יבואנית יונדאי כלמוביל, בזן וסונול משיקות ניסוי במשאיות מימן

לפני שנה, 4 חודשים - 13 דצמבר 2022, כלכליסט
יבואנית יונדאי כלמוביל, בזן וסונול משיקות ניסוי במשאיות מימן
במסגרת הניסוי שיחל בעוד 3 חודשים ושמטרתו למנוע זיהום, קיבלה יבואנית יונדאי מענק ממשרד האנרגיה בשווי 2.25 מיליון שקל. היא תספק את המשאיות, בזן תזקק מימן וסונול תדאג להפצה

"המלחמה באוקראינה, משבר האנרגיה, קושי בגיוסי הון, כל אלה הם יצרנים של אי ודאות". כך ציין היום ד"ר שמואל חרל"פ, יושב ראש כלמוביל - יבואנית יונדאי. חרל"פ שאינו מרבה להתבטא בפומבי בנושאים הקשורים בקבוצת כלמוביל ציין כי: "קיימת תנודתיות בשווקים ובזמנים תזזיתיים אלה של חוסר ודאות מה שטבעי הוא להיכנס לבונקר מטאפורי ולישון היטב בתקווה לעתיד טוב יותר. אבל מה שמרגיש טבעי אינו בהכרח מה שמרגיש נכון לעשות". 

דבריו של חרל"פ נאמרו במסגרת השקת ניסוי של יונדאי העולמית בישראל – שנחשף לראשונה בכלכליסט, לפי היא תייבא משאיות מונעות מימן, מה שיהפוך אותה לראשונה בישראל שתפעיל רכבים מסוג זה. 

בדבריו התייחס חרל"פ לאפשרות שמשאיות מזהמות בעלות מנועי דיזל, שכיום הן הרוב המוחלט של המשאיות שנעות בכבישי ישראל, יהפכו בעשור הבא למזהמות מדי לנסוע ברחובות הערים. כלמוביל מייבאת ארצה משאיות, מסחריות ואוטובוסים מתוצרת מרצדס בנץ, קינג לונג, יונדאי ופוסו – שכמעט כולם ללא יוצא מן הכלל הם צרכנים של סולר. בניגוד לרכבים בעלי מנועי בנזין או דיזל, רכבים מימניים משתמשים במימן כדי לייצר חשמל, מה שמונע פליטת גזים מזהמים. 

יש לציין כי במקור התחייבה יבואנית יונדאי כי המשאיות יעלו על כבישי ישראל בתחילת 2022, ואולם עד כה השימוש בהן טרם החל. המשאיות נקראות יונדאי XCIENT והן מגיעות בשני דגמים, המיועדים רק לשימוש החברות שמשתתפות בניסוי. במסגרת הניסוי תספק כלמוביל את המשאיות, בזן תזקק את המימן ואילו סונול תהיה האחראית על ההפצה. 

למרות שהשבוע כלמוביל מכריזה על תחילת הניסוי – בפועל מימן עבור השימוש במשאיות לא יהיה זמין השנה בתחנות דלק - ושלושת המשאיות שהגיעו לישראל יצטרכו להמתין לפתיחתה של תחנת תדלוק במימן ראשונה אשר תיפתח ביגור בעוד כמה חודשים. במסגרת זו ציינו במשרד התחבורה לקראת תחילת הניסוי כי "כחלק מהמאמצים להפחתת זיהום האוויר מהתחבורה, משרדי התחבורה והאנרגיה בחנו את בקשת חברת כלמוביל לייבא לארץ שלוש משאיות מונעות מימן לתקופה מוגבלת כניסוי, המשרד יבחן את תוצאות הניסוי". 

עוד ציינו במשרד התחבורה כי: "הניסוי מיועד לבחינה. בתום הבחינה שתימשך מספר חודשים ייבחן הנושא מול היבואן". לפי פרסומי כלמוביל, במסגרת הניסוי מעניק משרד האנרגיה לכלמוביל מענק בגובה 2.25 מיליון שקלים להבאת שלוש המשאיות.

משאית מימן היא משאית אשר מצוידת בפועל בתאי דלק מימני (במשאית של יונדאי אלה מסודרים מאחורי תא הנהג). המימן אשר מאוחסן במשאית משמש ליצירת חשמל אשר משמש בתורו להנעת המשאית – כאשר טווח הנסיעה הרשמי לפי יונדאי הוא כ-400 קילומטרים. יש לציין כי ברמה התאורטית מחירה של משאית מונעת מימן אמור להיות יקר משמעותית ממחירה של משאית מקבילה בעלת מנוע דיזל, אולם בכלמוביל לא פירטו את מחירה של כל אחת משלושת המשאיות אשר הגיעו ארצה לניסוי.

Support Ukraine