באותו סדר גודל“, מסביר בעל המוסך, “מבחינת הלקוחות זה לא סיפור בגלל שהם גם ככה בקושי יודעים על מה הם משלמים. הטיפול השנתי כשמו כן הוא: פעם בשנה, כלומר ללקוחות אין יכולת להשוות את העלויות כי הם לא ביקרו במוסך אתמול. זו עלייה משמעותית, אבל לא מורגשת מבחינת הצרכן והיא מתבטאת בכל טיפול לרכב".

ההתייקרות לא תיספג

בישראל יש אלפי מוסכים מורשים, שחלקם מוסכים מורשים של יבואני רכב. רוב המוסכים רוכשים שמנים מספקי שמנים ולא מיבואני הרכב וכל מוסך יכול להחליט כמה מההתייקרות לספוג. אבל לדברי בעלי המוסכים, ספיגה של ההתייקרות היא הפעם תרחיש לא סביר. 

בכמה יתייקר הטיפול התקופתי? מפניית "כלכליסט" אל מספר יבואני רכב גדולים עולה שההתייקרות תתרחש בקרוב ותלויה במוסך. ביבואנית טויוטה לדוגמה מדגישים שההתייקרות תהיה בשיעור של כ־20 שקל לטיפול שעלותו כ־700 שקל, אך מדגישים שמחיר השמן נתון לשינויים מכיוון שנושא אספקת השמנים נמצא בין המוסכים לספקיהם. ביבואנית יונדאי מציינים כי ההתייקרות של טיפול לרכב תגיע עד 30 שקל לטיפול, החל מעוד כשבועיים. יבואנים נוספים מציינים ששיעור ההתייקרות יהיה "עשרות שקלים", אבל שלא לציטוט בעלי מוסכים טוענים כי ההתייקרויות יהיו ככל הנראה יותר משמעותיות, במיוחד כאשר מדובר במוסכים שאינם מורשים של יבואני הרכב, כלומר מוסכים שקונים כמויות פחות גדולות של שמני מנוע.

"כשמוצרי מזון מתייקרים באגורות הציבור שם לב. כשטיפול לרכב שעולה מאות שקלים מתייקר בעשרות שקלים, אף אחד לא מרגיש ולכן גם קל יותר לציבור לבלוע את זה", מסביר אחד מבעלי המוסכים.

לערבב שמן עם סולר

אבל מדוע בעצם להטיל בלו דווקא על שמן מנוע? התשובה מופיעה בצו הבלו על הדלק. לפי רשות המסים, "שמנים ומוצרי סיכה משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או למהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב". כלומר לפי רשות המסים, יש מי שמביא ארצה שמנים מסוגים שונים - שאחד מהם הוא שמן מנוע - כדי לערבב אותו עם סולר.

הבעיה היא ששמני מנוע הם יותר מדי יקרים ויותר מדי מורכים מכדי לערבב עם סולר: "למסות שמן מנוע בגלל שמישהו עלול לערבב אותו עם סולר זה כמו למסות ויסקי בטענה שמישהו עלול לערבב אותו עם קולה", מסביר אחד מיבואני השמנים: "לפי ההיגיון של רשות המסים, מישהו ייקח שמן מנוע שעולה לצרכן 50 שקל לליטר כדי לערבב עם סולר, שעולה לצרכן פחות מתשעה שקלים לליטר".

הצו של רשות המסים מגדיר מהו שמן מנוע מהסוג שמערבבים: מדובר בשמן ש"נקודת הבזקתו אינה נמוכה מ־120 מעלות צלזיוס בכלי סגור". נקודת הבזקה היא הנקודה שבה חומר דליק הופך לאדים, שיכולים להידלק. כלומר, התהליך שמתרחש במנועי מכוניות. כאן קיימת בעיה: 120 מעלות צלזיוס היא נקודת הבזקה נמוכה למדי: שמני מנוע איכותיים מגיעים ל־200 מעלות ויותר לפני הגעה לנקודת ההבזקה שלהם. כלומר דווקא שמני המנוע היותר איכותים — ויותר יקרים — הם אלה שמבחינת רשות המיסים מועמדים לערבוב עם סולר.

"ההסתמכות על נקודת הבזקה של 120 מעלות תייצר מצב מעניין", מסביר גורם בענף הרכב, "הרי הראש הישראלי ממציא לנו פטנטים ואנחנו מסתגלים לכל מצב. מה שיקרה זה שבקרוב יחל גל של יבוא שמני זבל, שנקודת ההבזקה שלהם היא פחות מ־120 מעלות צלזיוס, כדי להימנע מהבלו. השמנים האלה יחלחלו במהרה לשוק הרכב בדרך זו או אחרת ותוך פרק זמן לא ממושך התוצאות יורגשו בשטח".

עוד נקודה מעניינת נוגעת למס עצמו: בלו מוטל על כל ליטר של שמן באשר הוא והבלו קבוע, כלומר בלו יוטל על שמן מנוע זול וגם על שמן מנוע יקר, בהנחה שנקודת ההבזקה שלו היא מעל 120 מעלות צלזיוס (ברוב שמני המנוע שמשווקים בישראל נקודת ההבזקה גבוהה יותר), כך שבפועל דווקא בשמני המנוע שמחיריהם לצרכן הם יותר נמוכים — שיעור ההתייקרות יהיה יותר משמעותי.

עוד נקודה חשובה שעולה מן הצו של רשות המסים נוגעת דווקא למלאי השמנים הקיים שיש כיום בידי יבואני השמנים. כדי לוודא שיבואני השמנים לא "יתחמקו" מתשלום הבלו, ברשות קובעים בצו כי המס יוטל גם על מלאי קיים. לפי הערכות, בידי יבואני השמן הגדולים יש כעת במחסנים מיליוני טונות של שמן מנוע. 

ההתייקרות מתפזרת

הבעיה היא שיבואני השמנים אינם רק יבואני שמנים: מדובר בגופים שמייבאים גם מצתים, מצברים, נוזל קירור, רפידות בלמים ועוד — וכעת הם יצטרכו לספוג פגיעה בערכו של מלאי השמנים ו"לפזר" את היקף הפגיעה על פני יתר אביזרי הרכב שבסל שלהם. כל מה שלא מותקן ברכב בטיפול הקטן של החלפת השמן יתייקר בחודשים הקרובים כדי לכסות על הטלת הבלו על המלאים הקיימים. שיעור ההתייקרות של סל הטיפול לרכב שכולל גם את השמן, גם את הבלמים וגם את כל היתר עדיין אינו ברור ותלוי במידת הסכמתו של המוסך לספוג עלויות, אבל על עובדה אחת אין עוררין: מהחודש הבא להגיע למוסך יהיה עוד יותר לא נעים.

מרשות המסים נמסר: "הרפורמה שלשמה נועד התיקון בצו הבלו מיועדת למנוע תופעה חמורה של מהילות שמנים וממסים בדלק, אשר גורמת לזיהום אוויר ופגיעה בבריאות הציבור, פוגעת במנועי כלי הרכב של הציבור ובציוד, גורעת מהקופה הציבורית כמיליארד שקל בשנה. ההתייקרות לצרכן בטיפול השנתי ברכב פרטי, שמחירו מאות שקלים צפויה להיות עד 20 שקל. ישנם שמני סיכה שכן נמהלים בסולר, ושהיטל המלאי נועד למנוע צבירה של מלאים גדולים ומתן יתרון לסוחרים הגדולים".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaauto industryAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbitcoinbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar buying guidecar importcar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschargingchevroletChevrolet BoltChevrolet SparkChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carclassicscongestion chargeconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia JoggerDacia SanderoDacia SpringDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatFiat 500fordFord BroncoFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusFord MondeoFord PumaFord RangerfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgamesgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda HR-VHonda Odysseyhow toHuaweiHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaiHyundai BayonHyundai Custohyundai elantraHyundai Elantra NHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai Ioniq 5Hyundai KonaHyundai Santa CruzHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai StariaHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSimportindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerJerusalemkawasakiKawasaki NinjaKiaKia Carnivalkia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitleasingLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmarvelmaseratimaybachmazdaMazda 2Mazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMini CooperMinistry of TransportminivanMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan FrontierNissan Jukenissan leafnissan navaraNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 2008Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRImacRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda Fabiaskoda karoqSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaSPACspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenSYMTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tesla model XTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota AygoToyota BZ4XToyota Camrytoyota corollaToyota Harriertoyota hiluxToyota Land Cruisertoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota TundraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited Statesususaused car buying guideViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PoloVolkswagen TaosVolkswagen TiguanvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60Volvo xc90vwVW PolowaymowazeWindyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавтомобиль годаавтопилотавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автоаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейт-ШемешБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерманияГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизапчастизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайклассикаклассические автоКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунльготымарафонМеирМертвое мореМетроминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиплатный въезд в Тель-Авивподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияПольшапочтапочта Израиляправилаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанРамларегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалскоростной трамвайсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-АвивТельдортендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильэлектросамокатэлитные автоЮнион МоторсЯндексЯффоאאאודיאגדאגף התנועהאגרת גודשאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטודילאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואלקטריאוןאפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנטליבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'יפיםג'ירו ד'איטליהג'נסיסג'נרל מוטורסגוגלגוש דןגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהוצאה לפועלהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבהתייקרויותווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיישני תנועהחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קאמריטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטסלה מודל 3טסלה נכנסת לישראלטרייד איןטרקטורוןטרקטורוניםיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני הרכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניברסל מוטורסיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחן רכבמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירוןמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמינימיניוואןמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמירי רגבמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות סיניותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמסירת מכוניותמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנגיף הקורונהנהגיםנהיגהנהיגה מונעתניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינמל אשדודנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלנתיבי תחבורה ציבוריתססאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעובדי מדינהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבצריכת דלקק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקופרהקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סורנטוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקסדהקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשאטליםשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשטחשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית